Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Menestystä Innomolle

Kirjoitettu 26.03.14
Esseen kirjoittaja: Unna Ahokas
Kirjapisteet: 2
Kirja: Menestyksen pelikirja
Kirjan kirjoittaja: Jukka Jalonen, Ilkka Lampi
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut, 2. Yhteisöllisyys, 2.2. Tiimityön taidot ja työkalut, 2.3. Yhteisöllisyyden kehittämisen työkalut, 4. Johtaminen, 4.2. Johjajan / valmentajan taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Alustus

Kun tekee töitä joka päivä Tiimiakatemialla, on helppo unohtaa miten erilaisessa ympäristössä me työskentelemme. Lähes jokainen uusi kirja hehkuttaa tiimityöskentelyä, avoimuutta, luottamusta, yhteistyötä ja muita meidän yrityksessämme itsestäänselviä asioita. Kaikkeen tottuu, ja mekin olemme tottuneet työskentelemään tällä tavoin. Emme enää siis osaa arvostaa kaikkea sitä mitä ympärillämme on. Valmistunut tiimiyrittäjä juuri totesi minulle, että lähdettyään Tiimiakatemialta hänen on tehtävä paljon enemmän töitä sen eteen, että kehittyy henkisesti. Meillä koulutukset, kirjat, keskustelut ja kehitys ovat arkipäivää ja oletusarvo. Näin ei kuitenkaan ole kaikissa työympäristöissä, puhumattakaan kotioloista. Nyt kun minunkin viimeinen vuoteni Tiimiakatemialla hupenee päivä päivältä, olen alkanut miettimään, miten saan ylläpidettyä omaa kehitystäni? Miten saan kaverijohtajuuden tuotua omaan yritykseeni valmistumisen jälkeen?

Olen henkilökohtaisesti vielä aika hukassa. En näe sitä huonona asiana, sillä ymmärrän tulleeni pitkän matkan. Tiedän haluavani olla yrittäjä ulkomailla, mutta mitä muuta? Mikä on minun brändini, missä piilevät minun suurimmat vahvuuteni? Kuka olen ihmisenä ja yrittäjänä? Otin ’Menestyksen pelikirja’ kirjan käteen kahdesta syystä. Toinen liittyy omaan elämääni ja siihen, että haluan menestyä. Tiedän varmuudella, etten halua tehdä tuntipalkkatöitä tai kiroilla työtäni. En halua katua mitään elämässäni enkä olla tyytymätön itseeni. Toinen syy kirjan lukemiseen on se, että olen kiteyttänyt yrityksemme suurimman haasteen viimeiselle vuodelle. ”Miten pitää yllä kova tahti jatkuvasti?” Enää ei ole kyse kriiseistä tai laskujen maksamisesta, vaan voiton takomisesta ja jokaisen henkilökohtaiseen mestaruuteen nostamisesta.

Kirja oli aika peruskauraa, enkä saanut uusia mullistavia ajatuksia. Näitä asioita on kuitenkin aina hyvä kerrata.

Valmistautuminen

Kirjassa puhutaan ikivanhasta Sun Tsusta joka kirjoitti Sodankäynnin taito-kirjan. Hän painotti vastustajan vahvuuksien ja heikkouksien tutkimista etukäteen. Nykyään tätä kutsutaan benchmarkkaukseksi. Monet puhuvat siitä, mutta liian harva toteuttaa. Minä en pidä uusille ihmisille juttelemisesta, joten benchmarkkauskin on jäänyt liian vähälle monessa projektissa. Ravintolaa Turkkiin tuodessa on ehdottoman tärkeää benchmarkata muut ja ymmärtää siten missä markkinarako on.

