Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Minuutissa muutokseen

Kirjoitettu 03.02.13
Esseen kirjoittaja: J M
Kirjapisteet: 2
Kirja: Minuutissa muutokseen
Kirjan kirjoittaja: Richard Wiseman
Kategoriat: 7. Innovointi, 8. Henkinen kasvu

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Valitsin minuutissa muutokseen lukuohjelmaani tutkiakseni edistystä kuinka olen kehittynyt saamani palautteen ansiosta. Kirja toikin muutamia vastauksia ja todellista faktaa ihmisen toimimisesta ja siitä mitkä asiat ympäristössä siihen vaikuttaa. Koppeja tuli myös johtamistyyliin liittyen esimerkiksi motivoinnin ja luovuuden osalta.

Mitä kirja antaa lukijalleen?

Wiseman kirjoittaa rennolla tyylillä, vaikka tekstissä oli paljon viittauksia erilaisiin tutkimuksiin. Lukeminen ei missään vaiheessa käynyt raskaaksi sen ihmisläheisen aiheen vuoksi. Lisäksi hän kirjoitti tarinamaisella tekniikalla ja kirjan kirjoittamisen tarkoitus säilyi läpi tekstin.

Itse pohdiskelin jo kirjaa valitessani, että mitä tuo ”minuutissa muutokseen” voi konkreettisesti tarkoittaa, enkä uskonut kirjan sisältävän todellisia minuutin kestäviä muutosehdotuksia. Toisin kuitenkin oli. Richard Wiseman, itsekin professori, tapasi hyvää ja kiireistä ystäväänsä
kahvittelun muodossa. Ystävän huolenaiheena oli ainainen kiire ja hänellä oli pienehköjä ongelmia monella elämän eri osa-alueella, vaikka päällisin puolin kaikki näytti hyvältä. Onnellisuus kuitenkin uupui. Wiseman otti tästä haasteen itselleen ja kokosi ystävälleen minuutin kestäviä muutoksia yhteensä 10 kappaletta, joista tämä kirja tarkemmin kertoo. Opusta voisi siis pitää aarteena nykypäivää ajatellen, sillä kiire tuntuu valtaavan jokaisen ihmisen elämän ja loputon stressi seuraa aina vaan kaikkea mitä tekee.

Pidin kirjan tyylistä kyseenalaistaa monia annettuja neuvoja ja mikä parasta, kaikki oli perusteltu oikein tutkimuksin, jotka olivat ammattilaisten tuottamia. Jossain vaiheessa kirja jopa ärsytti kun se lyttäsi aiemmin olleen mielenmallin aivan täysin, kuten esimerkiksi vetovoimasta kertovassa luvussa vaikeasti tavoiteltavan henkilön suosio lytättiin tutkimustuloksin.

Käytäntöön

Kirjan kiintoisimmat luvut olivat nimenomaan onnellisuudesta, stressistä ja motivoinnista kertovat luvut. Vaikka kirja osoitti monia aiemman lukemani kirjallisuuden antamia vinkkejä  ”huuhaaksi”, aion ottaa myös tämän kirjan vinkit käytäntöön esimerkiksi Brian Tracyn kirjan perusteella asettamien tavoitteiden vierelle. Tässä kirjassa ei niinkään tavoitteiden asettamisesta puhuttu vaan nimenomaan keskityttiin arkipäivän käyttäytymiseen eri aiheiden kautta.

Onnellisuuteen ja stressin lievittämiseen ihmisen on helppo vaikuttaa pienillä teoilla. Tutkimustulosten mukaan esimerkiksi hymyily ja ääneen
nauraminen ovat yksi suuri tekijä, joka vaikuttaa ihmisen onnellisuuteen. Myös hyvä ryhti tuo hyvän olon tunteen helpommin kuin lyyhyssä kulkeminen. Nämä ovat pieniä asioita, jotka voivat muokata suuresti normaalia arkipäivää. Kirjasta jäi kuitenkin mieleeni yksi kyseenalainen osa, jossa neuvottiin esittämään onnellista, vaikka et ehkä sitä olisikaan. Tutkimustulokset ovat todistaneet aiempia uskomuksia vastaan, että vaikeiden ja traumaattistenkin asioiden käsittely yhä uudestaan vain pahentaa pahan olon tunnetta ja tällöin paraneminen on hitaampaa. Kirjassa neuvotaan näissä tilanteissa tekemään asioita, jotka tuovat normaalisti hyvää mieltä ja onnellisuuden esittäminen muokkaa surussa vellovaa ihmistä hiljakseen oikeaan suuntaan. Uskon, että monella mielenmalli sotii tätä ajatusta vastaan etenkin nykypäivänä kun psykologien suosio on kasvanut. Itseäkin ajatus siitä, että en olisi käsitellyt surujani läheisten tai itseni kanssa, tuntuu hieman hullulta, mutta usko kirjan tutkimustuloksiin silti. Muita käytäntöön otettavia asioita tässä luvussa käytösmallien lisäksi oli viikoittainen päiväkirja, jolla myös voi vaikuttaa käytökseen ja näin myös onnellisuuteen.

