Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Minustako yrittäjä?

Kirjoitettu 10.12.15
Esseen kirjoittaja: Petri Vainio-Pekka
Kirjapisteet: 3
Kirja: Minustako yrittäjä?
Kirjan kirjoittaja: Pyykkö Manne
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Aloin lukea tätä kirjaa jo jokin aika sitten. Haluan hakea motivaatiota itselleni siihen, että mitä tarvitsen, ryhtyäkseni yrittäjäksi. Silmäni avasi, kun asiakaskäynnillä vanhan akatemialaisen luona kuulin sanat, että kannattaa siinä toisen vuoden syksyllä alkaa pikkuhiljaa miettimään mitä sitä ”isona” eli akatemian jälkeen sitten alkaa yrittelemään. Tästähän minulle tietenkin iski pieni muotoinen paniikki, koska eihän minulla ole mitään hajua koko asiasta. Kuinka nyt yhtäkkiä voisin keksiä sopivan idean ja lähteä tuosta vain yrittämään. Ei, eihän se näin voi toimia. Joten otin järjen käteen ja aloin ajattelemaan, että tekemiemme kokeluiden kautta varmasti joskus kolahtaa se, että mitä haluan sitten mahdollisesti jatkaa vaikka akatemian jälkeenkin sitten.

Akatemia on kyllä hauska paikka sen suhteen, että voi melko ”riskittömästi” kokeilla paljon asioita. Olen vasta tänä syksynä tajunnut sen kaiken potentiaalin, mitä tiimissäni piilee ja mitä voisimme yhdessä tehdä. Olen myös älynnyt sen, että haluan tehdä selvästi omia juttuja, enkä todellakaan halua enää palkkatöihin. Mielestäni sellainen tuusailu saa loppua tähän. Muutosryhmää tai muutahan meillä nyt ei sentään onneksi tiimissä ole koskaan käytetty. Tämä oli hyvä ratkaisu heti alkuun, vaikka ennen kesää sen takia vähän ryvettiinkin suossa. Mutta todennäköisesti voimme sitten valmistuttuamme olla ylpeitä juuri tästä, että ainakin jos teimme samankaltaista hommaa, emme menneet kuitenkaan aivan sieltä, mistä aita on matalin.

Kirja alkaa mielestäni aika räväkästi heti alkuun ja alussa käydäänkin läpi sitä millaista yrittäjyys oikeasti on, jos sen kertoo todella yksinkertaisesti. Kaikkihan lähtee aina ideasta. Tämän suhteen on idean oltava toteutuskelpoinen ja tämän kanssa on liidettävä ajan hermoilla. Yksinään tämä ei kuitenkaan riitä. Kuten meidän tiimin Allu syksyllä on toitottanut, ei se idea yksinään vaan se, että miten se toteutetaan. Monta hyvää ideaa on varmasti keksitty, mutta niitä ei ole osattu toteuttaa tai sitten ne on keksitty väärään aikaan. Jokaiselle tuotteelle on kuitenkin se oma kulta-aikansa. Esimerkiksi selfie- tikut ovat aivan uskomattoman yksinkertainen idea, mutta todella hyvin toteutettu tuotteistus ja markkinointi. Jokaisella teinillä on melkein oma tikkunsa ja monella vanhemmallakin.

Kirjassa sanotaan myös, että yrittäjällä on omat subjektiiviset tulkinnat erilaista valinnoista ja riskeistä. Kirjassa korostetaan myös, että yrittäjällä on lähtökohtana olla selvillä, että tästä juuri hänen tuotteestaan voi tulla jotain suurta. Näinhän se menee, hyvä yrittäjä keksii niin hyvän tuotteen, että ihminen tuntee, että hänen on pakko saada se, tai hän ei pärjää elämässä. Okei, hieman kärjistetty esimerkki, mutta pointti on varmasti selvä. Idean tulee olla sellainen, joka sisältää toimintasuunnitelman, että miten tehdään asia muita paremmin. Samoin kenelle siitä on iloa ja millaiset ovat kannattavuuslaskelmat. Mitään ideaa ei kannata lähteä toteuttamaan, jos tuote on heti sellainen, että huomaa taskun pohjalle jäävän vain pari euroa.

Mielestäni meidän tiimi teki tässä virheen. Meidän pop-up liike olisi pitänyt koko tiimin kanssa laskea tarkemmin. Nyt on vähän pieni paniikki takapuolessa koko ajan, että pakko myydä kovaa tahtia. Tämä oli huono, kun tämä idea tuli tytöille juuri tässä meidän muutoksen murroksen keskellä. Nyt jälkeäpäin on toki aina helppo sanoa, mitä olisi pitänyt tehdä toisin, mutta tärkeintä on, että tästä otetaan opit ja kopit ja tehdään seuraava entistä paremmin. Potentiaalia kyseisellä pop-upilla tuntuu olevan melko hurjasti, kun nykyisiä myyntilukuja katsoo.

