Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Mitä Google tekisi Tiimiakatemialla?

Kirjoitettu 20.05.14
Esseen kirjoittaja: Jussi Kämäräinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: What Would Google Do
Kirjan kirjoittaja: Jeff Jarvis
Kategoriat: 1. Oppiminen

Mitä Google tekisi Tiimiakatemialla?, 4.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

Jeff Jarviksen mukaan yritykset ympäri maailmaa miettii yhtä kysymystä ja se on: “Mitä Google tekesi minun tilanteessa?”

Eikä ihme, sillä Google on lyönyt läpi markkinoilla, joissa on ollut kova kilpailu ja vakiintuneet toimijat. Ennen Google-hakukonetta oli Yahoo. Ennen Gmailia oli Hotmail. Ennen Androidia oli Apple ja Nokia.

Ja silti yhä uudestaan ja uudestaan Google on pystynyt todistamaan omat innovointikykynsä ja palvelumuotoilutaitonsa. Kaiken lisäksi vielä ilman, että kuluttajat ovat joutuneet maksamaan penniäkään. Googlen tuotteet ovat vieläkin ilmaisia kaikille käyttäjille.

Mitkä ovat sitten googlemaisen ajattelun peruspilareita ja miten Tiimiakatemia voi hyötyä siitä?

 

Be a platform

Google on luonut itsestään alustan, jonka päälle voi rakentaa tuotteita aivan laidasta laitaan. Google omistaa tietopankin (Google-hakukone), kirjakaupan (Google Scholar ja Google Play), sähköpostin (Gmail), viihdetelevision (Youtube), puhelinyhteyden (Google Hangout), liiketoiminnan konsultointitoimiston (Google Analytics), nettiliittymän (Google Fiber)… Googlen palvelut ovat rajattomia ja niitä löytyy toimialalta kuin toimialalta. Sen lisäksi ne ovat käytettävissä aina kun käyttäjä niin haluaa, automaattisesti ja helposti.

Google on rakentanut omista tuotteistaa ekosysteemin, jossa eri toimialoista huolimatta tuotteet tukevat toisiaan. Google ei ole rajannut myöskään brändiään, jolloin kuluttajella on itsestään selvyys, että Googlen tuotteita löytyy jokaisen nurkan takaa.

Meillä Tiimiakatemiassa ollaan jo matkalla kohti googlemaista alusta-ajattelua. Tiimiakatemia on brändi, jonka alla toimii monet tiimiyritykset, joilla on monia eri palveluitaan. Jos haluaisimme mennä googlemaisempaan suuntaan, meidän pitäisi enää koordinoida palveluita hieman enemmän yhteen, niin että niistä tulisi kokonaisuuden näköinen. Tämä vaatisi muutamat yhteiset palvelumuotoilupäivät, jonka tuloksena saataisiin yhteen toimiva ja tehokas palvelusalkku.

Kun tähän vielä yhdistettäisiin todellinen coworking space, missä päivittäin kohtaa asiakkaita, yrittäjiä, osaajia, valmentajia ja sparraajia, voitaisiin luoda alusta, jossa innovaatiota ja nopeat kokeilut kulkee käsi kädessä. Koska Akatemialla tuntuu tiimiyrittäjien projektien vaihtuvan nopeammin kuin asiakkaiden tarpeiden, voisi olla että se olisikin asiakas joka tekee jatkuvia käyntejä meidän tiloihin eikä toistepäin. Asiakkaiden kanssa luotaisiin Akatemialle kulttuuri, jossa 24H-synnytyksestä tuleekin 24/7-synnytys, jossa tekijät ja asiakkaat vaihtuvat lennosta.

Meillähän ei missään nimessä mene huonosti Tiimiakatemialla, mutta pienellä yhteisellä panostuksella voisi mennä paljon paremminkin!

 

Life is a beta

Google ei annan perfektionismin hidastaa omaa toimintaa, toisin kuin täällä Suomessa. Monet tiimiakatemialaisetkin jäävät suunnittelemaan ja hiomaan omaa business planiaan ja tarjoamaansa aivan liian pitkään, kun parempi olisi käydä kysymässä asiakkaalta mitä siihen business planiin oikein pitää kirjoittaa.

Life is a beta, most viable product, market validation, rabid prototyping, lean thinking… Rakkaalla lapsella on monta nimeä, mutta tarkoitus on sama: markkinoille pitää mennä mahdollisimman aikaisin, jotta käyttäjiltä saadaan heti alusta alkaen palautetta. Aito tuotekehitys tapahtuu aina asiakkaiden tarpeiden kautta, ja sitä ei saa ellei anna tuotettaan keskeneräisenä asiakkaiden käsiin.

Tästä on monella tiimiakatemialaisella oppimista, sillä todella monet projektit pystyisi vauhdittamaan nopeamminkin käyntiin. Esimerkiksi uuden messukonseptin pystyy testaamaan ideomalla tunnin ja soittelemalla pari tuntia asiakkaita läpi ja keräämällä ensimmäisellä idealla palautetta. Ei välttämättä edes myydä, vaan rehellisti tunnustella tarvetta. Jos kysyntää löytyy niin sitten myy ennakkopaikkojakin tai vielä parempi, niin yhteistyösopimuksia, joilla sitoutetaan asiakkaat mukaan projektiin.