Stressin voittamiseen kirja antoi erityisen hyviä vinkkejä, joita osittain olen oivaltanut jo aiemmin, mutta viimeistään nyt niiden merkitys iskostui päähäni. Nopeita vinkkejä stressin lievittämiseen on esimerkiksi löytää itsestäsi klovni ja heittäytyä huumorin vietäväksi. Kun osaat nauraa tekemisellesi ja uskallat epäonnistua, olet huomattavasti tyytyväisempi itseesi kuin jatkuvassa täydellisyyden tavoittelemisessa. Muita erikoisempia vinkkejä oli esimerkiksi klassisen musiikin kuuntelu ja lemmikkieläimen, etenkin koiran, tuoma hyvänolon tunne. Itse tosin ajattelen, että koiraa ei koskaan saisi hankkia siinä mielessä, että se olisi sinulle velkaa jotain, mutta uskon silti sen tuovan onnellisuutta omistajalleen.

Motivoinnista kertova luku tuli eniten tarpeeseen, sillä se antoi uuden perspektiivin asettamiini tavoitteisiin oman elämäni varrelle. Kävin tavoitteet läpi kirjan antaman kaksoisajattelua kuvaavan vinkin mukaisesti analysoimalla kohta kohdalta. Ilmeisesti kuitenkin olin pärjännyt
tavoitteiden kanssa melko hyvin, koska ne kaikki olivat aiheellisia, mutta sain kyllä pari välitavoitetta lisättyä tämän harjoituksen avulla. Sain myös aiemmin pohtimaani kysymykseen vastauksen, kun kirja kehotti kertomaan edes yhdelle läheiselle henkilölle elämälle asetetuista tavoitteista. Oikeastaan sain myös vahvistuksen siitä kenelle kertoa, jotta voin saada tarvittavan tuen. Myös turha pelko ja vitkastelu on aikomus poistaa näiden etappien tavoittelussa, sillä todellisuudessa pelkään asioita, jotka eivät ole riippuvaisia minusta.

Päätöksenteossa kertovassa luvussa tuli hyviä pointteja esiin, joita voi peilata myös tiimimme toimintaan. Olemme todella hitaita tekemään päätöksiä, sillä päätöksen täytyy aina sopia jokaiselle 12 henkilölle ja tällöin varsinkin päätettävän asian valmistelu on tärkeää. Olemme päättäneet helpottaa tilannetta jakamalla koko tiimin soluihin ja näin jo alusteluun saamme koko tiimin mielipiteet esille. Lopullisesta valmistelusta on vastuussa johtoryhmä. Kirja avasi näkökulmaa siitä, että päätökset syntyvät aina alitajunnassa tarkoittaen sitä, että ihminen osaa tehdä aina oikean päätöksen. Tiimimme ongelma ei siis ole päätöksenteossa se, ettemme tietäisi mitä mieltä olemme, vaan se, ettei selkeitä mielipiteitä osata tai uskalleta esittää. Näihin tilanteisiin kirja antoi hyviä vinkkejä harjoitusten muodossa. Tärkeintä kuitenkin on olla katumatta tekemäänsä päätöstä ja tämä on ainakin oman elämäni tärkein pointti, jonka oivalsin muutama vuosi sitten. Ilman tätä oivallusta
olisin tällä hetkellä varmasti todella hukassa.

10 mielenkiintoisinta niksiä parempaan elämään

Kiitollinen asenne – 3 asian mainitseminen, joista ole kiitollinen, riittää kuukauden voimavaraksi

Lompakkoon lapsen kuva – Sitä todennäköisemmin varastettu lompakkosi palautetaan

Ripusta keittiöön peili – Vähentää epäterveellisten ruokien nauttimista

Toimistolle ruukkukasvi – Luovat ideat lisääntyvät 15 prosentilla ja lievittää samalla stressiä

Kosketa ihmisiä olkavarteen – Tällöin pyyntöösi suostutaan suuremmalla varmuudella

Kirjoita parisuhteestasi – Lisää positiivisen viestimisen määrää ja näin myös terve suhde syntyy

Paljasta valehtelijat sulkemalla silmäsi – Kuuntele epäilemääsi henkilöä silmät kiinni, tunnistat valehtelijan

Älä kehu lapsen taitoja vaan ponnistelua – Lapsi oppii, että onnistumiseen tarvitaan tekoja

Visualisoi itsesi tekemässä eikä saavuttamassa – Opit, että onnistuminen vaatii tekoja ja olet optimistisempi

Ajattele itseäsi jälkeenjäävien näkökulmasta – Muistat paremmin päämääräsi kun kuvittelet mitä läheisin ystäväsi sinusta kertoisi hautajaisissasi

Nämä niksit on helppo laittaa toteutukseen, joten ei muuta kuin kokeilemaan.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!