Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Miksi nukumme?

Kirjoitettu 14.01.21
Esseen kirjoittaja: Daniel Hakasaari
Kirjapisteet: 2
Kirja: Miksi nukumme?
Kirjan kirjoittaja: Matthew Walker
Kategoriat: 1. Oppiminen, 8. Henkinen kasvu

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Uni on se ihana asia, jonka tulisi täyttää kolmasosa elämästäsi. Minun elämästäni se täyttää reilu 20 prosenttia. Pikkuhiljaa alkaakin olemaan tilanne, että ei vain meinaa jaksaa. Siitä syystä halusinkin lukea kirjan unen tärkeydestä. Vaikka aiemmin olenkin lukenut mm. Voittamisen anatomian, joka käsittelee myös paljon nukkumisen merkitystä, tässä käsittely on paljon yksityiskohtaisempaa.

30% ihmisistä on aamuvirkkuja, 40% iltavirkkuja ja 30% jotain siltä väliltä. Minä olen tällä hetkellä sekä aamu- että iltavirkku. Menen nukkumaan kolmelta ja herään seitsemältä. Laskin että viimeiseen kolmeen vuorokauteen olen nukkunut yhteensä 8,5 tuntia, ryypännyt kolme kertaa, tehnyt vajaa 30 tuntia töitä ja ajanut reilu 1000km autoa. Eihän tässä hommassa ole enää mitään järkeä.

Olen nuorempana ollut aina ihminen, joka heräilee viimeistään kahdeksalta ja jota alkaa väsyttämään kymmenen maissa. Sitten tuli säännöllinen yötyö joka muutti kaiken. Työyöt alkoivat kymmeneltä ja päättyivät kuudelta. Nukkumaan pääsin kahdeksan tuntumassa. Ylös noustiin 11-13 välillä, koska eihän sitä malta koko päivää nukkua. Intissä tuli opittua myös siitä, kuinka vähillä unilla ihminen voi selvitä. Tiedustelupuolella joskus oli harjoituksia, joissa viiteen vuorokauteen nukuttiin yhteensä viisi tuntia. Sitä alkoi tottumaan kropan ainaiseen väsymystilaan, eikä sitä enää edes huomannut.

Ihmisen sirkadiaanirytmi on keskimääräisesti 24 tuntia ja 15 minuuttia. Tämä käytännössä tarkoittaa sitä, että ihminen luontaisesti venyttää nukkumaan menemistään aina vähän myöhäisemmälle. Minulla on näyttänyt tämä lähteneen kuitenkin vähän lapasesta. Olen lukenut, että ihminen menettää noin 30% työtehostansa jo kolmen kuuden tunnin yöunien jälkeen suhteessa kahdeksan tuntia nukkuviin.. Mitkähän prosentit minulla ovat? Kuinka paljon saisinkaan aikaseksi jos nukkuisin tarpeeksi?

Uni mielletään koko ihmisen terveyden sekä jaksamisen perustaksi. Riittävä unihan tutkitusti ehkäisee sairauksia, kuten riskiä sairastua diabetekseen sekä syöpiin. Minä olen aina sanonut, etten tule koskaan eläkepäiviä näkemään ja tällä menolla se on satavarmasti totta. Samoin huomaan että itselleni on alkanut kertyä painoa huomattavasti nopeammin, koska en jaksa käydä liikkumassa enkä tehdä niin monipuolista ruokaa. Aivan liian usein tuleekin nykyään käytyä ulkona syömässä. Väittäisin terveellisen unirytmin kääntävän painoni samantien laskuun.

Kun emme saa nukuttua tarpeeksi yöllä, aivojemme adenosiini luo painetta päähän, josta seuraa jatkuvaa pitkäkestoista väsymystä. Yhden tai kahden huonosti nukutun yön jälkeen koen itse lähinnä pieniä haasteita herätä aamuisin, mutta tällä hetkellä huomaan sellaisen koko päivää lamauttavan väsymyksen. Se johtunee juurikin liian korkeasta adenosiinitasosta aivoistani. Onneksi en itse juo ollenkaan kofeiinia, joka nostaisi kyseisen tason varmasti pilviin saakka.

Miksi nukumme?

Nukkuminen on niin aivot kuin kropankin palauttava voimavara. Aivoissa päivän aikana opittu tieto siirtyy lyhytkestoisesta muistista pitkäkestoiseen muistiin erityisesti REM-unessa, joka painottuu yön viimeisille tunneille. Tällöinhän ihmisellä tapahtuu oppiminen. Kyllä tässä jo huomaakin, kuinka paljon alan unohdella asioita. pakko on kai alkaa nukkumaan, etten aivan tyhmenny 😀

Walker toi kirjassaan ilmi, että voisi olla suositeltavaa nukkua myös päiväunia. Tämä sinänsä kuulosti itselleni oudolta, koska ajattelen päiväunien automaattisesti tekevän seuraavasta yöstä kunnon liskojen yön. Päiväunet etenkin iltapäivästä kuitenkin auttavat sinua säilyttämään aamupäivän asiat muistissa, sekä antavat pienen virtapiikin alkuillan tunteihin. Päiväunien ei kuitenkaan tarvitse kestää tuntitolkulla, ettei käy sitä vahinkoa, ettei uni illalla tulekaan. Pienet speednapit ovat kuitenkin erinomainen lisä hyvin nukuttujen yöunien seuraksi.