Menestyksen pelikirjan mukaan valmistautuminen on ehdottoman tärkeää. ”Valmistelun epäonnistuminen tarkoittaa epäonnistumisen valmistelua.” Kävin Kasvumarkkinointiseminaarissa, jossa ryhmä yliopisto-opiskelijoita oli esittelemässä tuotettaan, jonka he loivat ideointikilpailussa. Samassa kilpailussa, jossa heitä vastaan kilpailivat tiimiakatemialaiset. Me jotka myymme ammatiksemme synnytyksiä eli ideointeja yrityksille hävisimme heille. Miksi? Koska emme olleet valmistautuneet tarpeeksi hyvin. Minun tiimilleni on tulossa suurin haaste: 24 tunnin synnytys. Tällä hetkellä valmiustasomme ei ole paras mahdollinen. Tämän kirjan ja kasvumarkkinointiseminaarissa saamieni oppien mukaan olen löytänyt asioita, joita tiimini olisi hyvä tehdä ennen tuota koetusta:

Selvittää jokaisen vahvuudet niin eri aloissa kuin toimintatavoissakin.
Auttaa Idealekaa järjestelemään käytännön asiat niin hyvin kuin mahdollista
Luoda tavoitteet ja miettiä jo etukäteen mahdollisuudet asiakkaissa
Hankkia mentoreita, joille voimme soittaa 24 tunnin aikana
Harjoitella ja käydä läpi harjoittelun tulokset
Käydä läpi tiimin kanssa tavat joilla kaikki voivat valmistautua 24 H:hon samalla viikolla
Kannustaa ihmisiä tekemään kaikki muut häiritsevät työt alta pois

Asiakas- ja viestintäpäällikkönä sekä tiimimme jäsenenä minulla on vastuu auttaa parhaalla mahdollisella tavalla tiimiläisiäni pärjäämään kisassa. Olenkin ottanut jo asian esille tiimin ja joryn kanssa. Toivon, että kaikki sitoutuvat tähän koitokseen ja aion tehdä parhaani muiden innostamisessa.

Päätöksenteko

Kun 20 ihmistä heitetään samaan kasaan, on päätöksenteko vaikeaa. Meidän tiimiyrityksessämme päätöksiä vatvottiin puolitoista vuotta. Vasta kun kriisi iski, opimme nopeaan päätöksentekoon. Kun teen projekteja, olen usein johtajana. Tällöin muille on ollut aina selkeää, että minun sanani on se viimeinen sana. Suuret päätökset ja keskustelut käydään läpi yhdessä, mutta jonkun on tehtävä päätökset silloin kun mielipitet menevät tasan. Lisäksi kaikkia pieniä asioita ei tarvitse keskustella viiden ihmisen kesken, vaan silloin asiasta vastaava tekee päätöksen.

Me toimimme valmentajan johtamisen opeilla. Käskyttävä johtaminen voi toimia joissain tilanteissa, mutta perustoiminnassa se aiheuttaa vaan mielipahaa ja ärtymystä. Tiimimme johtoryhmä vetää isoja linjoja tiimin kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta. Johtoryhmä johtaa yhdessä luotua visiota kohti. Jokaisen on otettava vastuu itsestään ja omasta työstään. Jukka Jalonen toteaa, että jokaisella johdettavalla on oltava motivaatio kun käytetään valmentavaa johtajuutta. Tämä onkin se suurin haaste minkä olen kokenut tiimini johtoryhmässä ollessani.

Kun päätös tehdään, sen on oltava perusteltavissa ja reilu. Näin olen huomannut tiimissämme. Lisäksi kuten Menestyksen pelikirjakin toteaa, on seisottava päätöksen takana. Meillä tärkeää on seuranta, viestintä ja toteutus. Jos jotain päätetään, joryn ja tiimiläisten pitää tehdä hirveästi töitä, jotta päätös saadaan vietyä loppuun. Se vaatii myös itseltä suurta itsekuria, koska on helpompi luvata jotain kuin toteuttaa se. Monet tiimin yhteiset asiat eivät ole kenellekään supertärkeitä, mutta meidän on silti tehtävä ne. Tällöin johtajan on näytettävä esimerkkiä. Johtaja ei aina ole joryn jäsen, vaan kukaan vaan voi tilanteesta riippuen nousta johtajaksi.

Virheet

”Avoimuus ja rehellisyys ovat ehdottoman välttämättömiä yhteisön sisällä.” Ne luovat perustan kaikelle tekemiselle. Kun luottamusta ei ole, jokainen välttelee virheitä tai koittaa piilottaa ne. Haluan kannustaa tiimissämme virheiden tekemiseen. Ei tahallaan kannata tehdä virheitä, mutta kun ottaa riskejä niin virheitäkin syntyy. Meidänkin tiimissämme voisi alkaa jakamaan kultamunaus-palkintoa, sillä virheitä tulee juhlia, jos ne kertovat yrittämisestä ja rohkeudesta.

