Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Mitä kaikkea tuotteistan?

Kirjoitettu 09.12.13
Esseen kirjoittaja: Aleksi Ihalainen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tuotteistaminen
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Myy palvelu ensin, kehitä vasta sitten

Kuinka usein kuulet ihmisten kehitelleen tuotettaan, mutta heidän yllätyksekseen kukaan ei ole kiinnostunut siitä, kun he ovat esitelleet sitä asiakkaalle. Ei vaadi aivan hirveästi energiaa käydä kysymässä tulevalta ostajalta, että onko tässä tuotteessa mitään järkeä tällä hetkellä? Aivan pienellä panostuksella voi säästää satoja työtunteja, kun asiakas vain sanoo mitä siitä pitää parantaa, jotta sen voisi ostaa.

Olen itse käyttänyt aina tilaisuuden tullen mahdollisuutta kysellä asiakkailta, kun minulla on ollut joku tuote/palvelu mistä tarvitsen mielipiteitä. Todella usein huomaan saaneeni mahtavia ajatuksia asiakkaalta, kun itse ei ajattele samalla tavalla kuin muut, joka pitää muistaa palveluita kehittäessä ettei kaikki ajattele niin kuin minä. Liian usein tullaan sokeiksi sille mitä ollaan tekemässä, eikä osata tehdä sitä mitä muut haluavat vaan tehdään mitä itse halutaan.

 

Erotu kilpailijoistasi

Olen miettinyt muiden kanssa ja itsekseni tätä asiaa, kun olemme synnyttämässä tulimyrskyä uudestaan käyntiin, mutta en tällä hetkellä näe vielä kirkkaana, miten eroamme kilpailijoistamme. Ellemme pysty erottumaan, niin tulee varmasti myynnistä vaikeaa, jota en itse halua. Onneksi olen käynyt keskustelemassa asiasta monen ihmisen kanssa, jotka ovat laajentaneet näkemystäni, mitä ja miten tapahtumassa pitää olla, jotta he tulisivat sinne. Eli toisin sanoen olen myynyt jo tapahtumaa vaikkei sitä varsinaisesti ole vielä olemassa. Pidän siitä kun puhun asioista ihmisille, johon hekin voivat vaikuttaa ja saan heidät  innostumaan asiasta sitä kautta, mikä olisikaan helpompi tapa myydä asiakkaalle, jos on saanut hänet uskomaan hänen olevan olleen mukana kehittämässä tapahtumaa. Mutta meillä on vielä todella suuri haaste johon haluan ratkaisun vielä tämän vuoden puolella, kuinka erotumme kilpailijoista!

Kun myyjä ei osaa nostaa tuotettaan joukosta, asiakas ei pysty päättämään. Harva uskaltaa investoida arpomalla. Virheen pelko ja riskin tunne kasvavat niin suuriksi, että ostaja jättää mieluummin kaupat sikseen.

Tässä vaiheessa meni pata heti jumiin kun luin tämän, en väitä ettenkö itse olisi koskaan syyllistynyt epäröimään kauppaa tehdessä, mutta se täytyy tiedostaa ja siitä pitää päästä eroon mikäli meinaa tehdä kunnon tulosta. Ei  kukaan halua ostaa ihmiseltä, joka epäröi mitä on myymässä. Sama pätee aivan täysin ideoihisi mitä tuot tiimille, jos epäröit etkä usko edes itse täysillä siihen mitä kerrot, jää se luultavasti toteuttamatta. Se että muut antavat palautetta ei vielä tarkoita ettei ideaa voi lähteä toteuttamaan, vaan se antaa aina mahdollisuuden tehdä asia vielä paremmin.

 

Älä keskity kertomaan kuinka hyvä olet, vaan keskity sen sijaan kertomaan miten poikkeat muista. Mitä sellaista lupaat, jota kukaan muu ei lupaa?

Itsensä kehuminen on täysin turhaa mielestäni, koska kuka tahansa sitä pystyy tekemään todistamatta vielä mitään. Mutta jos pystyt lupaamaan jotain mitä muut eivät, ja toteutat sen vielä niin jäät kyllä todella hyvin asiakkaasi mieleen. Minulla heräsi ajatus tätä kautta omaan henkilö brändiin, mitä minä lupaan muille ihmisille/asiakkaille jotka ovat ympärilläni ja tekevät kanssani töitä. Ja löysinkin sen mitä lupaan kaikille: Lupaan mitä kirjoitan!

Koska itse en pysty muistamaan asioita mitä ei ole kirjoitettu ylös mihinkään, niin pystyn lupaamaan vain ne asiat mitä on kirjoitettu ylös johonkin. Monen kohdalla asiat tuppaavat jäämään tekemättä, kun eivät he yksinkertaisesti muista luvanneensa mitään. Enkä minä sitä kritisoi mitenkään, kehottaisin lähinnä miettimään onko tavassa miten tekee asioita, jotain parannettavaa. Asiakkaat eivät arvosta sinua vielä silloin kun lupaat vaikka sähköpostilla tehdä jotain, vaan kun ylität heidän odotukset, mutta heidän arvostus sinua kohtaan murenee kyllä todella nopeasti, jos ei ole tehnyt kirjoitetun mukaisesti asioita.

 

Takuu on kaikkien riskinpoistajien äiti

Vaikka todennäköisyys olisi aivan minimaallinen että asiat voivat mennä poskelleen, niin tuo se monelle todella suurta helpotusta ja helpottaa ostamista, kun tietää saavansa jotain hyvitystä jos asiat eivät mene putkeen. Onhan se järkevää, jos pystyy väistämään riskit sopimuksella. Myyjälle se ei ole aina niin helppoa luvata takuuta asioita, jos niihin ei ihan suoraan pysty vaikuttamaan. Silloin pelataan omalla nimellä kun luvataan takuu, se täytyy myynnissä ymmärtää ettei asioita voi jättää hoitamatta sen takia etteivät ne itselle kuulu, koska liian helposti pilaat vain oman maineesi. Mutta hyvällä toiminnalla voit helpottaa asiakassuhteen kehittämistä ja luoda omaa nimeä arvokkaammaksi.

 

Myönteinen julkisuus houkuttelee asiakkaita

Tämän olen huomannut asuntomessuille yhteistyökumppaneita houkutellessani, monet ovat kiinnostuneita myönteisestä julkisuudesta, mutta kaikki eivät ymmärrä sen arvoa, että siitä voi joskus jopa joutua maksamaankin. Se että ei saa suoraan sijoitetusta rahasta asiakkaita saman tien, on vaikea ymmärtää. Totta kai haluat rahoillesi vastinetta ja mietit miten ne palautuvat kassaasi kun ne sijoitat johonkin, mutta jos saat sillä nostettua yrityksesi arvoa tiettyjen ihmisten keskuudessa, niin se voi olla arvokkaampaa kun hetkellinen myynnin kasvu. Se että pystyy katsomaan kerralla pidemmälle tuo usein enemmän tuottoa, kun lyhyen aika välin sijoitukset, jotka realisoituvat heti.

 

Osuuskunta Millio

Aleksi Ihalainen

aleksi@millio.fi

 

Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!