Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Menestys ja onnellinen elämä

Kirjoitettu 04.12.13
Esseen kirjoittaja: Mikko Niemelä
Kirjapisteet: 3
Kirja: Menestys ja onnellinen elämä
Kirjan kirjoittaja: Brian Tracy
Kategoriat: 8. Henkinen kasvu, 8.3. Havahtuminen - ihmisenä kehittyminen

Menestys ja onnellinen elämä, 4.0 out of 5 based on 2 ratings
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (2 votes cast)

Lueskelin kuumepäissäni Brian Tracyn kirjan “Menestys ja onnellinen elämä”. Huh ja mikä kirja olikaan. Kolmeen ja puoleen sataan sivuun on tiivistetty ehkä vähän liikaakin aiheita. Jokainen luku käsitteli omaa aihettaan, aina minäkäsityksestä lapsien kasvatuksen kautta anteeksiantamisen taitoon. Tässä esseessä aion käsitellä asioita jotka eniten vaikuttivat minuun.

Minäkäsitys

Yksilöllisten kykyjen määritelmä:

(SO + HO) x A = YIS

Helppo juttu eikö vaan, anna kun selvennän.

SO = syntyperäiset ominaisuudet eli luontaiset taipumukset, temperamentti ja yleinen mielen kyvykkyys.
HO = Hankitut ominaisuudet. Tieto, taito, kokemus ja kyvyt, joita olet saanut tai kehittänyt kasvaessasi ja kypsyessäsi.
A = Asenne
YIS = Yksilölliset ja inhimilliset suoritukset.

Eli siis: Synnynnäisten ja hankittujen ominaisuuksien summa kerrottuna asenteella on yhtä kuin yksilölliset inhimilliset suoritukset.

Mitä tämä siis kertoo? Yhtälön ainut jokeri on A eli asenne. Syntyperäiset ominaisuudet ovat jokaisella erilaiset, niihin on vaikea vaikuttaa. Asenne ja siihen vaikuttaminen on rajatonta, se on vain ja ainoastaan sinun tahtosi vallassa. Loistava asenne omaan tekemiseensä vie hankitut ominaisuudet korkealle ja mahdollistaa parhaat mahdolliset suoritukset.

Jos kasvatuksessa on painotettu sitä, että meidän suvussa ollaan työläisiä eikä opiskella, on todennäköistä että löydät itsesi juuri sieltä työmaalta. Aivan kuten isäsi. Kielteisestä minäkäsityksestä ja mahdollisesti lapsuudessa sinuun istutetuista käyttäytymismalleista pitää päästä eroon. Hyvän minäkäsityksen omaava ihminen tiedostaa, että syntyperäiset ominaisuudet ovat ne, mitkä lähtökohdat olet elämääsi saanut. Kaikki muu on omissa käsissäsi.  Kaikki suoritukset riippuvat suoraan minäkäsityksestäsi: Olet niin hyvä, kuin uskot olevasi.

Kuinka muokata minäkäsitystä?

Muutoksen kolme ehtoa:
1. Vilpitön muutoksen halu
2. Valmius muuttua
3. Valmius nähdä vaivaa

Minäkäsityksen muuttamista positiiviseksi tukee Brian Tracyn teoria, 7 tapaa hallita mieltä.

1. Visualisointi. Tehokkain keino muokata minäkäsitystä. Miten tiheästi, selkeästi ja voimakkaasti kuvittelet unelmaminäsi? Haluatko uuden auton? Käy koeajamassa se ja laita siitä kuva jääkaapin oveen. Anna unelman syöpyä alitajuntaasi.

2. Vahvistukset. Ohjelmoi mieltäsi myönteisillä vahvistuksilla. Esimerkiksi vahvistus “pidän itsestäni” saa sinut tuntemaan olosi paremmaksi. Toisteltuna alitajuntasi hyväksyy sen ja alkaa työskentelemään myönteisesti.

3. Sanoiksi pukeminen. Puhu ääneen, kerro itsellesi, että pystyt siihen. Ole iloinen! Älä anna peloillesi ja epäilyille tilaa.

4. Roolisuoritus. Käyttäydy ikään kuin olisit jo saavuttanut tavoitteesi. Ole jo se ihminen, miksi aiot tulla. Vahvista itseäsi ja pue vahvistukset sanoiksi.

5. Mielen ravitseminen. Ruoki mieltäsi asioilla jotka tukevat tavoitteitasi. Lue, kuuntele, tutki ja opi.

6. Myönteisten ihmisten seura. Hankkiudu eroon kielteisistä ihmisistä. Hanki ihmissuhteita jotka vievät sinua kohti tavoitteita. Kärjistetysti: “Älä solmi hyödyttömiä ihmissuhteita.” – Paroni de Rothschild

7. Muiden opettaminen. Sinusta tulee se, mitä opetat. Tähän asiaan paneuduttiin myös lukemassani Gurumarkkinointi – kirjassa. Jos haluat guruksi, jaa tietoa ja ota sitä vastaan.