Roolit

Roolitus tiimiyrityksessä missä harvalla on aiempaa tietyn alan koulutusta on vaikeaa. Ketään ei voi pakottaa mihinkään rooliin ja samaan aikaan kaikille olisi löydettävä jokin projekti/ala joka kehittää ja tuo rahaa. Jalonen puhuu jääkiekkojoukkueen pelipaikoista, jotka ovatkin aika selkeät. Sielläkin tosin muutoksia pitää välillä tehdä, eikä se ole kaikille helppoa. Innomossakin monta kertaa joku on otettu projektista pois kun toiminta ei ole ollut tavoitteiden mukaista. Myös johtoryhmään valinta on osoitus luottamuksesta, tai valinnan ulkopuolelle jääville osoitus siitä, että rahkeet eivät riitä. Olen iloinen siitä, että meillä on alettu katsoa tekoja puheiden sijaan.

On tärkeää, että oikeat ihmiset valitaan oikeille paikoille. Aiemmin puhuttu motivaatio on mielettömän tärkeä. Pitää tuntea olevansa oikeassa paikassa ja tietävänsä mitä siinä tehdä. Johtajan on myös käytävä roolit läpi jokaisen kanssa. Tällaista ei tehty esimerkiksi Kaadossa, minkä vuoksi moni asia jäi tekemättä. Ei tiedetty kenen rooliin se kuuluu tai miten toteuttaa se. Haasteet ovat hyviä, mutta pitää olla tunne, että pystyy siihen. Kukaan ei saa jäädä yksin pelon kanssa. Meilläkin tiimissämme ihmiset alkavat löytää oman paikkansa. Kunhan viimeisetkin vetkuttelijat saadaan mukaan hommaan niin menemme täysillä kohti MYMiä.

Kirjassa puhuttiin siitä, miten valmentajan ja kapteenin on puhuttava jokaisen joukueen jäsenen kanssa henkilökohtaisesti. Meilläkin on valmentaja Hugo sekä kapteeni eli tiimiliideri Karkkis. Me pidämme kahdesti vuodessa kehityskeskustelut, joissa käydään jokaisen tavoitteet ja kehityskohdat läpi. Minusta nämä keskustelut ovat ehdottoman tärkeitä. Haluan kuitenkin, että niissä aletaan siirtyä tavoitekeskeisempään suuntaan. Menneiden jauhaminen ja turha selittely ”kyllä minä sitten kun…” eivät sovi kolmannen vuoden tiimiyrittäjälle. Itse koen myös, että koska minulla menee hyvin tiimini on vaikea haastaa minua. Toivon, että haastamista tuleekin valmentajalta ja tiimiliideriltä, sillä heillä kummallakin on oikeus vaatia minulta.

Keharien tulee olla kirjan mukaan järjestelmällisiä ja niiden tulokset tulee kirjata muistiin. Lisäksi johtajan on seurattava ja kannustettava yksilöitä toimimaan keskustelussa luotuja tavoitteita kohti. Hyviä kysymyksiä kehareihin kirja esittää:

-Missä asioissa aiot päästä erityisen pitkälle?
-Paljonko se vaatii lisää työtä ja harjoittelua? Millaisia muutoksia on tehtävä arkeen ja millä aikavälillä?
-Kestätkö vastoinkäymiset jotka voivat tulla eteen?
-Mikä motivoi tekemään tuhansia toistoja, vaikka välillä voi olla tunne ettei kehity tai jopa taantuu?

Minusta nämä kysymykset voisivat olla pohjana meidän kehareillemme.

Joukkue ja yksilöt

Hyvä joukkupeli on jääkiekossa menestymisen edellytys. Näin asia on myös meidän tiimissämme ja tiimiyrityksessämme, tässä kahdentoista hengen osuuskunnassa. Hyvä joukkupeli muodostuu hyvästä joukkuehengestä. Kun tiimissä on hyvä joukkuehenki, ei kilpailla toisiaan vastaan. Vällillä meillä Innomossakin joukkuehenki on ollut huonoa ja on ollut omaan napaan katsomista. Hyvä joukkuepelaaja ymmärtää, että muiden menestyminen on myös omaa menestymistä. Muiden eteen uhrautuminen on osa tätä joukkuehengen luomista.

