Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Miksi?

Kirjoitettu 14.09.16
Esseen kirjoittaja: Ilkka Hartikainen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Start with why / Why we do what we do
Kirjan kirjoittaja: Simon Sinek / Tony Robbins
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Simon Sinek on luonut ehkä maailman parhaimman teorian, Golden Circle. Tämän teorian perusta on vastata kysymyksiin miksi, miten ja mitä – mainitussa järjestyksessä. Jokainen yritys tai ihminen osaa sanoa mitä tekee ja kuinka tekee, mutta harva osaa sanoa miksi he tekevät.

Sisäinen motivaatio

Tony Robbinsin TedTalkissa tuodaan hyvin esille se, kuinka ihmisten tekemisiä johtaa heidän tunteensa. Tony puhuu näkymättömistä voimista, jotka määrittelevät ihmisen kokonaisuutena. Kaikki alkaa ihmisten tarpeista, joita Tonyn mukaan on jokaisella meistä kuusi. Osa on enemmän fyysisiä tarpeita, kun taas osa on henkisiä tarpeita. Näitä ei luoda, vaan meistä jokaisella ne ovat jo valmiiksi. Näiden tarpeiden löytämiseen on hyvä löytää aikaa, sillä kun tiedostaa omat tarpeensa, on helpompi ”suunnitella” oma matka sinne. Tony käyttää kartta termiä havainnollistaakseen tätä ajatusta. Kun tiedostamme omat tarpeemme, meidän tulee tehdä oma kartta, kuinka täytämme nämä omat tarpeemme. Tärkeimpänä seikkana tässä tulee esille halu. Kun sinulla on ne sisäiset tarpeet selvillä, matka suunniteltuna, niin tärkeimpänä polttoaineena tälle matkalle on sisäinen palo asiaasi kohtaan.

Se miksi viittaan Golden Circlen kohdalla Tony Robbinsin ajatuksiin, selviää nyt. Kuinka lähteä tekemään tätä ajatustyötä, johon Robbins kehoittaa? Itse olen kokenut Colden Circlen olevan vastaus kaikkeen omaan itseeni kohdistuvaan ajatustyöhön. On hyvä aina välillä istahtaa alas ja miettiä miksi minä teen tätä, miten minä sitä teen ja mitä siitä saan. Näin ollen joutuu väkisinkin jo pohtimaan omia tarpeitaan ja matkan aikana pitää huolen siitä, että kartta osoittaa oikeaan suuntaan. Tätä ajatusta tukee monet artikkelit ja kirjailijat, kun ollaan selvitetty menestyvien ihmisten yhtäläisyyksiä. Monet konsultit kehottavat pitämään vähintään kerran viikossa muutaman tunnin tyhjän slotin kalenterissa ja käyttää se aika pelkästään omille ajatuksille.

Niin Sinek kuin Robbins painotti sisäisen palon tärkeyttä. Jos sinulla ei ole sitä syytä kirkastettuna, miksi teet jotain, tulet häviämään pitkässä matkassa juoksun. Sisäinen palo on ainut tarvittava resurssi menestykseen. Kaikki muut resurssit tulevat kyllä, kunhan vain innostuneena jaksaa painaa täysillä eteenpäin. Omassa päässäni järkeiltynä tämä on täysin selkeää. Kun teet oman Golden Circlen miksi kohdalla olevan asian eteen töitä, sinua ei hidasta mikään tekijä. Aloitat niillä resursseilla mitä sinulla on sillä hetkellä käytössä, mutta kun nautit siitä täydellä sydämelläsi, se ei haittaa pätkääkään. Ja jos tarvitset jotain resurssia, olet valmis tekemään, vaikka uhrauksia saadaksesi ne, miten kohdat kuntoon. Tämän seurauksena tulee sinun oma mitä.

Markkinointi

Golden Circle toimii tämän päivän markkinoinnissa erittäin hyvin. Itseäni hämmentää kuinka monesti vielä törmää tuolla oppilaitosmaailmassa vanhoihin markkinoinnin teorioihin, jotka toimivat teollisella 80-90 luvulla. Mutta aika on mennyt siitä ohi. Ihmiset arvostamat asiat ovat hieman muuttuneet niiltä ajoilta. Tärkeimpänä markkinointi tekona mitä yritys voi tehdä, on jakaa oman tekemisensä syynsä (miksi) yrityksensä ulkopuolelle täysin avoimesti.

Ihmiset edustavat omia arvojaan jokapäiväisellä käyttäytymisellä. Esimerkiksi luomu fanaatikot eivät suostu ostamaan mitään muuta kuin luomutuotteita. Ja joka kaupasta nykyään niitä saa ostettuakin. Mutta itse en tiedä yhtään kauppaa, joidenka olemassa olon syy olisi luomu ja vihreät arvot. Jos perustaisi sen kaltaisen ruokakaupan pystyyn, jonka ydin sanoma olisi luomu ja sen tuomat hyödyt, valtaisi se aivan varmasti tämän kohderyhmän sydämet. Ja kuten kaikki tietävät, luomu ihmiset aktiivisesti jakavat tätä riemusanomaansa. Yritys pääsisi mukaan tähän puhdistuksen levittämiseen ja samalla levittäisi oman olemassaolonsa tietoisuutta.

Johtaminen

Johtamisessa Colden Circle toimii monessakin kohdassa. Ensinnäkin työntekijöiden rekryäminen on huomattavasti helpompaa ja tuloksellisempaa, kun työnhakijat tiedostavat yrityksen olemassa olon syyn. Jos se tukee heidän arvojansa, he hakeutuvat tämän kaltaisten yritysten palkkalistoille. Näin saat ihmisiä töihin, jotka ei tee työtänsä vain palkkansa takia, vaan intohimosta vuodattavat verta ja hikeä sen ydinsanoman levittämiseksi.

Kaikki armeijan käyneet muistavat, miltä tuntuu tehdä työtä, jolla on merkitys. Motivaatio täysin nollassa kaivetaan routamaahan kuoppia, että pysytään keltaisilta piilossa. Valitettavan monella on sama fiilis työssään. ”Minkä takia tämäkin pitää tehdä? Miksi juuri minun se pitää tehdä? Paskaa….”. Tiimiakatemialla varsinkin olen huomannut oman tiimin kanssa touhuillessani, että ihmiset tarvitsevat syyn tekemisilleen. Eikä siihen riitä mikään ihan perus selitys, vaan ihmisten tulee ymmärtää kokonaiskuva ja nähdä hänen tekemänsä työn arvo. Näin pystytään motivoimaan työntekijöitä tekemään tehtävänsä, kun niitä ei vain lätkästä hänen eteensä, vaan kerrotaan kokonaiskuvassa näkyvä arvo tälle työlle.

Paras teoria ikinä

Henkilökohtaisesti Golden Circle on paras teoria mitä maa päällään kantaa! Pelkästään tämän teorian avulla pystytään motivoimaan, myymään, rakentamaan pieniä yrityksiä ja suuria organisaatioita.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!