Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Many-to-Many-markkinointi

Mikään markkinointi ei välty verkostoilta.

Kirjoitettu 09.03.13
Esseen kirjoittaja: Ibrahim Sekersöz
Kirjapisteet: 3
Kirja: Many-to-Many Markkinointi
Kirjan kirjoittaja: Evert Gummesson
Kategoriat: 2. Yhteisöllisyys, 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 6. Markkinointi, 6.1. Asiakkuuden työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Mitä on markkinointi, tai mitä markkinointi tarkoittaa teidän mielestä? kysymys mitä mielestäni kysytään paljon ja yleisin vastaus mikä siihen saadaan on ”markkinointi tarkoittaa yrityksen tuloja kehittävää toimintaa tai järjestelmää” eli toisinsanoen olemassa olevien tuotteiden myynnin tehostamista ja uusien asiakkaitten hankkimista. Eli kaava on seuraavanlainen:

 

 

Moni yritys tyytyy alku kamppailun jälkeen siihen, että on satunnaisia asiakkaita ja on kantaasiakkaita jotka ovat tyytyväisiä jo olemassa olevaan tuotteeseen. Ihan sama millä alalla toimii, on ymmärrettävä että jokainen yritys menettää jatkuvasti asiakkaita jonka takia on panostettava uusasiakashankintaan sekä erittäin vahvasti verkostomarkkinointiin eli Many-to-Many markkinointiin.

 

Voit hyvinkin ajatella että markkinoinnilla yrität rekrytoida pelkästään massoittain asiakkaita yrityksellesi. Tämä ei ole niin päräyttävä tai mielenkiintoinen juttu, koska se on normaalia ajatella että jos markkinoit hieman yitystäsi niin saat jonkin verran asiakkaita itsellesi. Jos mietit facebookin tapaa tehdä maksullista markkinointia puolestasi, joka on oikein tehtynä erittäin tehokas tapa markkinoida. Laitat muutamankymmenen euron yrityksesi markkinointibudjetiksi facebookissa ja valitset kohderyhmäsi, jonka jälkeen aktivoit markkinoinnin. Tämän jälkeen mainoksesi tulee näkyviin joko sivupalkkiin tai sitten sitten news feediin (etu seinälle) henkilöille joille olet kohdentanut markkinointisi, mutta se ei lopu siihen. Ne henkilöt jotka tavoitat facebook markkinoinnin avulla ja tykkääväät yrityksesi sivusta, niin heidän kaverinsa näkevät tämän tarinan omalla news feedillään. Tämä on osittain Many-to-Many markkinointia mikä pitäisi istuttaa yrityksiin IRL (in real life = oikeassa elmässä).

 

Se on aika yleistä että erehdymme luulemaan omaa asiakaskuntaamme verkostoksi mutta se on mielestäni enemmänkin kasa asiakassuhteita vain. Se mitä suurin osa ei osaa hahmottaa on että markkinoinnilla et rekrytoi pelkästään asiakasta vaan koko asiakkaan verkostoa. Verkostot koostuvat useista eri yksilöistä ja organisaatioista, eivätkä pelkästään kahdesta. Se on samantekevää ovatko asiakkaasi normi kuluttajia, pk-yrityksiä, mailman suurimpia yrityksiä tai julkista hallintoa. Ne eivät ole mitenkään eristyksissä toisistaan. kirjan mukaan, kaikki ovat verkostoissa ja kaikki markkinointi ja osaaminen tapahtuu suuressa suhteiden ja vuorovaikutuksen kontekstissa.

 

Verkostoja on kirjan mukaan käsitelty lähinnä yritysten välisessä markkinoinnissa. Nämä verkostot eivät kuitenkaan koostu vain yrityksistä ja muista organisaatioista, vaan kuluttajista, yritysten henkilökunnasta ja normi kansalaisista. Yritysten välinen markkinointi (B2B) on yrityksen ja kuluttajan välisen markkinoinnin (B2C) esiaste. Mutta kaikista kiinnostavin juttu varmaan on se, että miten asiakkaat ovat vuorovaikutuksessa toisiinsa ja miten se näkyy asiakkaiden välisenä markkinointina (C2C). Kirjan mukaan tämä muodostaa loputtoman verkoston B2BC2C2B2… Loppuasiakasta ei oikeastaan olekkaan.

 

Miten tämä koko homma saadaan pyörimään? Miten saadaan asiakkaita meille verkostojen avulla? Kiperiä kysymyksiä joihin luulis olevan vaikea vastata, mutta todellisuudessa se on mielestäni helpompaa kuin miltä se kuulostaa! Kysymykseen ” miten saadaan lisää asiakkaita verkostojen avulla?” Vastaisin että nostetaan yrityksen arvoa markkinoilla! Arvon luo ylensä kaksi osapuolta yhdessä, perinteisesti yleensä palvelun tarjoaja tai tavaran toimittaja, erityisesti raaka-aineen valmistaja. Mutta mitä jos luotaisiin arvoa yhteistyöllä, eikä vaan sillä tavalla että valmistetaan vaan asiakkaalle hänen haluamansa tuote tai palvelu. Vaan näytetään asiakkaalle että se on todella tärkeätä meille tehä yhteistyötä asiakkaan tai vaikka ihan  yhteistyökumppanin kanssa. Halutaan olla mielummin samalla puolella, partenerina, kuin vastapuolella. Kohdellaan asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme yksilöinä eikä massoina. Luodaan win-win tilanne. Aina ei voi voittaa, mutta yleisesti ottaen. Luodaan asiakkaalle tai yhteistyökumppanille mielikuva, että ne voittaisivat tässä suhteessa enemmän meidän kanssa, kuin jos tekisivät yhteistyötä jonkun muun yrityksen kanssa.

 

Opettajani kauppaoppilaitoksessa joskus aikoinaan sanoi että ”hyvä kello kauas kuuluu, mutta huono kello vielä kauemmas”. Olen samaa mieltä hänen kanssaan ja mielestäni mikään markkinointi ei välty verkostoilta.

 

 

Ibrahim Sekersöz
040-1562850
ibrahim.sekersoz@idealeka.fi

Tagit: , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!