Ja koska soittelulla saadaan testattua vain puolet ideasta (yritykset) toinen puoli voidaan testata yksinkertaisella laskeutumissivulla, jossa esitetään idea, alustavat ajatukset ja vuoden aika. Sitten alle palikka, jossa kannustetaan tilaamaan julkaisu uutinen sähköpostiin. Näin saadan pienen markkinoinnin jälkeen mitattua kuluttajien kiinnostus ja saadaan validoitua idea ja markkinapotentiaali.

Vasta tälläisen ideatason prototyyppauksen jälkeen kannattaa aloittaa suunnittelu.

 

If you can’t get it, create it

Google tarvitse lisää mainostuloksia ja enemmän mainospaikkoja. Siispä se osti Youtuben, internetin suosituimman videopalvelun. Myöhemmin Google huomasi, että se tarvitse mainosten klikkaajista lisää dataa, kuten minkälaiset verkostot heillä on, mitä he ovat sukupuoleltaan, iältään tai mistä he ovat kiinnostuneita. Siispä Google otti ja loi oman sosiaalisen median ja sai ihmiset täyttämään itse tiedot heidän puolestaan.

Googlen nopea prototyyppaus yhdistettynä päämäärätietoiseen ja strategiseen alustan kehittämiseen ja Googlen resursseihin on todella ylivoimainen kombinaatio. Google on ollut todella nerokas tunnistamaan alustan heikkouksia ja tehostuskohteita ja sen jälkeen tekemään ratkaisevia yritysostoja tai palvelukonseptien launchauksia.

Miten tätä voisi tehdä paremmin Tiimiakatemialla? Jos puhutaan myynnistä, niin paras paikka myydä asiakkaalle on silloin kun he itse tulevat ostamaan. Tämähän toteutuu hyvin Tiimiakatemian Kumppanuuspäivillä, jossa meidän omat asiakkaat tulevat meidän tiloihin tutustumaan tarkemmin meidän palveluihin. Itsekkin olen huomannut, että workhshoppien järjestäminen on yksi parhaimmista tavoista markkinoida omaa osaamistaan.

Toinen on myös Aivomyrsk, mikä on kuin Kumppanuuspäivät, mutta opiskelijoille. Aivomyrskyhän on mitä oivallisin rekrytapahtuma yrittäjähenkiselle opiskelijoille. Se on myös loistava tapa brändätä ja markkinoida Tiimiakatemian toimintaa. Harmi vaan, että jälleen kerran Aivomyrsky peruuntui ja ajankohdaltaankin se olisi ollut liian myöhään yltääkseen rekryyn. Ehkä ensi vuonna?

 

Money is where people are

Googlen liiketoiminta malli on ensi tarkastelussa salamyhkäinen, mutta kun hetken perehtyy Googlen toimintaa kaikki onkin hyvin yksinkertaista. Goolge luo alustoja, joita ihmiset käyttävät ja joihin ihmiset kuluttavat aikaa. Näihin alustoihin Google integroi relevantteja mainoksia, jotka parhaimmillaan ovat vaan hyvää palvelua asiakkaalle. Google on siis mainosbisneksessä ja leijonan osa koko Googlen liikevaihdosta tulee mainoksien myynnistä.

Missä Tiimiakatemia voisi iskeä sitten yrittäjien näkyville? Se on jo iskenyt. Esseepankilla Googleen.

Esseepankki on ehkä Tiimiakatemian huoneiten hyödynnetty resurssi. Sen valtava Google-näkyvyys ja markkinointipotentiaali on haudattu vanhan teknologian ja huonon markkinointikoneiston alle. Jos sivuston tekniikkaan panostettaisiin, saataisiin sen käytettävyys ja löydettävyys parannettua kymmenkertaiseksi, jolloin markkinointituloksetkin alkaisivat puhua puolestaan. Varsinkin jos Esseepankkia alettaisiin käyttämään aktiivisesti hyödyksi Tiimiakatemian yleisessäkin markkinoinnissa.

Meillä on jo sisältö valmiina, se pitäisi vaan valjastaa paremmin käyttöön.

 

Loppukaneetti

Loppujen lopuksi Tiimiakatemia on jo pitkällä googlemaisessa toiminnassa. Mutta jotta siinä päästäisiin mestarilliselle tasolle, tarvittaisiin kuitenkin vielä yhteistä koordinointia, palikoiden yhteensovittamista ja pitemmän ajan strategiaa tuotteistamiseen ja markkinointiin. Näissä Akatemialla onkin vaikeuksia, sillä käytäntöön paneva voima on tiimiyrittäjät, joilla aika ja motivaatio on tiukilla, sekä uudet tiimiyrittäjät eivät halua sitoutua liikaa yhteiseen tekemiseen vaan he haluavat luoda omia polkujaan. Mutta toisaalta Tiimiakatemian ensisijainen tarkoitus ei olekkaan luoda menestyvää liiketoimintaa, vaan olla menestyvä oppimisorganisaatio.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!