Kirja kertoo melko alkukantaisesti kädestä pitäen, miten yritys kannattaa perustaa. Kirjassa neuvotaan todella tarkasti miettimään yrityksen sijaintia. Ylipäänsä se, että perustatko yrityksen Suomeen vai muuhun maahan heti alkuun, on varmasti kaikille yrittäjille se ensimmäinen päätös. Toki tämän jälkeen tulee vielä mietintään, että mihinkähän kaupunkiin sitä itse haluaisi mennä.

Hauskin kohta tässä neuvonta osiossa oli tuo, että perustaako yksin vai yhdessä. Tämä on aika hauska ajatella näin akatemialla ollessa. Meitäkin on kuitenkin kahdeksan henkilöä jakamassa vastuut ja ilot ja surut. Mites sitten akatemian jälkeen? Ei välttämättä ihan heti ottaisi tuulta purjeisiin, jos tyhjästä nykäisisi yrityksen, jossa olisi kahdeksan ihmistä samassa veneessä. Kirjassa neuvotaan, että jos perustaa yrityksen jonkun kanssa, niin tällöin tulee olla tarkat suunnitelmat siitä, että mitä/ mitkä ovat kenenkin vastuut ja valtuudet. Roolit on todella hyvä päättää kanssa, että toinen vastaa vaikka taloudesta ja toinen asiakashankinnasta. Kirjassa kehotetaan myös laittamaan nämä paperille ylös.

Mielestäni tuo on hyvä ohje. Koska koen, että yrittäjyys jonkun kanssa voi olla vähän samanlaista kuin kaverin kanssa muutto samaan kämppään kämppiksiksi. Tällöin voi hyvä ja pitkäkin ystävyys loppua todella nopeasti, kuin autolla seinään ajettaessa. Se on karua, mutta niin se vain on. Ihmiset ovat kuitenkin kohtuullisen huonoja myöntämään oman virheensä ja eripuran syntyessä on paljon helpompi syyttää juuri sitä yhtiökumppania, kuin itseään.

Toki yhdessä yrittämisessä on paljon myös plussia. Kaikki ei ole miinusta. Kun sinulla on yhtiökumppani, ei ole maailmanloppu jos olet sairaana tai lomalla hetken. Alla olevassa taulukossa näkee selvästi plussat ja miinukset. Täytyy sanoa, että melko pitkälti olen samaa mieltä noiden kanssa. Pikkuisen ehkä laittaisin joitakin plussia lisää, kuten esim. sinun ei tarvitse joka päivä ahertaa yksinään pitkää päivää, vaan sinulla on joku seurana, joka on ihan hyvä jo ihan henkisen hyvinvoinninkannalta.

 

Flow- tilan saavuttaminen

Motiivi on todella tärkeää, että jaksaa painaa loppuun asti. Ilman motiivia ja motivaatiota, on ihan turha edes alkaa yrittäjäksi minun mielestäni. Kirjassa mainittiin hyvin, että tuttavallisemmin flow tilan saavuttaminen on tärkeää yrittäjyydessä. Ilman tätä on todella hankala työskennellä motivoituneesti ja ahkerasti päivästä toiseen. Mikä sitten auttaa flow tilan saavuttamiseen?

Noh, ihan aluksi kirjassa on oiva taulukko, jonka mukaan työtehtävien tulisi olla tarpeeksi haastavia, mutta ne ei saa kuitenkaan olla nykyiseen taitotasoon nähden liian haastavia. Tämä toki toimii myös toisin päin. Jos tekijä kokee aina joka päivä pystyvänsä paljon parempaa, niin mikseivät tehtävät voisi sitten samalla olla vähän haasteellisempia ja oikeasti kunnianhimoisempia.

Paras flow tila syntyy, kun tehtävät ovat taitotasoon nähden sopivan haastavia. Näin ihmisen motivaatio pysyy kohdillaan ja hän tuntee tekevänsä oikeasti tärkeää työtä. On myös tärkeää aika-ajoin saada hieman tunnustusta tästä tekemästään työstä. Tehtävien on myös hyvä välillä muuttua, ettei aina joudu ahertamaan tismalleen samaa. Toki ihmisiä on erilaisia, että jotkut voivat tykätä tästäkin, mutta uskoisin, että suurin osa pitää vaihtelusta. Itse tästä syystä hainkin juuri tiimiakatemialle.  Täällä saa kyllä todella vaihtelevasti tehdä erilaisia hommia ja etsimään niistä sopivat sitten itselleen. Onkin todella mielenkiintoista juuri se, että mikään päivä ei ole ainakaan samanlainen, kuin eilinen.

