Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Miksi sinä teet, mitä sinä teet?

Miksi sinä teet, mitä sinä teet?, 5.0 out of 5 based on 2 ratings
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)

Miksi sinä teet, mitä sinä teet?
Älyttömän hyvä kysymys. Miksi?

This is a book for those who want to inspire others and for those who want to find someone to inspire them.

Kuulin Golden Circlestä ensi kertaa Mika Autiolta Silver Zombie projektin yhteydessä kaksi vuotta sitten keväällä. Mika toi MT –koulutusohjelman opit suoraan Silver Zombie projektin käytäntöön. (Itse Golden circlen avaan myöhemmin tässä esseessä.) Tykästyin tähän yksinkertaiseen teoriaan kertaheitolla. Jälkeenpäin tämä syvyyttä ajatteluun lisäävä teoria on jäänyt kummittelemaan ja muokannut ajatusta monessakin asiassa. Niinkin vahvasti, etten enää lähde projekteihin mukaan, jos minulle ei ole whyta eli syytä kirkastettu. Olen oppinut kantapään kautta sen, jos ei ymmärretä tekemisessä miksi –kysymyksen merkitystä, niin projekti ei tule kantamaan pitkälle. Raha ei voi olla pelkästään syy tekemiseen. Raha on aina seuraus, tai se vain toimii pelinappulana ja mahdollistajana asioihin.

Tykkään muutenkin ajatella asioita monelta eri kantilta. Mausterosvot projektiin sain kerättyä todella monipuolisesti näkökulmia, miksi tein sen. Siksi se projekti ei jää pelkästään reissuun, vaan myös oikeasti bisneksen rakentamiseen. Samoin Saunalautassa kuin kirkastettiin asiakkaan syy ostaa palvelu, niin alkoi oma usko sekä kauppojen määrä kasvamaan. Projekti Australiassa projektiryhmämme avainhenkilöille oli kaikkein kirkkaimpana miksi tämä tehdään. Itselle se ei aivan täysin avautunut. Riittävästi kuitenkin, että se toteutui innokkaalla tasolla. Toisena äärilaitana on ollut projekteja, missä en ole tuntenut mitään tunnesidettä tai mitään syytä, miksi asiaa tehdään. Se heti näkyy omassa kiinnostuksessa, tehokkuudessa, työskentelyssä, innokkuudessa sekä myynnin määrässä. Tämän takia on erityisen tärkeää, että projektit aloitetaan syvistä tarkoituksista, vaikka se veisikin enemmän aikaa ja aivotyöskentelyä. Eli kyselyikä koko ikä. Miksi, miksi, miksi?

Start with why
Itse tästä kirjailijasta kuulin ensimmäistä kertaa vuoden 2014 Nordic Business Forumilla, kun vuoden 2015 vuoden puhujat julkaistiin. Start with whyn kirjoittaja, Simon Sinek oli yksi heistä. Polte itse kirjaan nousi vasta vuoden 2015 Australian reisulla. Ystäväni Teo oli haastatellut kolmea paikallista bisnestyyppiä kysyen heiltä, mikä kirja on eniten vaikuttanut heidän elämäänsä. Kaksi kolmesta vastasi juuri Start with why:n. Tästä innostuessaan Teo osti kirjan, jonka sain itse pääsiäislomalle lainaan.

There are leaders and there are those who lead. Leaders hold a position of power of influence. Those who lead inspire us. Whether individuals or organizations, we follow those who lead not because we have to, but because we want to. We follow those who lead not for them, but for ourselves.

Golden Circle
Mikä sitten on tämä Golden Circle, mistä mainitsin jo alussa? Se on yksinkertainen ajatusmalli / teoria, jonka pohjalta oikeastaan jokainen tekeminen pitäisi aloittaa. Eli aina aloitetaan sisäkehästä, eli kysymyksestä Miksi? Sitten siirrytäänkin ulommalle kehälle, joka on itse tekeminen asioissa. Eli Miten? Kun tämä on määritelty, voimme siirtyä viimeiselle, eli ulommalle kehälle, joka kirkastaa asian, Mitä se on.