Latinomaissa on tapana pitää siesta keskellä päivää. Haaveilin ajatuksesta, että voisin alkaa pitämään itsellä samanlaista. yhden-kahden aikaan ottaisin tunnin tauon, söisin ja menisin puolen tunnin päikkäreille. Siitä sitten jatkaisin aina työpäivää. Tämä saattaisi parantaa työhyvinvointia sekä omaa yleistä fiilistäni.

Miten saan nukuttua riittävästi?

Itse pystyn mukautumaan helposti tiettyihin rytmeihin, joten uskon päivittäisten rutiinien luomisen olevan avainasemassa myös säännöllisen unitottumuksen luomiseen. Ensinnäkin teen itselleni säännölliset ruoka-ajat, joita noudatan. Tällä hetkellä syön 2-3 kertaa päivässä, joka saa omat verensokerini heittelehtimään, joka taas herkästi tuottaa myös väsymyksen tunnetta keskellä päivää. Pitämällä sokeritasoni tasaisena päivän aikana uskon pystyväni vähentämään väsymyksen takia nukuttavia päikkäreitä, joita nukun tällä hetkellä päivittäin. Uutena tulee kuitenkin aina lounaan jälkeen tapahtuvat pikapäikkärit.

Olen aina tykännyt liikkua, mutta tällä hetkellä minulla ei ole ollut jaksamista siihen. Isoimpana haasteena on tullut se, että työpäivät venyvät yleensä liian pitkiksi, jolloin iltasaikaan en enää jaksa lähteä liikkumaan. Kun olen kerran aamuvirkku, otan liikunnan heti aamulle. Joskus tätä testasinkin lukiossa ja se toimi minun kohdallani aivan hyvin.

Sitten vielä muina vaikuttavina tekijöinä on työpäivän pituudet, puhelimella oleminen ja tietenkin nukkumaanmenoaika. Itse harvoin pystyn pitämään työpäivääni klo 8-16 välillä, vaikka kuinka sen haluaisin niin tehdäkin. Devetan ja oman firman asiat pyörivät puhelimessa niin paljon, ettei kotiin tultaessa vain pääse eroon töistä. Kieltämättä tuntuu, että ainakin minun tapauksessani sanonta ”yrittäjä on yrittäjä 24 tuntia vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä” pitää kyllä paikkansa. Jos kuitenkin rajaisin asiat niin, että työjuttuja en tee enää klo 20 jälkeen. Toki kirjassa mainittiin, että parhaiten opimme asiat, joita käsittelemme juuri ennen nukkumaanmenoa, joten tämän takia päivinä jolloin valmistaudun esimerkiksi asiakastapaamisiin, kertaisin vielä omat myyntipuheeni kulmakivet juuri ennen nukkumattia.

Puhelin on se nykyajan riivaaja, joka valvottaa jokaista ihmistä. Puhelimeen olen jo asettanut uniajan, joka alkaa klo 22 ja loppuu klo 7 aamulla. Tällöin puhelimeni ei ilmoita mistään viesteistä. Tämä on itseasiassa ollut jo hyvä juttu, mutta minun tulee kuitenkin tehdä itseni kanssa vielä sopimus, etten käytä puhelinta enää klo 22:30 jälkeen.

Unta olen aina saanut lähestulkoon heti nukkumattia etsiessäni, joten uskon etten tarvitse yöpuulle menemiseen kauhean pitkää aikaa. Kun kuitenkin suunnittelin herääväni aikaisin liikkumaan ja haluaisin saada lähestulkoon järkevän pituiset yöunet, se tarkoittaa että minun tulisi nukkua viimeistään kello 23. painopeitto itselläni on jo käytössä, joka parantaa unen laatua, mutta laitan ennen nukkumaanmenoa soimaan hiljaiselle klassista musiikkia, joka katkeaa aikakatkaisulla. Klassisessa musiikissa on tietynlainen tempo, joka saa ihmisen luontaisesti rauhoittumaan. Lisäksi alan käyttää villasukkia nukkuessa sekä pitämään ikkunan raollaan, jotta huone olisi ihanteellisen viileä. Vaikka klo 23 nukkumaan mennessä en saisikaan 8 tuntia unta, uskon näiden konstien parantavan unenlaatuani sen verran, että jaksan paremmin aavistuksen lyhyemmilläkin yöunilla.

Tässä vielä aikataulu, jota lähden noudattamaan:

klo maanantai tiistai keskiviikko torstai perjantai lauantai sunnuntai
06:00 herätys herätys herätys herätys
07:00 ap+sali ap+sali ap+sali ap+sali
08:00 herätys
09:00 ap
10:00 herätys herätys
11:00 ap ap
12:00 lounas+nap lounas+nap lounas+nap lounas+nap lounas+nap
13:00 lounas lounas
14:00
15:00
16:00
17:00 päivällinen päivällinen päivällinen päivällinen päivällinen
18:00 päivällinen päivällinen
19:00 lenkki
20:00 työt ohi työt ohi työt ohi työt ohi työt ohi lenkki
21:00 ip ip ip ip ip
22:00 ei puhelinta ei puhelinta ei puhelinta ei puhelinta ei puhelinta
23:00 nukkumaan nukkumaan nukkumaan nukkumaan nukkumaan
00:00

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!