Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Meriä ja strategioita

Kirjoitettu 13.11.13
Esseen kirjoittaja: Ilkka Hartikainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sinisen meren strategia
Kirjan kirjoittaja: W. Chan Kim , Renee Mauborgne
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 7. Innovointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Sinisen meren strategia on kirja jossa kerrotaan kuinka yritys voi tietoisesti päästä kilpailuilta markkinoilta, punaiselta mereltä, vapaille markkinoille eli siniselle merelle. Kirja on hyvin arvostettu ja kriitikoiden suosima ympäri maailmaa.

 

Perinteisesti yritysten ajatusmalli keskittyy siihen kuinka he voivat olla kilpailijoitansa parempia ja näin ollen saada mahdollisimman paljon valmiista asiakkaista itselleen. Tämä johtaa siihen että yritykset kuluttavat hirveästi rahaa ja aikaa, vaikka ”palkintona” heille on hyvinkin pieni nousu markkinoilla. Sinisen meren strategia pyrkii ohjaamaan yritysten ajatusmallin täysin tuntemattomille markkinoille. Pyritään tuottamaan niille asiakkaille tuotteita/palveluita jotka eivät vielä ole kohderyhmässä ja näin ollen luoda uusi kohderyhmä ja uudet markkinat. Näin saadaan pienemmällä yritykselle aikaiseksi suurempaa kasvua pienemmällä aikavälillä.

 

Kun tämä ajatusmalli tuotiin esille, ajattelin että tässähän sanotaan ihan itsestään selviä asioita. Jos haluat päästä markkinoille missä ei ole kilpailua, keksi tuote tai palvelu mitä kukaan ei vielä tarjoa! Luo uusi kännykkä tai automobiili. Teleportti tai ruoka-aine jolla parannetaan nälänhätä maailmasta! Mutta kirjan edetessä, sain tärkeimmästä ajatuksesta kiinni. Helpoiten siniselle merelle pääsee kehittämällä valmiita tuotteita/palveluita jotta niillä olisi arvoa niille ihmisille jotka eivät vielä arvosta alan tarjoamaa tuotetta.

 

Kirjassa neuvotaan alusta loppuun asti kuinka päästä punaiselta mereltä siniselle merelle, mutta ehkä tärkein työkalu jonka kirja tarjoaa näin aloittelevalle tiimiyrittäjälle on minun mielestäni arvoinnovaatio.

 

Arvoinnovaatio lyhyesti sanottuna tarkoittaa että kustannukset poljetaan alas, mutta kuluttajan arvo nostetaan ylös. Kuinka tämä toimii sitten käytännössä? Parhaimpia työkaluja arvoinnovaatioon on paperille piirretty vertailu. Otetaan kilpailijoita ja heidän tuottamat tuotteensa ja merkataan paperille sen hinta, kuluja aiheuttavat tekijät sekä kuluttajan tuoma arvo. Sen jälkeen tutkitaan millä tekijöillä saadaan luotua kuluttajalle lisäarvoa ja mitä kuluja tuovia tekijöitä saadaan karsittua pois, menettämättä kuitenkaan sitä kuuluisaa kuluttajan antamaa arvoa.

 

Kirjassa oli muitakin hyviä pointteja, mutta yksi pointti sotii omalla tavallaan hieman Tiimiakatemialla syötettyä ajatusta vastaan. Kirjan mukaan tuotetta/palvelua kehittäessä, tulisi tarjota kaikille vähän, mutta ei kenellekään kaikkea. Akatemialla taas olen jossain kohtaan törmännyt juuri päin vastaiseen ajatusmaailmaan. Se voi olla hyvin tuote – ja palvelukohtainen kumpi näistä strategioista toimii paremmin, mutta juuri tämän takia ei pitäisi katsoa liian suppealla näkemyksellä strategisia suuntauksia.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!