Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Messuguru

Kirjoitettu 03.04.13
Esseen kirjoittaja: Jugi
Kirjapisteet: 2
Kirja: Messuguru
Kirjan kirjoittaja: Mikael Jansson
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tiimiakatemialla on ollut ja tulee jatkossakin olemaan projekteja messujen ympärillä. Meidänkin tiimissä on useampia henkilöitä, jotka ovat jollakin tavalla jossakin tehtävässä olleet mukana messuilla tai niiden järjestelyissä. Kokenut messuguru, aiheesta koulutuksiakin pitävä ruotsalainen Mikael Jansson on kirjoittanut kirjan kaikille messuista kiinnostuneille.

 

Ihmisellä tai yrityksellä voi olla useita syitä lähteä mukaan messuille, mutta yleisimmin syyt löytyvät seuraavista:

 

* Löydä uusia asiakkaita

* Löydä jälleenmyyjiä

* Vahvista brändiä

* Kehitä asiakassuhteita

* Hanki julkisuutta

* Suoramyynti

* Vaikuta asenteisiin

* Testaa uusia tuotteita

 

Tässä joku aika sitten Innomo toteutti messuständin Mustankorkealle. Idea messuosaston suljettuun tunneliin oli mielestäni loistava. Nopeasti selitettynä messuvieras käveli läpi tunnelin, jossa kuvat vaihtuivat pala palalta epäsiististä ympäristöstä yhä puhtaampaan. Lopulta ihminen päätyy peilin eteen ja hän tajuaa, että ympäristön puhtaanapito lähtee jokaisesta yksilöstä itsestään. Kuin kirsikkana kakun päällä ensimmäinen hyvä teko on helppo tehdä samantien, kun juuri saaman karamellin paperit voi heittää vieressä olevaan roskakoriin.

 

Kirja kertoi, kuinka idean messuosaston rakentamiseen pitää olla samalla omaperäinen, mutta myös hyvällä tavalla toimiva. Hyvä idea ei kuitenkaan riitä vaan poikkeuksetta omalle pisteelle pitää olla tehokkaat sisäänheittäjät. Osalla se on hyvä henkilökunta, joka hoitaa pisteelle kävijöitä ja toiselle jokin vetonaulana toimiva asia, jolla ihmisiä pystytään houkuttelemaan paikalle messuständin ulkopuoleltakin. Tässä asiassa oli eniten ongelmia tuolla edellä mainitulla messuosastolla. Messuvieraat eivät oma-aloitteisesti tulleet pisteelle ja, kun aktiiviset sisäänheittäjät puuttuivat jäi osastossa piillyt potentiaali lähes täysin hyödyntämättä. Tästä oppineena voimme jatkossa tarjota messupaketissa myös motivoituneet sisäänheittäjät. Esimerkkiä käyttäen myös asiakkaan on helpompi ymmärtää asian tärkeys.

 

Maaliskuun alussa pidettiin jälleen Saarijärven Yhdessä enemmän – messut. Harrastuksen puolesta olemme olleet joka vuosi näytteilleasettajien joukossa. Aiemmin kilpailukalostomme on ollut messualueen pihapuolella, mutta tänä vuonna muutimme asiaa hieman ja menimme sisätiloihin. Eka plussa tietysti siitä, että nyt ei ainakaan tarvinnut pihalla palella! Ehkä meidän osalta tuo messuilla mukana olo menee eniten esillä olon piikkiin. Kilpa-autoilu harrastuksessa on tärkeää, että mukana on hyviä yhteistyökumppaneita ja sitä vastaan myös meillä on omat velvollisuutemme.

 

Ennakkoon mietittiin paljon sitä, mikä houkuttelisi messuvieraita juuri meidän pisteellemme. Pelkkä ajokaluston esillä olo ei riitä jos halutaan vieläkin enemmän kävijöitä. Päätettiin tuoda osastollemme ajosimulaattori ja pistää päivän kestänyt kilpailu pystyyn, jossa etsittiin messujen nopeinta kuskia. Tuo toimikin loistavana vetonaulana ja houkutteli paljon kävijöitä. Messupäivä oli meidän osalta menestys ja saatiin paljon positiivista näkyvyyttä sen päivän aikana.

 

Eli siis kirjan kovimmat opit, joita jo käytäntöönkin asti on tullut vietyä olivat:

1. Huolellinen valmistautuminen & ideat, jotka erottuvat

2. Vetonaula / houkutin

3. Hyvät sisäänheittäjät

4. Loistava fiilis!

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!