Tavoitteet

Tavoitteet ovat menestyksen avain. Tärkein taito on kyky asettaa tavoitteet ja laatia suunnitelma niiden toteuttamiseksi. Peilatakseni nykyhetkeen, minua ärsyttää se, että tiimilläni ei ole selkeitä tavoitteita. Tehdään, koska se on kivaa, eikä ajatella sitä sen enempää. Enemmän mietityttää se kuinka huonon ensimmäisen oppimissopimuksen tein. On aika pohtia, ja tehdä asiat kunnolla, eikä vain sinnepäin. Tämä kirja ja varsinkin luku, jossa tavoitteita käsitellään avasi mieltäni. Tarvitaan selkeät tavoitteet, johon jokainen on sitoutunut. Minä, ja mun tiimi.

Tracy käy läpi syitä, miksi tavoitteita ei tehdä. Yksi syy on se, että pelätään arvostelua ja naurunalaiseksi joutumista. Ratkaisu onkin, se että pidä tavoitteet omana tietonasi. Tämä sotii jossain määrin Tiimiakatemian arvoja vastaan. Läpinäkyvyys on se juttu. Poikkeus salassapitoon on, se ettei tavoitteita kannata salata ihmisiltä joiden apua tarvitset niiden saavuttamisessa. Voiko koko tiimini auttaa minua kaikkien tavoitteideni kanssa? En tiedä. Kuitenkin, tavoitehakuisten ihmisten kanssa tavoitteiden jakaminen auttaa minua eteenpäin ja rohkaisee minua. Ajattelen asiaa omalla tavalla. Amerikkalaista puhujaa Eric Thomasta lainatakseni: “Talk less, grind more”. Kaikki aika, joka käytetään omien tavoitteiden jauhamiseen muille, on aikaa joka on pois omasta työnteosta tavoitteiden eteen. Puhe on halpaa. Teot merkitsevät enemmän. Tavoitteiden jakamiseen liittyy myös epäonnistumisen pelko, mutta on mahdotonta onnistua epäonnistumatta.

Tavoitteiden asettamisen säännöt.

1. Tavoitteiden yhdenmukaisuus. Tavoitteiden pitää tukea ja vahvistaa toisiaan. Et voi tavoitella rahallista menestystä, jos toinen tavoitteesi on juoda pina coladaa palmun alla yli puolet vuodesta.

2. Haasteellisuus. Tavoitteen pitää olla realistinen, mutta sen pitää saada sinut venymään äärirajoilleen. Ensimmäisen tavoitteen onnistumisprosentti voi olla esim. 50%, josta harjaantumalla voidaan prosenttia pienentää.

3. Tavoitteiden monipuolisuus. Määrä vs laatu, konkreettiset ja abstraktit tavoitteet.

4. Tavoitteiden luonti eri aikaväleille. Lyhyen aikavälin tavoitteet (3-6kk) ja pidemmän aikavälin tavoitteet (2-3v) täydentävät toisiaan ja auttavat sinua etenemään välitavoitteiden mukaisesti kohti lopullista onnistumista.

12-vaiheinen järjestelmä – Tavoitteiden saavuttaminen

1. Sytytä sisimpääsi halu. Suuri ja kiihkeä halu peittää alleen pelot.
2. Lujita uskoasi. Vahva usko omaan tavoitteeseen saa rajattoman tietoisuuden ja alitajunnan toimimaan sinun puolella.
3. Kirjoita tavoitteesi muistiin. Jos et kirjoita tavoitteita paperille ne ovat vain toiveita ja fantasiaa.
4. Laadi luettelo kaikista niistä hyödyistä, joita tavoitteesi saavuttaminen sinulle tuottaa. Lista vastaa kysymykseen “Miksi?”.
5. Analysoi lähtötilanne. Jos haluat kasvattaa varallisuuttasi, laadi laskelma josta selviää nykyhetkinen tilanne.
6. Aseta määräaika. “Ei ole olemassa epärealistisia tavoitteita, on vain epärealistisia määräaikoja.”
7. Laadi luettelo kaikista itsesi ja tavoitteesi välillä olevista esteistä. Ala poistamaan esteitä yksi kerrallaan, lähtien suurimmasta.
8. Selvitä, mitä tietoja ja taitoja tarvitset saavuttaaksesi tavoitteesi. Etsi oikeat tietolähteet, selvitä mitä pitää oppia.
9. Laadi luettelo ihmisistä kenen apua tarvitset.
10. Laadi suunnitelma. Kirjoita tarkkaan, mitä haluat, milloin haluat ja MIKSI haluat. Lisäksi selvitä mistä lähdet liikkeelle.
11. Käytä visualisointia. Muodosta selkeä mielikuva tavoitteestasi ikään kuin se olisi jo tapahtunut.
12. Päätä jo etukäteen, ettet ikinä luovuta.