1. Why eli miksi on vain usko. Siinä kaikki. Miksi teet tätä? Miski visiosi on tämä? Miksi teemme tätä yritystoimintaa? Miksi on syy tekemiselle. Miksi kysymyksellä kaivetaan kantava voima tekemiselle.
2. How
eli kuinka on itse tekeminen ja seuraava askel miksistä, konkretisoidessaan asiat mihin uskotaan.
3. What eli mitä ovat seurauksia tekemisestä. Kaikki mitä sanot ja teet: tuotteet, palvelut, markkinointi, kulttuuri ovat seurauksia siitä, mihin uskotaan ja kuinka asiat tehdään. (Alla vielä Golden Circle teoria havainnollistettuna.)

golden circle


Miksi miksi syy on niin tärkeä ostotilanteessa?

Ihmiset ostavat sitä, miksi sinä teet jotain, eivät mitä sinä teet. Kun tiedät syyn miksi teet asioita, niin tuotteet antavat syyn ostaa ne. Antavat kuluttajille enemmän merkitystä, kuin vain tuote. Otetaan esimeriksi juuri ostetut Karhun koriskengät. Kysytään syytä itseltään, miksi juuri ne. Eli Miksi juuri Karhut, eikä Niket?
Koska Karhu on legendaarinen suomalainen merkki, joka on tehnyt kenkiä suomalaisille olympiavoittajille ja jopa armeijalle. Sama yritys, joka möi kolme raitaa Adidakselle pilkkahintaan (Nykyrahoiksi käännettynä 1700€ ja kaksi viskipulloa.) Karhu on, yritys, joka täyttää ensi vuonna 100 vuotta. Tämän lisäksi juuri nämä ovat ainoat suomalaiset koriskengät, joilla yksi NBA pelaaja on pelannut. Lopuksi nämä olivat juuri poistumassa valikoimasta ja vielä alennuksessa.

Nyt kun tarkastellaan ostotilannetta, niin käy ilmi, että tuote myi itsensä tarinalla, arvoilla, harvinaisuudella sekä suomalaisuudella. Nämä elementit saivat ostajan eli minun silmissä nostettua kenkien arvoa. Ihminen kun haluaa omilla vaatteillaan ja tavaroillaan viestiä muille omia arvojaan ja ajatuksiaan. Ja meidät arvioidaan myös ensivaikutuksen ja ulkoisen olemuksen perusteella. Siksi ei ole mitään järkeä puhua ympäristöystävällisyydestä ja terveydestä mäkkärin paita päällä. Viestiä ei oteta vakavissaan, koska vaate viestii ristiriitaisesti.


Miksi syyn tärkeys projektityöskentelyssä
Alussa puhuin siitä, etten enää lähde projekteihin mukaan, jos perimmäistä syytä ei ole kirkastettu.
Tykkään käyttää kuntosalivertauskuvia projektityöskentelyyn, koska hahmottelen asiat vertauskuvallisesti sekä itselle, että muille paremmin. Sekä olen huomannut molemmissa olevan hyvinkin samantyyliset motivaationlähteet. Molemmissa käy helposti niin, että itse lopputulos motivoi, muttei itse työ. Tämä on väärää ajattelua. On tärkeää löytää se sisäinen motivaatio, eikä pelkkä palkinto voi motivoida loputtomiin. Siksi monen ihmisen saliharrastus päättyy jo helmikuussa, kun New year, new me –lupaus kantoi vain kuukauden verran. Silloin heitä motivoi pelkkä lopputulos, ei itse tekeminen, joka osoittautui rankaksi.
Itse tykkään taas kuntoilla, koska olen omat motivaationlähteet kaivanut syvemmistä arvoista. Timmimpi kroppa on vain se jäävuoren huippu. Tärkeimpiä ovat ne tunteet, joita tämä tuottaa.