Asiakkaat

Asiakkaat ovat toki kaikesta tärkein, mitä yrittäjänä voi saada. Miten siis saada asiakkaita, kuinka he juuri minulta ostaisivat. Tästä oli kirjassa oikein kappaleen verran kirjoitettu, joten yritän vähän itse typistää tähän. Kirjassa on tehty 9 kohdan esimerkki siitä, mistä tällä hetkellä kilpaillaan asiakkaiden silmissä:

  1. Asiakkaan huomion vangitseminen on ensimmäinen kohta. Tästä haastavaa tekee se, että asiakas etsii aina tarpeidensa mukaan tuotteita. Esimerkiksi nälkäisenä ihminen näkee ruokatauluja yms. Kun taas jos ihminen tarvitsee vaatteita, ostosreissulla helposti silmään sattuu vaatemainokset. Tämän takia onkin tärkeää, että mielenkiintoisia tietopaketteja tulisi mahdollisimman monesta kanavasta ja mahdollisimman monelle eri aistille.
  2. Huomion pitämisessä ja merkityksen liittämisestä. Mainoksia on todella paljon ja niitä tulee joka paikasta. Miten saada juuri sinun tuotteestasi sellainen, joka erottuu täältä joukosta. Mainoksen on oltava samantapainen, kuin autoilijalle STOP- merkki. Eli asiakkaan on saatava kaikki tarvittava tieto siitä todella nopeasti ja vaivattomasti.
  3. Tässä on suurin kilpailuala koko yrittäjä maailmassa. Miten tehdä juuri sinun tuotteestasi mielenkiintoinen ja tarpeeksi houkutteleva? Mitä sinun täytyy lisätä, jotta ihmiset tulee uudestaan ostamaan juuri sinun tuotettasi? Elämme monimutkaisessa maailmassa ja juuri tämän tuotteen pitäisi kohdata ostohalun ja motiivin kanssa.
  4. Ajankäyttö. Tuotteen oston pitäisi tulla vaivattomasti ja sen enempää ponnistelematta. sen tulisi olla helppo ostaa ja siihen ei tarvitse käyttää paljon aikaa. Tarvittava tieto tuotteesta on saatava nopeasti ja vaivattomasti.
  5. Tämä on loputon kilpailu. Miten juuri sinusta tulee luotettava. Jos mietit omalla kohdalla, keihin myyjiin luotat, ei näitä kovin montaa loppujen lopuksi ole. Luottamus on tärkeää saada rakennettua nopeasti. Tämä on toki sitten myös pidettävä. Luottamus on hauska sen suhteen, että jos menetät sen, on se todella hankala saada takaisin.
  6. Raha on aina arka aihe ihmisille. Yrittäjän on pystyttävä kilpailemaan hinnalla, mutta alihintaa ei kuitenkaan saa olla. Ihmisille usein kallis tarkoittaa laatua ja halpa taas sitten vähän sekunda tuotetta. Yrittäjän tulee tasapainotella tässä näiden kahden välistä ja löytää se sopiva hinta, jolle kuitenkin jää sopivasti katetta.

7-9. Nämä kohdat ovat kirjan tärkeimmät. Eli miten saada ihminen pysymään asiakkaana. Mikä tekee juuri sinusta niin kiinnostavan, että ihmiset haluavat tulla takaisin ostamaan juuri sinulta. Nämä kolme asiaa, kun yrittäjä saa rakennettua asiakkaan kanssa, alkaa asiat olemaan melko hyvin. Näitä ovat siis: luottamus, tyytyväisyys ja uskollisuus. Yrittäjän on todella rakentaa näiden välille vahva side. Nämä asiat kun asiakas kokee omakseen, niin silloin yrittäjä tulee menestymään.

Kirja kertoi kyllä todella hyvin sen kaiken, mitä ihmisen tulee ottaa huomioon, kun yritystä perustaa. Mikään asia ei tule automaattisesti ja kaiken eteen on ponnisteltava. Tämä kirja antoi kyllä hyvä avaimet siihen, että mitä kaikkea tulee ottaa huomioon ja miten. Kyllä täytyy sanoa, että koen olevani valmiimpi yrittäjyyteen!

Petri Vainio-Pekka

Osuuskunta Bisnera

0400 774 563

petri(at)bisnera.fi

 

 

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!