Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

MIKSI?! Miksi sinä teet mitä ikinä teetkään?

Kirjoitettu 08.12.16
Esseen kirjoittaja: Jon-Erik Talvio
Kirjapisteet: 3
Kirja: Start With Why
Kirjan kirjoittaja: Simon Sinek
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Pinkkupassissa taisi tämä samainen kaavio aikoinaan olla – ja onhan tämän Tiimiakatemian yksi puhutuimpia kiekuroita! Avataanpa siis hieman mistä tässä kuuluisassa kolmen rinkulan diagrammissa oikein on kyse! Miksi se on oikeasti niin tärkeä ja mihin sitä oikeasti kannattaa käyttää!

 

4b87188371db8a35398297fd593e8c31

 

Idea ympyrän taustalta

Idea itsessään koostuu kolmesta kysymyksestä: Miksi? Miten? Mitä?.

Mitä = Kuvastaa yrityksen tai organisaation tekemistä. Yleensä MITÄ on erittäin itsestään selvä. Esimerkkinä vaikkapa: Myydään amerikkalaisen jalkapallon varusteita.

Miten = Tämä kuvastaa miten tehdään tai päästään tulokseen MITÄ. Esimerkkinä vaikkapa, verkkokaupan sekä myymälän avulla.

Miksi = Tämä on se pääkysymys, yrityksen tai organisaation missio. Miksi yritys perustettiin? Mikä on päätavoite?

On tärkeää tiedostaa jokainen kohta etukäteen, mutta useassa yrityksessä tuntuu MIKSI kohta olevan kateissa. Rahantakominen ei ole hyvä MIKSI – se on MITEN ja MITÄ kohtien tulos. Yrityksen suunnan takia on yritykselle erittäin tärkeää tietää MIKSI me teemme jotain? Mikä se lopullinen pointti koko hommassa oikeastaan onkaan?

Miten ja missä tätä käyttää?

Johtamisessa

Hyvänä esimerkkinä johtamisessa voi käyttää Miksi > Miten > Mitä. On helpompi johtaa ihmisiä, kun heille annetaan ensin merkitys, sitten tavat ja sitten mitä heidän tulee tehdä. On huomattavasti innostavampaa tietää, miksi minä teen mitä minua pyydetään tekemään. Ihminen luonnostaan kyseenalaistaa päätöksiä ja käskyjä, joten kun aloitat syyllä niin ihminen aistii kuuluvansa joukkoon ja haluaa tehdä tehtävän.

Markkinoinnissa / Viestinnässä / Myymisessä

Apple on varmaan yksi kuuluisimmista esimerkeistä Golden Circlen käyttämisessä markkinoinnissa. Heidän markkinointi perustuu aina aatteen myymiseen, ei itse tuotteen.

1- Miksi? ’Think different’, haasta satus quo.

2. Miten? Luomalla upeita ja toimivia tietokoneita.

3. Mitä? Osta Applen kone/iPad/iPhone!

Sinek itse vielä kertomassa Golden Circlestä:

KickStarter-crowdfunding sivustolla lähes jokainen markkinointi video noudattaa poikkeuksetta tätä kaavaa. Myös esimerkiksi alla oleva video noudattaa mallikkaasti tätä kaavaa:

Miten viedään omiin toimiin?

Otetaanpa vaikka esimerkiksi meidän festariranneke case. Maksuväline suljetulle alueelle, jonka ansiosta jonottaminen lyhenee, maksaminen helpottuu sekä maksamisesta tulee turvallisempaa. Markkinointiimme selkeänä viestirunkona:

WHY?

Haluamme auttaa järjestämään festivaalikansan vuoden parhaita päiviä.

HOW?

Lyhennämme jonoja, teemme maksamisesta turvallisempaa, teemme kokemuksesta uudenlaisen.

WHAT?

Festivaalimaksuranneke.

 

Johtamisen tiimoilta taas meidän tulisi tehdä Driimissä tämä vielä viimeiselle vuodelle. Määrittää se päätavoite. Tämä kuitenkin tulee olemaan vasta Gameplanin juttuja Tammikuulle. JEFU Storessa olisi nyt hyvä ottaa uudestaan tämä käsittelyyn, kun meillä on uusi jäsenkin. Alunperinhän määrittelin omassa päässäni JEFU Storen Golden Circlen seuraavasti:

WHY?

Haluamme tehdä Amerikkalaisen jalkapallon harrastamisesta turvallisempaa.

HOW?

Varmistamalla tuotteiden oikean koon sekä myymällä vain laadukkaita tuotteita.

MITÄ?

Ostakaa uusia varusteita verkkokaupastamme.

 

Kokonaisuudessaan Golden Circle on mielestäni yksi johtamisen ja innostamisen tärkeimpiä työkaluja. Myös markkinoinnissa tämä on todettu toimivaksi ja tehokkaaksi. Miksi tämä sitten uupuu niin monesta yrityksestä ja mainoksesta? Siinäpä onkin miljoonan dollarin kysymys, mutta samalla voimme olla jo huomattavasti parempia kuin muut!

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!