Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Minuutissa muutokseen

Kirjoitettu 14.04.16
Esseen kirjoittaja: Miia Huotari
Kirjapisteet: 2
Kirja: Minuutissa muutokseen - Mieti hieman, muuta paljon
Kirjan kirjoittaja: Richard Wiseman
Kategoriat: 8. Henkinen kasvu, 8.3. Havahtuminen - ihmisenä kehittyminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Olen havainnut nyt viime aikoina monessa pientä kevät väsymystä ja mukaan lukien myös minussa. Jotenkin olen huomannut sen, että en ole nyt kevään aikana saanut itsestäni irti niin paljon kuin olisin halunnut, ja senpä takia halusin lukea jonkin kirjan, joka voisi antaa jonkinlaista potkua tähän loppukevääseen. Päädyin lukemaan Minuutissa muutokseen, jonka on kirjoittanut Richard Wiseman.

 

Projektia ja tekemistä minulla riittää tähän hetkeen niin kuin myös pitkälle tulevaisuuteenkin, mutta jotenkin nyt olen keskittynyt niin moneen asiaan, että en ole pystynyt keskittymään oikein mihinkään kunnolla, ja tällöin on tuntunut siltä, että en saa mitään suurta aikaiseksi. Lisäksi monet asiat pyörivät mielessä, kun aloitan jotakin niin sitten muistankin, että tätähän minun pitää sittenkin tehdä. Tämä on huomattavasti vaikuttanut omaan tekemiseen sekä myös intoon tehdä hommia. Opusta lukiessani huomasin myös, että olen alkanut vitkastelemaan ja jättämään joitakin asioita myöhemmäksi vaikka ne lukisivatkin tehtävälistallani. Lukiessani kuitenkin oivalsin, että juurikin tämä välttely ja vitkastelu on johtanut siihen, että en ole saanut kokea onnistumisen kokemuksia kun en olen mennyt epämukavuusalueella ja haastanut tarpeeksi itseäni. Tähän esseeseenkin oli todella vaikea tarttua, mutta onneksi kirjan todistama väite pitää vitkastelusta paikkaansa. Pitää vain aloittaa hommat vaikka ei siltä siinä hetkessä tuntuisi. Kun tekee päätöksen ja päättää aloittaa niin muutamassa minuutissa ihminen yleensä kokee tarvetta viedä asia loppuun.

 

Ainakin itse olen sellainen ihminen, että unohdan kaiken mahdollisen, jos en kirjoita niitä johonkin ylös. Toisekseen en myöskään saa johdettua itseäni, jollei minulla minkäänlaista suunnitelmaa siitä, mitä minun tulisi tehdä. Nyt kun projekteja on ollut paljon niin olen vain tehnyt itselleni tehtävälistoja, joita olen pyrkinyt noudattamaan mahdollisimman hyvin, mutta huomasin, että olen täysin unohtanut kunnon suunnitelman tekemisen, joka ohjaa kaikkea tekemistäni. Siksipä päätin tehdä itselleni tavoitekartan tämän kirjan neuvojen pohjalta. Toivottavasti tämä auttaa minua jatkossa pääsemään kohti tavoitteitani ja saamaan paremmin asioita aikaiseksi. Eli ensimmäisenä on tärkeä miettiä mikä on päätavoitteesi? Sen jälkeen vaihe vaiheelta pitäisi miettiä, miten kyseinen tavoite saavutetaan. On hyvä pilkkoa tavoite moniin tehtäviin ja välietappeihin, jotta matka ei tuntuisi niin pitkältä ja saavuttamattomalta. On myös hyvä muistaa palkita itseä siitä kun olet onnistunut pääsemään lähemmäksi isompaa päätavoitettasi.

 

Teos myös kehottaa listaamaan hyödyt siitä mitä saavutat kun tähtäät kohti kokonaistavoitettasi. Pystyt tällöin palauttamaan mieleen miksi teet kovasti töitä jonkin asian eteen, ja näin ehkä tuottaa enemmän tyydytystä muiden sekä oman elämään. Tarvitset siis vain palan paperia tähän. Lisäksi kannattaa myös jakaa tavoite muille, saatat yllättyä siitä mitä se voi poikia tai ainakin koet jonkinlaista painetta edetä oikeaan suuntaan, toivottavasti. Ehkä itsekin pitäisi enemmän tuoda esiin mitä minä haluan oppia ja tehdä sekä mihin haluan tähdätä. Voisimme joskus tiimimme kanssa puhua siitä, mitä kukakin meistä haluaa ja minkälaisia tavoitteita meillä itse kullakin on. Tällä tavoin voisimme auttaa toinen toisiamme pääsemään tavoitteisiimme tai ainakin sitä kohti.

 

Monella on varmasti tavoitteita ja unelmia, mutta monesti vaikeudet matkan aikana saattavat murskata haaveet jatkamasta. Kaksoisajatteluprosessi perustuu siihen, että sen välityksellä voit saada motivaatiota tavoitteesi saavuttamiseen sekä jatkamaan sinnikkäästi, vaikka kohtaisit vaikeuksia.

 

  • Ensimmäisenä pitää miettiä tavoite
  • Toiseksi pitää miettiä mahdollisia hyötyjä ja vastoinkäymisiä
  1. Millä tavoin elämäsi muuttuisi paremmaksi, jos saavuttaisit tavoitteesi?
  2. Minkälaisia mahdollisia esteitä kohtaat matkalla tavoitettasi?

 

Tarkoituksena on siis miettiä monia mahdollisia hyötyjä ja sitä mitä siitä seuraisi sekä myös kohdatessa ongelman, miten voisi sen ratkaista.

 

Uskon, että sain tämän kirjan ansiosta jonkinlaista uudenlaista motivaatiota ja iloa tähän arkeen. Lukiessani huomasin myös sen miten etuoikeutettu olen monessa suhteessa. Ei pitäisi pitää mitään itsestään selvänä. Meidän jokaisen tulisi olla kiitollisia kaikesta siitä mitä olemme saaneet. Ainakin itse olen todella kiitollinen kaikesta siitä mitä olen saanut ja oppinut. Pitää keskittyä jatkossa enemmän positiivisuuteen sekä niin omaan kuin muidenkin hyvinvointiin. Pienet huolet ja murheet eivät saa satutettua kun lähellä on ihmisiä sekä pitää yllä hymyn ja positiivisen asenteen. Me jokainen voimme vaikuttaa omaan elämäämme sekä voimme tehdä myös merkittäviä muutoksia, ja mikä parasta yleensä näihin muutoksiin ei tarvitse käyttää paljoakaan aikaa, minuutissakin voi tehdä muutoksen. Mieti siis hieman ja muuta paljon!

 

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!