Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Mitä myyt?

Kirjoitettu 04.09.15
Esseen kirjoittaja: Tomi Kosonen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Sateentekijä, neuvoja asiakkaiden saamiseksi ja pitämiseksi
Kirjan kirjoittaja: Jeffrey J. Fox
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.1. Asiakkuuden työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

”Jos kalaa on kuhisemalla, huonoillakin pyydyksillä tulee saalista.”

 

Tämä pätee ainakin alussa Tiimiakatemialla: et tarvitse alussa mitään ammattitaitoa, kunhan käy asiakkaissa ja kysyy tarvitsevatko he mitään, pääsee jo pitkälle. Ajan myötä tulee jo tuote mitä tarjota ja pitää miettiä miten sitä esittelee asiakkaille.

 

Asiakas on tärkein henkilö, mitä yrityksellä on. Ilman heitä ei mikään yritys pysy pystyssä. Siksi onkin ensiarvoisen tärkeää, että kaikkia heitä kohdellaan mahdollisimman hyvin. Sateentekijä on henkilö, joka osaa hankkia asiakkaita ja pitää huolta heistä muita paremmin. Toisin sanoen hän se henkilö, joka tuo yritykselle eniten rahaa.

 

Aina tuotetta myydessä tulee lähteä miettimään asiaa asiakkaan kautta. Tärkeintä on tietää asiakkaan hyödyt ja edut. Jos pystyt vakuuttamaan asiakkaan ratkaisustasi, on kauppa jo tehty. Ensimmäinen asia mitä myyt on rahaa! Täytyy tietää mitä asiakas hyötyy, ja tämä hyöty tulee esittää euroissa, tällöin asiakas miettii päässään säästöjä mitä hän tuotteellasi saavuttaa.

 

Meidänkin täytyy miettiä Filmien kanssa, mitä lisäarvoa pystymme tuottamaan uusille asiakkaillemme. Pelkät referenssikuvat eivät riitä kaikille, joten asia täytyy esittää asiakkaalle tärkeällä tavalla heidän saama hyötynsä.

 

Kiireellisessä nykymaailmassa on tärkeää muistaa, että kun asiakas suo sinulle kallisarvoista aikaansa. On kummankin etu, että käytät sen mahdollisimman tehokkaasti hyödyksi. Myyntitapaamiselle ei enää lähdetä kyselemään pelkästään kuulumisia, vaan kaiken takana tulisi olla idea kaupantekemisestä. Kaiken ajan mitä asiakkaalta saat, tarvitset asiakkaan vakuuttamiseksi oman tuotteesi hyödyistä. Esimerkiksi lounaalla ota itse paras paikka pöydässä, jotta asiakkaan huomio ei herpaannu käytävästä aiheesta. Älä juo kahvia, koska kahvittelu vie turhaan kallisarvoista aikaasi.

 

Myyntitapaamisella toiseksi tärkeintä on strategia, jolla aiot vakuuttaa asiakkaasi. ”Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” ei päde tässä, hyvin suunniteltu on 80 % tehty. Sinulla tulisi olla tehtynä paperille ennen jokaista tapaamista runko, miten vakuutat asiakkaasi. Siinä tulisi olla listattuna esimerkiksi tapaamisen tavoite, asiakkaan mielenkiinnon herättäviä kysymyksiä, vastaväitteiden ennustamista, miksi juuri me, kaupan päättämissuunnitelma sekä mahdolliset yllätykset. Vaikka tekisi maailman parhaan suunnitelman, valuu se nopeasti hukkaan jos ei kiinnitä huomiota asiakkaaseen. Kaikki tekeminen täytyy tehdä häntä huomioiden ja mukauttaa strategiaa aina henkilön mukaan.

 

Tällä hetkellä teen itse FC Vaajakosken yhteistyökumppanihankintaa, jonka kautta kylmäkäynnit ovat tulleet tutummaksi. Urheiluseuran asioissa liikkuessa lähestyminen on helppoa, koska yritykset suhtautuvat positiivisesti niihin. Kuitenkin on ollut vaikeaa pyrkiä näyttää heille, ettei kyse olisi pelkästä tuen antamisesta, vaan mahdollisuudesta saada hyötyä myös taloudellisesti.

 

Alalla kuin alalla loppuen lopuksi voiton vie se, joka osaa tyydyttää asiakkaitansa parhaiten. Kun tietää mitä asiakas tarvitsee ja miksi, on yleensä vahvoilla asiakkaan saamiseksi. Ja se, joka osaa tehdä tämän asian parhaiten saa isoimmat kalat vedestä.

 

Tomi Kosonen

Osuuskunta Nimion

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!