Joukkue muodostuu hyvistä yksilöistä. Jos on pelkkiä huippuyksilöitä, jotka eivät halua tehdä yhteistyötä, ei välttämättä ole menestystä. Tällaisia tiimejä näkee niin jäällä kuin Tiimiakatemiallakin. Huippuyksilöitä ei tarvitse koskaan patistaa harjoittelemaan. Huippuyksilöt tekevät oman osansa ilman valitusta. Tällaisia on aina pari tiimissä, mutta harvoin kaikki ovat tällaisia. Myös ns. keskinkertaisia pelaajia löytyy, myös meidän tiimistämme. Tärkeää on saada myös heille motivaatio, sillä tiimi on niin vahva kuin sen heikoin lenkki. Keskinkertaiset toimijat eivät saa myöskään viedä huippupelaajilta motivaatiota. Näin tapaa välillä käydä meillä, kun ei esimerkiksi pystytä maksaa palkkaa hyvin tienanneelle, kun jotkut eivät ole tienanneet omaa minimiäänsä.

Luottamus ja turvallisuus

Tiimin toiminta perustuu luottamukselle. Luottamus lähtee viestinnästä. Viestinnän on oltava avointa, perusteltavaa ja tasapuolista. Meni kauan oppia edes perusteet viestinnälle tiimissämme. Joryn palavereista on oltava koonnit, kuten treeneistäkin. Kaikki päätökset tulee kertoa kaikille yhtäaikaa, paitsi jos tietoisesti käytetään avainpelaajia. Turvallisuuden tunnetta luodaan viestinnässä esimerkiksi seurannalla. Kaikki tietävät mihin teot johtavat. Suosikkeja ei tiimissä saa olla, vaan kohtelun on oltava tasapuolista. Tätä joudumme monesti jumppaamaan tiimissämme: jos sinä saat niin saanko minäkin?

Olen todennut viimeisen vuoden aikana monesti, että johtajan on luotettava johdettaviin. Tämäkin kirja kertoo samaa tarinaa. Lisäksi kirja sanoo, että jos johtaja ei ole kiinnostunut johdettavien kehittymisestä, ei tule olla johtajana. Onkohan meillä kaikissa projekteissa oikea henkilö johtajana, haluavatko he johdettavien parasta? Good question.

Tieto

Johtajalla on erilaisia työkaluja käytettävissään. Esimerkiksi minulla asiakaspäällikön roolissa on monta erilaista työkalua. Tiedon keruu on yksi voimakkaimmista työkaluista, sillä faktoja vastaan kukaan ei voi taistella. CRM, laskutusohjelmamme, gäp, tuntikirjauskaavio ja muut vastaavat antavat minulle paljon tietoa. On minun vastuullani päättää mitä niidtä tiedoista käytän hyväkseni. Tästä sainkin hyvän muistutuksen, että ensi kuukausicheckissä minun tulee ottaa taas uusia lukuja pöytään. Sain myös idean kirjan avulla siitä, että vpin mitata yksilöiden tai asiakkuuksien menestymistä prosentuaalisesti kuukausitasolla.

Palaute

Palautetta tulee aina antaa tekemisestä, ei ihmisistä. Palaute on myös mietittävä etukäteen tarkkaan. Mietin itse usein palautetta tiimiläisillemme kauan etukäteen, jotta sanon asiat oikein ja siten, että ne vievät eteenpäin. Kirjassa puhuttiinkin ’tuleutteesta’. Palauttessa kun katsotaan aina taaksepäin ja kommentoidaan sitä, tuleutteessa katsotaan eteenpäin ja annetaan neuvoja tulevaan toimintaan. Minusta juuri tämä tuleute on mahtava juttu! Siinä ei jumituta virheisiin, vaan parhassa tapauksessa luodaan uusia ideoita ja ratkaisumalleja. Aivan mieletöntä, juuri sellaistahan meidänkin yritykseen tarvitaan. Haluankin keskittyä antamaan tuleutetta, vaikka luonteeni tykkääkin jumittua vanhoihin asioihin.