(Jatkuva kasvuntarve, itsensäylitys, parempi ryhti, salilla käynnin matematiikka, tasapainon löytäminen, jatkuva parempien terveellisten ruokien kokkailu, energisenä pysyminen, viikkorytmin peruskunto, se että voi tuntea itsensä entistä vahvemmaksi, salikaverit, kivun jälkeinen hyvän olon fiilis, itsensäarvostus, tieto siitä, että pystyy myös bisneksessä samaa motivaatiota käyttämään vertauskuvana, terveempi minä, astmalle haistatus, konkreettisesti nähtävä lopputulos, jatkuva kehittyminen, itsekuri, asioiden hallinnointi, tavoitteellisuus, sparraus, kaverin kanssa zemppaus, vääntö loppuun asti, vaikkei mieli tekisi.)

Näitä syvempiä motivaatioita kuin tarkastelee motivaation lähteinä, monet niistä ovat tunteita. Tunne kasvusta, konkreettisesta lopputuloksesta, tavoitteellisuudesta, itsekurista, itsensäylittämisestä sekä vääntämisen jälkeisistä fiiliksistä. Nämä ovat tunteita, miksi nimenomaan olen valinnut tämän harrastuksen. Nämä ovat tunteita, mitä haen elämältä. Siksi haluankin tulevaisuudessa omat tuotteet markkinoille. Siinä bisneksessä pääsen tekemään asioita, jotka tuottavat minulle samanlaisia tunteita ja itsensä toteuttamisen tyydytystä, mitä esimerkiksi saliharrastus antaa.


Miksi haluan vallata Suomen maustemarkkinat Mausterosvoissa?

Salihömpästä takaisin projekteihin. Eli miksi Mausterosvoissa haluan vallata Suomen maustemarkkinat aidoilla Intialaisilla mausteilla? Mitä tunteita se herättää? (Jos nyt tarkistetaan vain omat tunnesiteet tätä projektia kohtaan. Asiakkaan hyödyt ja miksi sitten toisissa aiheissa.) Eli tässä edes muutama sana näistä tunteista, mitä arvostan ja nimenomaan miksi nämä ovat minulle tärkeitä.

Tavoitteellisuus. Tykkään ajatella suuresti. Mitä enemmän mausteita menee markkinoille, sitä paremmin onnistun tavoitteissa, sitä enemmän tunnen kylläisyyttä. Ilman tavoitteita, en pysy liikkeessä.
Itsensäylittäminen tai -toteuttaminen Itse reissu.
Ongelmanratkaisu: Tykkään ratkoa ongelmia. Tässäkin projektissa olen saanut selvittää älyttömän monta asiaa, mitkä eivät ole olleet itsestäänselvyyksiä.
Kehittäminen & yhdistäminen Perusajatuksena on se, että kaiken voi tehdä paremmin. Tässä projektissa on vapaat kädet kehittää asioita ja toimintatapoja. Sekä pääsen yhdistämään muiden ihmisten innokkuutta tai osaamista tähän projektiin.
Sparraus: En tiedä mitään muuta asiaa, mikä veisi asioita paremmin eteenpäin kuin kahdenkeskeinen sparraus. Tämän voin toteuttaa joko mentorin, ystävien, perheenjäsenien tai tiimiläisten kanssa ja peilata Mausterosvoihin.
Kasvu. Kasvu ei ehkä ole se ensimmäinen perusarvo. Kasvu on lähinnä palkinto oikein tehdystä työstä. Mutta rakastan tunnetta, että näen konkreettisesti, että työlläni on ollut merkitys. Se on selvä mittari.


Miksi miksi on tärkeää yritystoiminnassa?

Yritykset, jotka ovat rakennettu Miksi ympärille, eivät stressaa kuinka erottua massasta. He ovat valmiiksi erilaisia ja kaikki tietävät sen jo. Heidän ei tarvitse paniikissa tehdä mielipidekysymyksiä ja markkinatutkimuksia, koska ovat kirkastaneet kantavat arvonsa ja syynsä toiminnalleen. Sitä ei lähdetä enää jälkeenpäin liimaamaan päälle.

