Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Miksi ihmiset jakaa tietoa?

Kirjoitettu 11.12.19
Esseen kirjoittaja: Elisa Sihvonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Contagious: Why Things Catch On
Kirjan kirjoittaja: Jonah Berger
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 6. Markkinointi, 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Miksi jotkin tuotteet/ideat/ palvelut menestyvät? Miksi niistä tulee suosittuja?

 

Berger antoi tälle 6 syyn rungon:

 

  1. Sosiaalinen arvo – saako se minut näyttämään hyvältä?
  2. Triggeröinti – Miten minua muistutetaan tuotteesta?
  3. Tunne – vahva tunne johtaa jakamiseen
  4. Julkinen – Mitä kaikki muut tekevät?
  5. Käytännöllinen arvo – onko se oikeasti hyödyllinen?
  6. Tarinat – Onko tuotteeni tai ideani tärkeässä osassa tarinaa?

 

Näitä hyödyntäen aion pohtia tässä esseessä, miten saisin Kahvila Myllytuvasta suositun paikan, jota ihmiset haluavat jakaa eteenpäin, suositella kavereilleen ja näin kasvattaa liiketoimintaa.

 

Sosiaalinen arvo?

 

Miten Myllis loisi ihmisille sosiaalista arvoa? Miten olemalla Mylliksen asiakas tekisi susta kuulin ja makeen muiden silmissä? Plan: tekemällä Mylliksestä trendikkään mestan, The place to be. No miten tehdään Mylliksestä trendikäs? Ketä me halutaan meijän asiakkaiksi? Mylliksen pitäisi olla aamulla tunnelmallinen ja viehättävä, herkullinen maatalo kahvila. Söpöistä tuotteistamme haluttaisiin ottaa kuvia ja jakaa somessa.

Illalla taas super hauska ja viihdyttävä, tosin ei liian villillä tavalla, ettei tule järkkäröinnistä lisä kustannuksia. Ihmiset haluisivat näyttää muille olleensa jossain meidän tapahtumassa, laittaa videota omaan My storyyn.

 

Ideoita tähän:

 

  • Jotain itseleivottua, mikä olisi törkeän hyvän näköistä
  • Mylliksen leivät näyttäisivät vieläkin herkullisemmilta
  • Kukkia Myllikselle tuomaan väriä
  • Söpöjä valoja, joka paikkaan
  • Hauskoja tapahtumia, mitä et halua missata
  • Söpöt yksityiskohdat, esim. kukkaistutukset, puutarhatontut, vessoista siistimmät ja miellyttävämmät, joku hauska ylläripylläri vessassa.

 

Triggeröinti. Miten muistutamme asiakasta Myllytuvasta?

 

Jos jostain syystä, joku unohtaa Mylliksen olemassa olon, niin minkälaisella muistijäljellä me häntä muistuttelisimme? Esimerkki kirjassa oli Mars ja Mars patukka tai Kitkat ja kahvi. Bingo yhdistetään vahvasti Myllytupaan, sitä mielikuvaa voisi voimistaa.

Suovanlahti = Myllytupa

Kesä Suovanlahdella = Myllytupa

Kun mietit kesää palaa muistoihisi ihana ja kotoisa Myllytupa. Myllytupa on olennainen osa kesää lähiseudulla, miksi ei koko Keski- Suomessa?

 

 

Tunne, vahva tunne johtaa jakamiseen.

 

Miten Myllytupa voisi herättää tunteita? Esimerkiksi viime vuonna vakkari asiakkaamme menivät kihloihin traktori jatseilla, nyt heillä on ikimuistoinen muisto Myllytuvalta. Tällaisia muistoja ja tunteita pitäisi jakaa meidän somessa. Somessamme voisi näkyä enemmän asiakkaitamme ja ihmiset tunnistavat heidät. Siitä syntyy tunteita. Esimerkiksi kuva asiakkaasta ja joku hänen quotti Myllytuvasta tai video, missä hän sanoo yhden sanan Myllytuvasta. Sitten ihmiset voivat höpistä, että meijän Tarja oli Mylliksen igessä. Se voisi tuoda enemmän yhteisöä esille. Tai asiakkaiden kesäkuulumisia Myllytuvalta.

 

Julkinen, mitä muut duunaa?

 

“People don’t listend to advertisement, they listen to their peers”

 

Viettää tottakai kesänsä Myllytuvalla! Mitä enemmän saadaan porukkaa Myllikselle se vetää myös muita puoleensa. Toisaalta huhu voi kiertää myös liikaa ja toiminta lähtee pois omista käsistä. Yleisesti kuitenkin, että jos muutkin menee sinne niin kyllä sitten miekin!

 

Käytännöllinen arvo – tuoko Myllis oikeasti mitään?

 

Tuo. Se on yhteisöllinen paikka, mikä on loistava kohtaamispaikka mökkiläisille ja kyläläisille. Suovanlahden kauppa on jo sulkeutunut, niin Myllytupa taitaa olla ainut hengissä oleva yritys Suovanlahdella. Kesän menomesta, siellä on hauskaa ja kaunista. Näitä asioita pitäisi kuitenkin vahvistaa!

 

Tarinat – Onko Myllis relevantti osa hauskaa tarinaa?

 

Myllytupa on tärkeä osa Suovanlahden tarinaa, ihana tarina Myllärin vaimosta. Maalaisromantiikka tarina. Mikä on tämän hetken Myllytuvan relevantti tarina? Kyläläiset, mökkiläiset ja Myllistytöt.

 

 

Mylliksellä on tosi hyvä pohja, koska siinä on jo niin iso pohjatyö tehtynä, kiitos siitä edeltäjille. Mutta haasteena saattaa olla sen modernisointi ja pistää Myllis ajan tasalle. Töitä on tehtävä!

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!