Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Mestari Arman

Kirjoitettu 09.02.16
Esseen kirjoittaja: Tuomo Kuisma
Kirjapisteet: 2
Kirja: Armanin maailma
Kirjan kirjoittaja: Arman Alizad & Kauko Röyhkä
Kategoriat: 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 3.1. Yrittäjien elämänkertoja ja yritysten historioita, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Olikohan Kasvu open, jossa kuulin mediapersoona Arman Alizadin kertovan omaa elämäntarinaansa, ja sitä miten hän on päätynyt tilanteeseen missä on tällä hetkellä. Tästä myöhemmin sain lahjaksi Armanin ja Kauko Röyhkän kirjoittaman Armanin maailman, joka avaa tätä maailmaa vielä enemmän.

 

Intohimo

Tarinana on varsin mielenkiintoinen, miten räkänokkainen nuori päätyy vaatturimestariksi ja sitä kautta kuvattavaksi jengitappeluiden keskelle. Tarinasta huokuu jatkuvasti se ilme, että Arman on aina tehnyt melkeinpä pelkästään asioita, jotka häntä kiinnostavat. Kaikki muu on tuntunut silloin lähinnä toissijaiselta ja turhalta. Tämä on näkynyt jatkuvasti myös Armanin toiminnassa. Intohimo ja aito kiinnostus on aina välittynyt itse tekemiseen, ja se on ajanut Armania tekemään töitä välillä uskomattoman paljon tavoitteiden eteen. Työelämässä tavoittelen samaan itsekin, sillä olen kokenut mitä on tehdä töitä kun oma intressi on jossain kaukana muualla. Mielenkiinto on heikko ja tätä myöten tuloskin usein kehnohko, enintään keskinkertainen. Oma intohimo ja vahva visio on ohjannut myös Armanin toimintaa esimerkiksi yhteistyökuvioissa. Sponsoreiksi ei oteta firmoja, jotka eivät sovi omiin arvoihin ja varusteet hankitaan sellaisista paikoista, mistä itsekin ostaisi. Pohdin näitä juttuja lukiessa sitä, kuinka pitkään kannattaa itsepäisesti pitää omasta näkemyksestä kiinni vai milloin on fiksumpaa antaa periksi. Armanin tapauksessa oma visio on ollut toiminnan perusta, mutta sen eteen on jouduttu ottamaan isoja riskejä. Itse koen, että ratkaisu on ollut oikea. Myönnytyksiä voi toki tehdä, muttei niin, että sielunsa joutuu myymään.

 

Tuki

Vaikka esimerkiksi Armanin ohjelmat henkilöityvät pitkälti häneen itseensä, on takana ollut aina vahva tukiverkko. Vahvalla tukiverkolla en välttämättä tarkoita suurta joukkoa, onhan esimerkiksi Armanin ristiretkissä kameran takana vain yksi henkilö tukena. Kuitenkin kirjasta välittyy fiilis, että Arman on aina tehnyt duuniaan hyvässä porukassa, joka on ollut toiminnan tukena. Ja totta kai, mukavien ja osaavien tyyppien kanssa on mukavaa tehdä töitä. Tällöin lopputuloskin on yleensä yhtä mukava ja onnistunut.

 

Onko toisen menestys este itselle?

Itse olen paljon pyöritellyt elämän myötä ajatuksia kateuden suhteen. Olen usein ollut kateellinen muille joilla menee paremmin ja harmistunut omasta epäonnisuudesta. Olen myös esimerkiksi ravintolamaailmaa tutkiessa miettinyt, kuinka paljon toisen menestys estää omaa menestymistä. Armanin ohjeen mukaan toisen menestys ei ole toisen este, ja näinhän se todellisuudessa yleensä onkin. Silti se on vaikea sisäistää. Olen itselläni tunnistanut kateuden isoksi riippakiveksi, joka vie voimia armottoman paljon ja siksi pyrin siitä pääsemään eroon. Tätä työtä tosin saan varmasti tehdä pitkän aikaa, mutta uskon että se palkitaan.

 

Raffeja juttuja

Mies jonka nimimerkki Twitterissä on titmeister, ja joka provosoi päivityksissään lähes jatkuvasti kuulostaa tulenaralta yhdistelmältä. Silti Armanin seuraajamäärät sekä henkilökohtaisella, kuin myös sarjojen puolella ovat huikeaa katsottavaa. Itselläni on fiilis, että sosiaalinen media alkaa olla melko täynnä. Samanlaista toistoa esimerkiksi yrityspuolelta näkyy jatkuvasti ja positiivisesti erottuminen vaatii oikeasti hyvää sisältöä. Tähän Arman on onnistunut mielestäni siinä, että raffit ja prosovoivat jutut herättävät mielenkiinnon, joko puolesta tai vastaan. Pointtina on kuitenkin se, että se huomataan, ja se herättää tunteen. Päivityksiä seuratessa reaktio on pääasiassa positiivinen ja muutama mielensäpahoittaja melkeinpä kuuluu tähän kuvaan. Tärkeintä on se, että Arman sanoo sen mitä oikeasti ajattelee. Tällöin sisältö on viihdyttävää ja rehellistä. Esimerkiksi onnistuneeseen facebook-päivitykseen ei aina tarvita kuvaa tai videoita, joskus riittää yksi nasevasti ilmaistu mielipide, joka herättää reaktiot sekä puolesta että vastaan. Vaikka tämä provosointi liittyy pitkälti Armanin henkilöbrändiin, yhdistyy se myös hänen sarjoihinsa ja kaikkeen tekemiseen.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!