Me ihmiset teemme päätöksiä sen mukaan, mitä tiedämme. Kun nykyiseen tietoon lisätään uusi näkökulma, voi käsityksemme muuttua radikaalisti. Luulivathan ihmisetkin kauan, että maapallo on litteä. Kun maapallo osoitettiinkin pyöreäksi, käsityksemme maailmasta muuttui täysin ja sen myötä myös toimintatavat. Jos asiakas on ostamassa jotain ja hänelle annetaan syy ostokselle, voi hänenkin ajattelutapa muuttua radikaalisti. Ei vaihtuukin Kylläksi.

 

Golden Circle peilattuna omaan toimintaan
Koska yritystoiminta ja projektit vaihtuvat vielä useaan otteeseen, peilaan vielä tätä Golden Circle teoriaa henkilökohtaiseen tekemiseen ja tarkoituksen löytämiseen työlleni.

Punainen = WHY: On kantava voima toiminnalleni. Mikä tulee sisimmästä. Mitä oikeasti tykkään tehdä. Kantava syy, miksi teen asioita ja mitä nälkää toteutan toiminnallani. Itse pääsen omaan elementtiini työssäni, kun pääseen toteuttamaan itseäni, kehittämään asioita ja päästä tekemään ongelmanratkaisua.

Keltainen = HOW: Eli itse toimintatavat tekemiselleni. Keinoja, joilla pääsen toteuttamaan tätä WHY:tä. Nämä tekemiset olen havainnollistanut kuvilla. Niitä ovat mm. Sparraus, ideointi, kokonaiskuvien hallinta, ”palasten kokoaminen.”

Vihreä = WHAT: Mitä kohdat olen havainnollistanut kuvilla projekteista, harrastuksista ja asioista, jotka konkretisoituvat sitten WHY:n ja HOW:n perusteella.

Vuori = vuori korostaa matkaani kohti tavoitteitani. Nuoli ukkelista vuoren rinteelle kuvaa tilannetta, missä olen tällä hetkellä. Ylempi reitti on vielä mysteeriä, mutta olen siihen jo visioinut tulevat projekteni, jotka tukevat arvomaailmaani ja sisäisiä tarpeita. Eli tosiaan Start with why.

Tavoitteena on kasvaa vahvaksi yrittäjäksi, jonka WHY toteutuu täysin. Tässä täytyy muistaa, että nimenomaan se on palkinto ja visio. Kasvu. Seurauksena Visioni toteutuu: Olen onnistunut luomaan organisaation, jonka toiminta kiteytyy maailman parhaimpaan tuotteeseen vuoteen 2017 mennessä.

Tässä olen erottanut sitten seuraukset erikseen sinisellä, jotka ovat ne miljoonia tuottavat yritystoiminnat, maine, mammona, kunnia, #1, laatu, kasvu yms.

vuori2

Kuinka saada tämä visio sitten näkymään muille?
Elämälle konkreettisessa maailmassa. Ainoa tapa saada ihmiset tietämään, mitä sinä uskot, on asiat mitä sanot ja teet. Siksi, jos et ole johdonmukainen sanoissasi ja teoissasi, ihmiset eivät saa koskaan tietää, mihin sinä uskot. Aina sanotaan, että yrityksen täytyy olla aidompi. Se tarkoittaa sitä, että WHY, HOW ja WHAT ovat tasapainossa. Ettei tule ristiriitaista viestiä asiakkaille. Se, että oikeasti teet ja sanot sitä, mihin uskot.