”Huomaa kaikki, huomioi kehittyminen ja palkitse hyvät suoritukset” toteaa kirja. Tämä on minusta erittäin hyvä neuvo, ja aion ainakin omassa sekä joryn toiminnassa toimia juuri näin. Lisäksi pitää keskittyä niihin asioihin jotka merkkaavat, ja jättää merkityksettömät asiat sikseen. Palautteen antaminen onkin siitä haastavaa, että osaa löytää juuri ne tärkeät kohdat. Joillekin ei myöskään voi antaa muiden edessä palautetta ja toisille se on hyvä keino saada heidät heräämään tilanteeseen. Jorynä mietimme usein, että mitkä asiat käydään treeneissä ja mitkä niiden ulkopuolella. Perussääntönä meillä toimii, että negatiiviset muualla ja positiiviset treeneissä. Silloin kun tarvitaan yksilölle tai projektille koko tiimin paine, apu tai ratkaisu, se tuodaan treeneihin.

Positiivisuus on merkittävä tekijä onnistumisissa. Omalla kohdalla haasteena on tehdä esimerkiksi kuukausicheckeistämme tulevaisuuteen katsaavia ja innostavia. Raha-asiat saavat ihmiset vakaviksi ja monet ovat tottuneet tappelemaan niistä.

Intohimo ja rohkeus

Kirjassakin todetaan, ettei intohimoa voi paraskaan valmentaja tyhjästä luoda. Intohimoa voi kuitenkin kannustaa ja ruokkia. Johtajan tehtävä on luoda ympäristö, joka saa aikaan intohimoa. Mietin Innomossa intohimoa, kun kirjassa mainittiin, että tulokset ruokkivat intohimoa. Meillä on ollut hyvä meno viime aikoina ja asiakaskentälle on tehty suuria onnistumisia. Näen kuitenkin, että ihmiset kaipaavat myös suoraa palkintoa, eli rahaa. Haluan päästä mahdollisimman nopeaa tilanteeseen, jossa voimme maksaa palkat heti kun rahat tulevat tilille. Minun täytyy johtaa Heikkiä vielä enemmän siinä, että luomme tähän johtavia malleja ja kannustamme ihmiset tekemään tekoja.

Rohkeus on toinen piirre, jota ei voi pakottaa. Siihenkin voi kannustaa luomalla positiivisen ja virheitä hyväksyvän ilmapiirin. Minusta on hienoa, että esimerkiksi NoStatuksessa on tehty erilaisia tarjouksia ja Antti uskaltaa laittaa isoja tarjouksia menemään. Rohkeista jutuista näkee selkeästi tulokset. Varmalla pohjalla pelaaminen ei yleensä tuota suuria voittoja. Tämä ei tarkoita, etteikö tekemisen taustalla olisi hyvä olla jatkuvaa tasaista tulosta. Juuri se on pohja, jolta voi ponnistaa rohkeisiin kokeiluihin.

Rohkeutta on myös asioiden käsittely. Motorolat ovat tärkeä osa meidän toimintaamme. Tiimiläisenä on minun tehtäväni vaatia projekteista motorolat ja tuoda ne myös itse käsittelyyn. Nytkin isoja projekteja on lopuillaan, kuten Aivomyrsky ja JYP. Niistä on käytävä motorolat läpi! Onnistumisten ja tappioiden läpikäyminen kasvattaa meitä.

Rohkeus ei kuitenkaan tarkoita uhkarohkeutta. Tiimin on mietittävä mihin projekteihin kannattaa panostaa ja mitkä ovat ajanhukkaa tai liian suuri riski. Meillä on yleensä pelattu varman päälle ja Aivomyrsky taitaakin olla ensimmäinen projekti missä teemme edes vähän tappiota. Mutta oliko Aivomyrsky hyvä projekti? Olisiko joryn pitänyt kieltää sen otto tiimimme alunperin? Olisiko joryn ja tiimin pitänyt vaatia ja auttaa Anttia ja Mikaa enemmän? Vai olisiko se ollut ajantuhlausta, kun miettii että mahdollista voittoa olisi voinut tulla korkeintaan 4000€ tiimillemme? Onko rohkea kokeilu ja tiimiläisen unelma arvo itsessään? Mielenkiintoisia kysymyksiä joihin kenelläkään ei ole vastauksia.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!