Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Menestys ja onnellinen elämä

Kirjoitettu 06.05.13
Esseen kirjoittaja: Essi Ruuskanen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Menestys ja onnellinen elämä
Kirjan kirjoittaja: Brian Tracy
Kategoriat: 8. Henkinen kasvu

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Olipas tuhti teos. Brian Tracyn kirjan Menestys ja onnellinen elämä lukemiseen meni eniten aikaa kuin yhteenkään aikaisemmin lukemaani kirjaan, vaikkei se ollut sivumäärältään mahdottomimmasta päästä. En yleensä syty tällaisiin jenkkityyliin kirjoitettuihin inspiraatiokirjoihin, mutta pakko myöntää, että heppu puhuu ihan asiaa. Kirja sai aikaan paljon tutkiskelua omaan tekemiseen ja ajatteluun ja sain paljon koppeja oman asenteen, tavoitteellisuuden ja toimintatapojen kehittämiseen.

Omia haasteitani ovat aina olleet stressinhallinta, tavoitteiden konkretisoiminen sekä alkuvaiheessa olevan projektin luovuttaminen ensimmäisen ison esteen sattuessa kohdalle. Tracylla oli paljon konkreettisia apukeinoja jokaiseen yllä olevaan ongelmaan.  Keskityn tässä esseessä kahteen konkreettiseen asiaan – stressinhallintaan ja tavoitteiden asettamiseen – vaikka asiaa riittäisi monesta muustakin hyödyllisestä toimintatavasta ja ajatusmalleista.

Stressinhallinta

”Stressi on yleisluontoinen reaktio mihin tahansa sisä- tai ulkopuolelta tulevaan ärsykkeeseen.” – Hans Selye

Stressin aiheuttaa siis ihmisen itse luoma reaktio, eikä itse tapahtuma. Eri ihmiset reagoivat yleisesti stressaaviin tilanteisiin omalla tavallaan. Itse olen se, joka ensimmäisenä ajattelee tapahtumasta pahinta mahdollista lopputulosta, tai keskittyy kiireessä pikkutarkkoihin yksityiskohtiin, jotka aiheuttavat turhaa stressiä. Totta kai koen pienen stressin hyödylliseksi työskennellessä paineen alla, sillä se ajaa usein parempiin suorituksiin. Turha stressaaminen on kuitenkin sekä henkisesti että fyysisesti raskasta.

”80 tai ehkä jopa 95 prosenttia fyysisistä sairauksista ovat alkuperältään psyykkisiä.”

Pohdin tätä asiaa melko pitkään. Lähes joka ikinen kerta, kun olen lähdössä lomamatkalle, olen muutamaa päivää ennen lähtöä kuumeessa tai flunssassa. Varsinkin niissä tapauksissa, kun matka sijoittuu keskelle vuotta, eikä esimerkiksi kesälomalle. Näyttää olevan niin, että olen ottanut viime hetken rutistuksen ja työmäärän turhan vakavasti, jotta voin lähteä hyvillä mielin lomalle. Niinkin hyvillä mielin, että ensimmäiset päivät lomasta vietän nokka punaisena ja kurkku käheänä.

En monissa tapauksissa näytä lievästi kuormittunutta olemustani ulospäin, vaan hajoilen oman pääni sisällä omalla ajallani. Tämä todennäköisesti kuormittaa kupua entisestään. Kaikista naurettavinta tässä on se, että kaikki tämä on täysin turhaa ja aikaa vievää. Stressiä voi hallita kirjan mukaan tietoisen hallinnan menetelmällä. Eli jos oikein ymmärsin, tulee ihmisen tietoisesti keskittyä stressin poistamiseen ja mielenhallintaan yleisesti. Kokeilin tätä tänään käytännössä. Päätin heti aamulla noustessani, että tänään vietän rauhallisen päivän, eikä yksikään asia aiheuta päänvaivaa. Sain heti aamulla sähköpostin, jossa oli paljon virheellistä tietoa ja tuplabuukkauksia toukokuulle. Normaalisti tämä olisi häirinnyt enemmänkin, mutta ei se vaatinut muuta kuin yhden puhelinsoiton ja asia oli selvä. Ei asioista tarvitse tehdä ongelmaa jos ne ovat korjattavissa.

Tavoitteiden asettaminen

Suurin koppi minkä sain, oli tavoitteiden kirjoittaminen ylös ja niiden visualisointi. Tavoitteiden asettaminen ja toteuttaminen sai jonkin sortin kulttimaineen kirjassa, eli päähän on nyt aivopesty sellaiset toimintamallit ettei tosikaan.

”tavoitteita vailla oleva ihminen on kuin laiva ilman ruoria: hän ajelehtii päämäärättömästi ja on aina vaarassa ajautua karille.”