Täytyy siis kirkastaa visio itselleen ja muille, niin että se näkyy. Pelkkä vision kirkastaminen ei riitä, vaan sen eteen tapahtuvat asiat eivät saa olla ristiriitaisia sen kanssa. Nyt kun visionani on saada suuret yritystoiminnat pystyyn, täytyy minun puhua ja tehdä sen asian eteen. Tähän johdonmukaisuuteen auttaa Visiomylly. Katse vasempaan härveliin. Sieltä tulee ulos timantti. Tämä timantti on visio. Siihen on tähdättävä. Paskasta on vaikea puristaa timanttia, joten on todella tärkeää, että ruokkii oman ympäristön ja toimintatavat viemään kohti tätä visiota. Miten se siis tehdään? Auttaakseen hahmottamaan, miten kohti visiota päästään, kannattaa ympäristön vaikutteet jakaa neljään osaan: Käytäntöön, esikuviin, ihmisiin ja tietoon.

Nyt kun visionani on luoda organisaation, jonka toiminta kiteytyy maailman parhaimpaan tuotteeseen vuoteen 2017 mennessä, niin on tärkeää, että laitan nämä neljä kohtaa kuntoon. Käytännössä se merkitsee:

Käytäntö:
Käytännössä pyrin tekemään projekteja, jotka vievät kohti visiota. Esimerkiksi Mausterosvoissa toimitan maailman parhaimpia mausteita Intiasta Suomeen ja rakennan Suomessa brändin sen ympärille. Saunalautta aikoinaan pyöritimme Keski-Suomen parasta Saunalauttaa.

Esikuvat:
Ihmiset, jotka ovat joskus käyneet tämän saman polun lävitse ja saaneet jotain suurta maailmassaa aikaan. Luen heidän elämänkertojaan, pyrin päästä haastattelemaan, mentoroimaan. Seuraan vähintään sosiaalisessa mediassa ja pyrin imemään vaikutteita pesusienen tavoin heistä.

Ihmiset:
Heivaan jarrut helevettiin elämästäni ja satsaan boostereihin. Antavatko he energiaa vai jarruttavatko. Samaa mietin omassa toiminnassanikin muita. Tärkeintä on, että haluan ympäristön ystäviä viedä eteenpäin ja päinvastoin. Sparrailla, jakaa tietoa ja puhua asioiden sijaan ideoista. Suunnittella, toteuttaa, tiimipelata.

Tieto:
Jotta käytännön tasolle päästään kunnolla, tarvitaan tieto. Tieto tekemiseen. Nykypäivänä tietoa voi etsiä monesta eri kanavasta. Voin esimerkiksi katsoa televisiosta yrityksistä dokumentteja, netistä lukea markkinointiblogeja, kirjasta kaivaa teoriatieto ja messuilta hakea suurimpien trendien opit.

Lopputuloksena, kun omaa ympäristöä muokkaa tukemaan kohti omaa visiota, alkaa asioita tapahtumaan. Turhat kitkat häviävät. Eli päivittäistä toimintatapojen, ajattelutapojen seurantaa. Pitäen huolta, että on kokoajan menossa oikeaan suuntaan ja saada oikeasti konkreettisia tuloksia aikaiseksi. Nämä elementit kun ovat hallussa, oma ajatuskin kirkastuu ja visio käykin toteen. Syntyy oikeasti se timanttinen lopputulos.
visiomylly

Samuel Saukkonen
samuel@mittava.fi
0442617498

Keskustele artikkelista

1 kommentti to “Miksi sinä teet, mitä sinä teet?”

  1. Timo Lehtonen sanoo:

    Samuel, loistavaa pohdintaa! Et ehkä vielä itse tajua, että tapasi ajatella on ainutlaatuinen. Hyvä näin, säilyy nöyryys ja ihmettelevä asenne. Tahtotilasi on hyvin energinen, ja kun se kiteytyy niin tapahtuu kyllä jotain. Ainoa uhka on, että Tiimiakatemian jälkeen on löydettävä foorumi, missä viihdyt ja jossa on myös ansaintaa. Uskon sellaisen löytyvän. On nämä mahtavia piirroksia! Myllyn kautta arvokkaaseen elämään, sellaiseen, jonka olet ansainnut. Autan Sinua.

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!