Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Menestys & Onnellinen elämä

Kirjoitettu 10.05.15
Esseen kirjoittaja: Johanna Mantila
Kirjapisteet: 3
Kirja: Menestys ja onnelinen elämä
Kirjan kirjoittaja: Brian Tracy
Kategoriat: 8. Henkinen kasvu, 8.3. Havahtuminen - ihmisenä kehittyminen, 8.4. Ihmisen tulevaisuus, 8.5. Henkisen kasvun klassikot

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Menestys & onnellinen elämä

Brian Tracy

Kirjaa lukiessani seuraavat asiat iskostuivat selkeästi päähäni. Näin monissa kappaleissa suoraan vertauksen omaan toimintaani ja tekemiseeni. Tärkeimpinä asioina koin; ajattelun voiman, tavoitteiden asettamisen 12 askelman, anteeksi antamisen, mielenrauhan vaalimisen sekä rakkauden kaikessa ihmeellisyydessään.

 

Esseeni käsittelee oppimistani aisoista kahta ensimmäistä. Ihan vain sen takia, että loput aiheet liittyvät niin vahvasti henkilökohtaiseen elämääni, että niiden reflektointi paikka on ennemminkin päiväkirjassa.

 

Ihmisen ajattelulla on käsittämätön voima. Se mitä ajattelen vaikuttaa suoraan tunteisiisi, asenteeseesi ja tapaasi toimia. Ja kaikista mielenkiintoisinta siinä on se, että päätät itse ajatella niin kuin ajattelet. Me olemme siis itse vastuussa siitä, mitä alitajuntaamme syötämme. Haluammeko tuhlata ajattelumme negatiivisiin, lannistaviin ja masentaviin ajatuksiin. Vai haluammeko ajatella positiivisia asioita ja unelmia, jotka ruokkivat mieltämme ja saavat meidät toimimaan paremmin ja tuntemaan itsemme onnellisemmaksi. Uskon, että jokainen meistä haluaa voida hyvin ja tuntea itsensä menestyväksi ja onnelliseksi. Kuitenkin meistä monet – ainakin minä itse syyllistyn todella usein tieten tahtoani myrkyttämään oman mieleni. Ja monesti siinä samalla ympärillä olevien ihmisten mielen.

 

Ihminen tekee sitä jatkuvasti aivan huomaamattaan;

  • ”Huoh, huomenna pitäisi taas herätä aikasin”
  • ”Voi hiton opintojenkirjauskin tulossa”
  • ”Pitäis tehä sitä, tätä ja tota”
  • ”Voi luoja, että mulla menee hermot tohon ja tohon”

 

Pitäisi vain pysähtyä miettimään, että onko oikeasti aihetta valittaa. Onko kyse vain tavasta vai siitä, että tehtävät asiat aiheuttavat oikeasti paljon negatiivitsa stressiä. Vai kenties siitä, että elämässä on tehtävä muutoksia. Jos tilanne sitten vaatii oikeasti jonkun muutoksen esimerkiksi projektien vähentämisen, kalenterin uudestaan järjestämisen tai vaikka opiskelu/työpaikan vaihdon. Niin on yksinkertaisesti paljon terveellisempää kaikille kun tarvittavat toimenpiteet tehdään ja sen jälkeen lopetetaan turha valitus ja keskitytään positiivisiin ajatuksiin ja toimimiseen. Tai jos kyse on tyhmästä valittamisen tavasta, johon itse syyllistyn tiettyinä ajanjaksoina. Olisi vaan parempi muuttaa ajatus kerrasta. Kieltäytyä valittamasta. Yksinkertaisesti päättää olla positiivinen. Aina kun päähän tulee lause: ”Mun pitää kirjottaa se essee” kumota se sanomalla ääneen ”Mä saan kirjottaa sen esseen” Ja kun olen tehnyt sen hyvin, voin palkita itseni tekemällä jotain hauskaa!

 

Kun ajattelee myönteisesti. Puhuu haaveistaan ja tavoitteistaan. Viettää aikaa positiivisten ihmisten parissa, jotka ovat hyväksi sinulle. Koko ajattelu tapa muuttuu. Alitajunta alkaa keskittymään elämän positiivisiin asioihin. Elämä saa uudenlaista merkitystä, kun tavoittelee tavoitteitaan aktiivisesti.

 

Monet ihmiset eivät tiedä mitä he todella haluaisivat elämältään. Heillä saattaa olla unelmia, tavoitteita ja haaveita. Mutta ne ovat vain kaukana olevaa epämääräistä hattara mössöä. Kirjan ehkä selvin oppi, on oppia olemaan oman elämänsä salapoliisi. Itseään on tutkittava jatkuvasti, jotta tietää mitä on tavoittelemassa. On turha koittaa osua maaliin, jos ei tiedä minne tähtää.

 

Seuraavaksi kerron lyhyesti kirjan 12 askeleen menetelmän tavoitteiden saavuttamiseksi. Tavoitteet voivat koskea mitä tahansa elämän osa-alutta ja niitä olisikin hyvä olla useammalla niistä. Mutta tavoitteita on turha alkaa asettamaan, ennen kuin todella tietää mitä haluaa tavoitella. Joten tässä osoitteessa ainakin itsetutkistelu ja salapoliisin työ on prioriteettina numero yksi.

 

  1. Halu
  2. Usko
  3. Kirjoita se muistiin
  4. Kuinka hyödyt tavoitteen saavuttamisesta
  5. Analysoi lähtötilanne
  6. Aseta määräaika
  7. Tunnista esteet
  8. Selvitä mitä lisätietoja tarvitset
  9. Selvitä keiden ihmisten myötävaikutusta tarvitset
  10. Laadi suunnitelma
  11. Visualisoi
  12. Ole sitkeä

Uskon, että ihmisellä on kyky saavuttaa mikä tahansa tavoite. Kunhan se on realistisesti asetettu, siihen uskotaan oikeasti ja sitä halutaan palavasti. Omalla kohdallani tavoitteiden osalta ainakin tähän asti homma on jäänyt kiinni siitä, että en ole oikeasti halunnut saavuttaa tavoitetta. Se ei ole joko lähtenyt minusta itsestäni tai olen asettanut sen varsin hatarin perustein niin, että oma alitajuntani ei ole sitä uskonut.

 

Yhdestä tavoitteesta olen kuitenkin pitänyt kiinni koko elämäni ja kirjankin mukaan se on tavoite, jota tulee vaalia ja tavoitella läpi elämän. Jokainen valinta ja ratkaisu tulee tehdä sitä silmällä pitäen. Nimittäin mielenrauha. Joskus olen onnistunut paremmin ja joskus taas huonommin, mutta mitä enemmän kokemusta kertyy, sitä varmempi olen siitä, että mielenrauha on asia jota tulee vaalia ja tavoitella joka hetki.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!