Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Miksi nukumme – Unen voima

Kirjoitettu 03.12.20
Esseen kirjoittaja: Aleksi Luukkonen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Miksi nukumme – Unen voima
Kirjan kirjoittaja: Matthew Walker
Kategoriat: 1. Oppiminen, 9.08. Henkinen kasvu

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Syksy on pimeimmillään juuri enne lumentuloa maahan. Päivät menevät hyvin samalla tyylillä. Aamulla on pimeätä ja iltapäivällä on taas pimeätä. Pieni valoinen aika menee monilta täysin ohi, koska työpäivä on kesken. Tämä aiheuttaa yleisesti sen, että ihmiset ovat väsyneitä tähän vuoden aikaan. Monille pimeys aiheuttaa sen, että vaikka nukkuu yhtä paljon kuin esimerkiksi kesällä niin väsymys painaa. Tämä johtuu pimeydestä ja synkkyydestä. Olen huomannut myös omalla kohdallani tämän ilmiön. En muista milloin se on alkanut, mutta tänä vuona tunnen sen jotenkin vahvasti. Se johtuu varmaa muutenkin välillä stressaavasta akatemia arjesta ja muuttuvista tilanteista. Tällä hetkellä, kun tätä esseetä kirjoitan, olen nukkunut viime yönä noin 7tuntia, mutta unta sain vasta 2aikaan yöllä. En ole siitä mitenkään yllättynyt, koska unirytmi on vähän kärsinyt sen jälkeen, kun meidän tiimimme joutui karanteeniin ja akatemialla ilmoitettiin, että loppuvuosi mennään etämoodilla. Jotenkin en itse ole vielä saanut aikaiseksi mennä ajoissa nukkumaan, koska tiedän, että aamulla ei tarvitse lähteä kotoa minnekään. Tiedän myös, että tämä on outo ajattelutapa, koska kyllä se väsymys aamulla painaa täällä kotonakin. Ehkä jopa normaalia enemmän. Mutta se on välillä sellaista. Rutiinit ovat elämässä tärkeitä, mutta nukkumisessa ne korostuvat. Jos menee samaan aikaan nukkumaan ja herää suunnilleen samaan aikaa joka-aamu on muu eläminen paljon ”helpompaa”. Unirytmiä on vaikea muuttaa hetkessä, koska uni on asia mihin et voi itseäsi pakottaa. Voit pakottaa itsesi syömään terveellisemmin tai käymään lenkillä, mutta et voi sanoa itsellesi, että tänään nukahdat enne klo 10. Uni tulee oman rytmin mukaan silloin, kun tulee ja sitä ei voi pakottaa. Toki se, että menee vaikka yhdeksältä sänkyyn ja laittaa silmät kiinni niin on todennäköisempää, että nukahtaa ennen kymppiä kuin se, että menee sänkyyn vasta viittä vaille kymmenen. Sekin, että joudumme esittämään nukkuvamme ennekuin oikeasti nukahdamme, on outoa, kun sitä tarkemmin miettii. Itseasiassa nukkumiseen ja uneen liittyy paljon todella outoja juttuja. Halusin kuulla tästä lisää ja siksi kuuntelin tämän äänikirjan. Kokonaisuutena Kirja oli hyvä ja suosittelen sitä kaikille, joita nämä jutut millään tasolla kiinnostavat.

Uni on terveyden ja jaksaminen perusta

Kaikki eläimet ja ihmiset tarvitsevat unta. Se on elinehto elämiselle. Kirjassakin sanotaan, että mitä lyhyemmät yöunet sitä lyhyempi elämä. Ja näinhän se menee. Kaikki muut osa-alueet elämässä kärsii, jos ei nuku tarpeeksi. Unen aikana ihminen keksii uusia ideoita, lataa akkuja, valmistautuu seuraavaan päivää, unohtaa ajantajun ja näkee asioita, joita ei itse voi kontrolloida. Unettomuus on suuri ongelma nykymaailmassa. Hektinen liike-elämä, somen mukana tuoma yllättävä julkisuus, aikaerot ja teknologia lisää unettomuutta. Vain noin muutamia mainitakseni. Kirjassa puhutaan paljon esimerkiksi jettlagista ja miten se vaikuttaa elämään, mutta en mene siihen nyt tarkemmin, koska kaikki tietää mitä se tarkoittaa. Jos peilaan miten huonot yöunet vaikuttavat minuun. Voin sanoa, että en ole aamuihmisiä ja se korostuu, jos olen nukkunut vähän tai muuten vaan huonosti. Olen hieman kiukkuinen aamuisin, mutta yleensä se helpottaa siinä aamupalan ja kahvikupin jälkeen. Kahvin vaikutuksista puhutaan kirjassa myös paljon. Mutta en mene siihenkään sen tarkemmin, koska kaikki tietää, että se vaikuttaa uneen, jos juo illalla kahvia. Mutta okei kerron sen verran faktaa, että jos juo kupin kahvia puoli kahdeksan aikaan illalla puolet siitä kofeiini määrästä on kehossa vielä puoli kaksi yöllä. Eli älkää juoko ludoo illalla. Toki jos haluaa valvoa niin kannattaa juoda. Okei takasin itseeni. Unettomuus vaikuttaa myös siihen, että ajatukseni ei kulje normaaliin tapaan ja en saa päivän aikana niin paljoa asioita aikaiseksi kuin ehkä haluaisin. Myös roskaruokaa tekee enemmän mieli ja myöskään salitreeni ei kulje yhtä hyvin. Mikäli siis ylipäätään jaksan mennä salille väsyneenä. Tiedän myös, että minulla ei ole mitään ongelmaa saada toimivaa unirytmiä ja nukkua hyviä unia niin, että olen pirteä ja energinen. Ja yleensä olenkin.

Jos mietin omaa historiaani nukkumisen osalta. Pienestä pitäen minut opetettiin nukkumaan ajoissa ja tätä kestikin suunnilleen armeijaan asti. Urheilin paljon, söin terveellisesti ja nukuin hyvin. Armeijassa kuitenkin rupesin menemään myöhemmin nukkumaan ja aikaiset aamuherätykset tekivät sen, että yleensä otin päiväunet iltapäivällä, kun vapaa-aika alkoi. Päiväunet ovat minulle mörköjä. En siis nää möröistä unta, mutta menen niistä ihan sekaisin. Olen niiden jälkeen seuraavat 3tuntia aivan pihalla enkä saa mitään järkevää aikaiseksi. Nykyään nukun päiväunet ehkä kerran kaksi kuukauteen, joten se ei kuulu tapoihin enää. Armeijan jälkeen, Kun olin postilla töissä heräsin joka aamu noin viiden aikaan. Työt alkoivat kuudelta. Menin lähes aina nukkumaan vasta kympin jälkeen, jolloin sain unta keskimäärin 6-7 tuntia. Olen jälkeenpäin miettinyt, kuinka vähän nukuin silloin. Tiedostan myös jälkeenpäin, että jos olisin silloin tehnyt haastavampaa duunia eivät ne yönunet olisi riittäneet. Siihen aikaan nukuin noin 3kertaa viikossa päikkärit. Urheilin edelleen ja olin muutenkin hyvässä kunnossa vähistä yöunista riippumatta. Kun pääsin akatemialle opiskelemaan, unirytmi on parantunut huomattavasti ja nykyään pyrin aina vähintään kahdeksan tunnin yöuniin.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!