Tracy esitti 12-vaiheisen järjestelmän tavoitteiden saavuttamiseksi:

  1. Sytytä sisimpään halu – kiihkeä, polttava halu
  2. Lujita uskoasi
  3. Kirjoita tavoitteesi muistiin
  4. Laadi luettelo kaikista niistä hyödyistä, joita tavoitteesi saavuttaminen sinulle tuottaa
  5. Analysoi lähtötilannettasi
  6. Aseta määräaika
  7. Laadi luettelo kaikista itsesi ja tavoitteesi välissä olevista esteistä
  8. Selvitä mitä lisätietoja tarvitset saavuttaaksesi tavoitteesi
  9. Laadi luettelo kaikista niistä, joiden apua ja yhteistyötä tarvitset
  10. Laadi suunnitelma
  11. Käytä visualisointia
  12. Päätä etukäteen ettet luovuta ikinä

Halusin kokeilla järjestelmää heti, joten laadin kesälle yksinkertaisen tavoitteen jolla voin kokeilla kyseisen kaavan toimivuutta. Syksylle on suunnitteilla muutama projekti, enkä halua aloittaa kesän jälkeen kylmiltään tekemättä minkäänlaista pohjustusta ennen projektien alkua. Tavoitteeni liittyy siis kirjojen lukemiseen kesän aikana.

Kohtia 1 ja 2 on melko hankala laittaa lyhyesti kirjalliseen muotoon, joten jätän ne esseestä pois. Tein tiivistetyn suunnitelman kesän lukutavoitteesta.

3. Tavoite: saan kesän aikana vähintään kuusi kirjapistettä

4. Luettelo hyödyistä:

  • Saan hyvän startin syksyyn
  • Pystyn aloittamaan normaalin rutiinin helpommin, kun ei tarvitse miettiä vähäisiä kirjapisteitä
  • Aivot pysyvät virkeinä kesälläkin
  • Onnistumisen tunne, kun kirja on luettu
  • Ei niin huono fiilis kesäprojektien poisjäännistä
  • Tekemistä juna- ja automatkoilla sekä sadepäivinä
  • Opin uusia käytänteitä kirjoista
  • Tunne siitä, että on saanut jotain aikaiseksi myös lomalla

5. Lähtötilanne:

Luen nykyään hieman liian harvoin ja yleinen 5 kirjapistettä kuukaudessa ei toteudu kovin usein. Kuitenkin silloin, kun saan lukemisesta tarpeeksi irti, se sujuu erittäin vaivattomasti ja tuntuu mielekkäältä. Tarkoituksena on lukea kesän aikana sellaisia kirjoja, jotka sopivat ajankohtaan ja ovat miellyttäviä lukukokemuksia, jolloin lukeminen ei tunnu pakkopullalta.

6. Määräaika: Olen kirjannut vähintään kuusi kirjapistettä esseepankkiin 26.8.2013 mennessä.

7. Esteet:

  • Työkiireet
  • Halu lomailla
  • Kesällä irtiotto arkeen, ei tee mieli opiskella
  • Kirjojen saatavuus, sillä en vietä kesää Jyväskylässä
  • Muuta tekemistä vähäisellä vapaa-ajalla

8. Tarvittava lisätieto:

  • Saatavilla olevat kirjastot ja niiden aukioloajat
  • Työvuorot
  • Kirjojen aihepiiri

9. Kenen apua tarvitsen:

Asun kesän siskoni kanssa, joten hänen roolinsa on pitää lukemistani silmällä ja varmistaa, että pysyn tavoitteessani. Tarvitsen myös tiimin apua, sillä he jos jotkut osaavat piikitellä mahdollisesti laahaavasta tavoitteesta. Totta kai tarvitsen myös kirjaston henkilökunnan apua, jotta saan kirjat lainattua. Vai tarvitseeko niitäkään enää itsepalvelupisteiden yleistyttyä…

10. Suunnitelma: Menen heti kesäkuun ensimmäisellä viikolla kirjastoon ja lainaan 1-2 kirjaa riippuen niiden laajuudesta. Saan kesäkuun loppuun mennessä vähintään kolme pistettä esseepankkiin, jonka jälkeen heti heinäkuun alussa sama homma.

11. Visualisoi

 

12.  Päätän, etten luovuta.

 

Kokeilen nyt auttaako tämä tapa paremmin tavoitteiden saavuttamisessa. Aloitetaan pienestä, tämä tavoite on todellakin sellainen. Laadimme myös Million tavoitteet tällä viikolla ensi syksylle, tämä tapa on varmasti hyödyllinen myös siinä.

Essi Ruuskanen
Osuuskunta Millio

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!