Tätä järjestelmää aion käyttää ja miettiä tavoitteeni tarkemmin. En kuitenkaan kirjoita niitä tähän esseeseen, vaan noudatan omaa tyyliäni. Talk less, grind more. Koko lista on täynnä hyviä pointteja, mutta eniten painotan itselleni juuri sitä, että kirjaan tavoitteet paremmin ja yksityiskohtaisemmin ylös ja luon suunnitelman millä lähden oikeaan suuntaan. Aion kehittää mieltäni ja visualisoida jo tulevan voittoni. Siksi kysynkin itseltäni tästä lähtien: “Jos olisin tässä tilanteessa peloton, miten toimisin?”

Vastuunotto

“Sinun ei pitäisi kantaa kantaa kovin paljon huolta siitä, mitä muut sinusta ajattelevat, sillä jos tietäisit, miten harvoin he sinua ajattelevat, olisit luultavasti loukkaantunut.”

Luku 7 – Vastuunotto ratkaisee kolahti itseeni eniten. On niin helppo keksiä tekosyitä oman menestyksensä tielle. Olen liian nuori, liian vanha, liian tyhmä, liian köyhä, liian rikas, liian mitä vaan onnistuakseni. Helppo keino miettiä omia tekosyitä on kysyä itseltäsi: “Löytyykö maailmasta ketään, jolla on sama ongelma tai sama rajoite kuin minulla ja joka on siitä huolimatta menestynyt?” Veikkaan, että 99,7% tapauksista vastausta on myöntävä. Ihmiset jotka eivät kannat vastuuta elämästään, tuntevat myös etteivät he voi hallita elämäänsä.

Vastuunotto = myönteiset tunteet, Vastuuttomuus = kielteiset tunteet

Kielteiset tunteet ovat ihmiselon kannalta turhia. Vai mitä luulet, oliko joku vihainen ja katkera jo vauvana? Kaikki kielteiset tunteet ovat eletyn elämän tulosta ja niistä pitääkin pyrkiä päästä eroon, jotta voi saavuttaa menestystä. Pohdiskellessani itseäni mietin, kuinka helppoa loppupeleissä on puhua toisesta ihmisestä pahaa, verrattuna siihen kuinka vaikea on kehua ja antaa kiitosta. Tai edes kuinka vaikeaa on itse vastaanottaa kehuja. Tarvitaan muutos. Mistä sitten lähteä liikkeelle? Kun miettii koko elämää, onnistumisia ja epäonnistumisia. Hienoja juttuja, kipeitä juttuja. Kielteisyyden voi poistaa toteamalla itselleen: “Minä olen vastuussa.” Olen vastuussa siitä, mitä on tapahtunut ja olen vastuussa siitä miltä tulevaisuuteni näyttää. Vastuunotto merkitsee sitä, että ymmärtää täysin olevansa oman elämänsä herra. Miksi sitten on niin helppo suutahtaa jollekin kanssa-autoilijalle joka kiilaa eteesi liikenneympyrässä? Jaa’a, todellisuudessa et ole vastuussa toisen käytöksestä, vaan nimenomaan siitä miten tilanteeseen reagoit. Tunteet ei määräydy tilanteen mukaan, vaan sen mukaan, kuinka päätät reagoida siihen.

Kuinka sitten vapautua kielteisistä tunteista?

Kirjan mukaan on kolme ihmisryhmää kelle pitää osata antaa anteeksi, jotta voi vapautua kielteisyyden kahleista. Luettuani ja pohdittuani asiaa, olen täysin samaa mieltä. Kuitenkin teoriassa niin helppoa, tämä työ pitää aloittaa omassa sisimmässään ja saada aikaan muutos.
Ryhmät ovat omat vanhemmat, jokainen muu joka on satuttanut ja viimeisempänä oma itsesi. Esimerkiksi ihmisen voimavaroja voi syödä vielä vuosikymmenten jälkeen se, miten heitä on kohdeltu lapsena ja millaisen kasvatuksen on saanut. Pitää osata antaa anteeksi jokainen epäoikeudenmukaisuus jonka on kohdannut, jotta voi olla paras mahdollinen minä. Tässä on jokaisella opittavaa, enemmän tai vähemmän. Itselläni enemmän. Haluan karkottaa negatiiviset tunteet ja keskittyä täysillä omaan tekemiseen unelmieni eteen.

“En kanna kaunaa, sillä välin kun yksi kantaa kaunaa, toiset ovat tanssimassa.”

Lopuksi, kirja oli todella hyvä. Opin paljon, ja ennenkaikkea sain ajateltavaa omaan elämääni. Tunnen, että luin tämän juuri hyvään aikaan ja pystyn käyttämään saamiani oppeja hyvin tulevaisuudessa. Suosittelen tätä kirjaa koko tiimilleni.

Mikko Niemelä – Ideaosuuskunta Into
mikko.niemela@ideaosuuskuntainto.fi

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!