Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Miksi nukumme?

Kirjoitettu 15.02.21
Esseen kirjoittaja: Ilari Hepola
Kirjapisteet: 3
Kirja: Miksi nukumme?
Kirjan kirjoittaja: Matthew Walker
Kategoriat: 8. Henkinen kasvu, 8.3. Havahtuminen - ihmisenä kehittyminen, 8.4. Ihmisen tulevaisuus

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Voittamisen anatomian lukemisen jälkeen, innostuin tutkimaan levon merkitystä normaaliin elämään. Olen pienestä asti nukkunut yöni yhtäjaksoisesti illasta aamuun asti ja vuosien aikana on kehittynyt tietoisuus, että kerran kuukaudessa nukun huonosti, silloin kun näin käy osaan varautua siihen enkä edes yritä nukkua vaan selailen videoita, kunnes nukahdan. Nykyään unirytmini on surkea ja liian paljon heittelehtivä, saatan mennä nukkumaan 23–04 välisenä aikana ilman minkäänlaista syytä. Herääminen tapahtuu 8–14 välisenä aikana riippuen miltä kalenteri näyttää kyseisenä päivänä. Toisaalta koen, että minulla ei ole edes unirytmiä vaan nukun silloin kun väsyttää oli kyse keskipäivästä tai päiväunista iltakahdeksalta, pystyn nukkumaan ja nukun hyvin kuitenkin joka tapauksessa. Unen määrä jää silti liian vähäiseksi, jos katsotaan viikko- tai kuukausikeskiarvoa, mikä vaivaan tepsisi?

 

Matthew Walker, joka kirjoitti tämän kyseisen Miksi nukumme- kirjan on psykologian ja neurotieteiden professori sekä unitutkija. Kirja itsessään kertoo unen tärkeydestä ja miksi monet laiminlyövät nukkumistaan eri tavoilla, tiedän itsekin mihin kaikkeen uni vaikuttaa mutta lähdin etsimään tietoa, miksi silti laiminlyön sitä?

 

Jopa 70 % ihmisistä nukkuu liian vähän toistuvasti, joka aiheuttaa suuria haasteita suoriutua ihan normaaleista asioista, hormonitaso heittelee, tarkkaivaisuus kärsii, pienetkin asiat aiheuttavat tarpeettoman suuria reaktioita, vastustuskyky heikkenee ja verenpaine nousee. Listasin vain osan asioista ja näiden efektien seurauksena tapahtuu muita muutoksia kehossa, oravanpyörä vain jatkaa kasvamista ja pienistä puroista tulee suuria jokia. Samaan aikaan suuri osa ihmisistä tiedostavat ongelmat mitä univaje aiheuttaa mutta jättää ne huomioimatta ja alkavat vain ajattelemaan miksi dieetti ei etene kuten pitäisi.

 

Uni on yksi asioista, joita on todella hankala yleistää mutta silti tietyt faktat pitävät paikkansa. Unirytmiä ihmisillä ohjaavat sirkadiaanirytmi ja adenosiini, ensimmäinen näistä tarkoittaa ihmisen synnynnäistä rytmiä ja jälkimmäinen on kemiallinen aine, jota erittyy aivoissa ja se aiheuttaa uneliaisuuden, toisin sanoen väsymyksen tunteen. Nämä kaksi ohjaavat ihmiset rytmiä, eivät tietenkään pysty päättämään milloin ihminen nukkuu, jos on välinpitämätön unta kohtaan. Se tarkoittaa myös sitä, että ihmisen unirytmi ei mene huonoksi sattumalta vaan siihen vaikuttaa omat valinnat, harrastukset ja päätökset.

 

Kirjasta jäi hyvin pelkistetty ja yksinkertainen fiilis, hyvällä tavalla siis. Uneen vaikuttavia tekijöitä on useita hormonit, kofeiini, sirkadiaanirytmi ja adenosiini muutamia mainitakseni mutta se suuri yksittäinen tekijä on ihmiset omat valinnat. Jos et halua nukkua tarpeeksi, et nuku tarpeeksi ja jos et osaa johtaa itseäsi, et halua nukkua tarpeeksi. Mielenkiintoinen oravanpyörä, joka pahimmillaan saattaa johtaa vakaviin terveysongelmiin, jotka eivät enää edes parane runsaalla määrällä unta.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!