Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Mitä olisin halunnut tietää liike-elämästä?

Kirjoitettu 25.02.21
Esseen kirjoittaja: Arttu Hietala
Kirjapisteet: 3
Kirja: Mitä olisin halunnut tietää liike-elämästä
Kirjan kirjoittaja: Peter Lindberg
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 4.6. Strategiakirjat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Mitä olisin halunnut tietää liike-elämästä?

 

Eksyin tämän Peter Lindbergin kirjoittaman kirjan pariin, kun minulle suositeltiin tätä Linkedinin kautta. Kirjaa mainostettiin liike-elämän kovimpana eppoksena, jossa teoriat käännettäisiin kankeasta ketterään.

 

Jos mietitään tyypillistä yrityksen perustamista, niin tyypillinen kaava on, että perustetaan ensin ja mietitään sitten. Suomessa meillä on paljon ’’insinöörimäisiä’’ yrityksiä, jotka luottavat vahvasti palveluunsa tai tuotteeseensa. Ennakko oletus on, että tuote/palvelu myy itseitseään ja yritys voi keskittyä kasvunjohtamiseen. Onneksi myös Suomessa tästä ajatusmaailmasta on päästy pois ja asioita on ruvettu miettimään syvällisemmin. Yrityksen perustaminen onkin paljon pitempi prosessi, kun se tekee huolellisesti ja kunnolla.

Yritysmuodon valinta, rekisteröinti kaupparekisteriin ja ilmoittaminen alv velolliseksi verohallinnon rekisteen on yrityksen avain asioita. Lisäksi yrittäjäksi lähtemiseen liittyi usein paljon ’’byrokratiaa’’, etenkin toiminimen tapauksessa, joten yrityksen on hyvä miettiä itselleen hyvä kirjanpito kumppani, jonka kanssa myös näitä asioita voisi miettiä. Yrityksen nimen valinta on aina iso asia ja se tuo mukaan markkinoinnin näkökulman. Jos yrityksen nimi on Kalevin kultaraha ja se pyrkii kansainvälisille markkinoille, niin onko nimi kansainväliseen muotoon taipuva? Päänvaivaa ja harmaita hiuksia saattaa tuottaa myös Domainin chekkaus, jossa huomataan, että verkkotunnus on jo varattu kys. nimelle. Mites pääoma? Onko hyvä laittaa yritykselle pantiksi omat säästöt, oma talo ja loppupeleissä kaikki eli all-in? Vai olisiko järkevämpää neuvotella pankin kanssa rahoituksesta. Nykyään on myös käytössä erilaisia tukipalveluita, kuten ELY-keskus, jolta voisi saada mm. Starttirahaa yrittäjäksi lähtemiseen. Jos idea on hyvä, joku sijoittajakin saattaisi olla kiinnostunut yritykseen mukaan lähtemisestä. Tärkeintä on kumminkin se, että yritys tuottaa liikevaihtoa (Myyntiä) ja luo positiivista kassavirtaa. Kim Väisänenkin sen hyvin sanoi: ’’Yrityksellä ei ole kuin yksi todellinen kriisi – kassakriisi.’’ Tärkeintä on kutsua kaikkea tätä ajatustyötä strategiaksi ja ymmärtää sen merkitys, niin talouden, johtamisen kuin markkinoinnin ja myynnin näkövinkkelistä. Mitä on sitten tämä strategiatyö?

Strategia

 

 “ Hope is not a strategy.” Vince Lombardi. ’’

 

Strategian tehtävä on vähän sama kuin johtamisen. Sen tehtävä on pyrkiä ohjaamaan ihmisiä kohti yhteisiä tavoitteita. Strategia kertoo, että miten ja johtaminen millä tavalla.

Jos ajatellaan strategiaa laivan perämisenä, joka yrittää pitää laivan oikealla kurssilla, niin visio on kompassi, joka osoittaa mitä halutaan saavuttaa. Missio vastaa meille, miksi ylipäätään matkalla ylipäätään ollaan ja mikä halutaan saavuttaa. Arvot kertovat, miten purjehditaan, ja määrittelevät yhdessä pelisäännöt; Miten kohdellaan muita veneilijöitä (mm. Kilpailijat), omaa miehistöä (Henkilöstö) ja ympäristöä. Strategia tehdään hyvin yksiselitteisesti ja se täytyy olla jokaiselle ymmärrettävä.

Jos pohditaan tätä yrityksen näkökulmasta ja aitona esimerkkinä, niin otetaan käsittelyyn Suomalainen yritys nimeltä Framery.

Framery on alansa edelläkävijä, joka valmistaa ja kehittää äänieristettyjä puhelinkoppeja ja työtiloja. Tuotteillamme ratkaistaan melu- ja yksityisyysongelmia kymmenissä maailman johtavien yritysten toimistoissa, kuten Microsoftilla, Pumalla ja Teslalla. Itse asiassa, 40% Forbesin top 100 yrityksistä käyttää Framerya, joka on kova luku.

 

Framery on määrittänyt selkeästi ja avoimesti heidän vision, mission ja arvot esille. Frameryn visio on tuoda onnellisuutta työpaikoille, niin heillä sisäisesti, kuin ulkoisesti.

”Missionamme on mahdollistaa jokaiselle Frameryn kasvun eteen intohimoisesti työskentelevälle työntekijällemme merkityksellinen ja onnellinen urapolku.”

– Anni Hallila, Head of People and Culture.

Ja Frameryn arvoina toimii Avoimuus, reilutpäätökset luo onnellisempia ihmisiä, onnellisuusvakuutus.

Framery on täyttänyt kyllä loistavasti kulttuurinsa ja matalan hierarkian, joka on polku onnellisempaa työhön. He tekevät tälläkin hetkellä työtä kulttuurikäsikirjan eteen, joka vie yritystä eteenpäin, koska kulttuuri ei pysy ikinä paikallaan.

Vaikka Framery on malliesimerkki hyvin toimivasta yrityskulttuurista myös ulospäin, niin aloittavan yrityksen LTS kannattaa pitää lyhyenä ja selkeenä, niin että se ensimmäisenä palvelee yrityksen sisäistä porukkaa. Hyvin yleinen kaava on, että yrityksen sisäisesti visio ja missio on selvillä pienelle porukalle, mutta sitten kun sitä täytyy esitellä mm. rahoittajille, niin he eivät saa selkeää käsitystä yrityksen toiminnasta.

Usein alkavissa yrityksissä tavoitteiden rooli ei välttämättä ole toteutua, vaan toimia mittatikkuna suunnitelmien paikkansapitävyydelle. Jokaista menestystarinaa kohti täytyy löytää tuhat epäonnistumista. Sinnikkyys ja suomalaisittain sisu on yrittäjän elinehtoja. Miten jo aiemmin mainitsin liiketoiminnan perustamisessa ensimmäiset pakolliset ’’byrokratiat’’ ovat pakkoja, mutta sen jälkeen oikean ja väärän strategian valitsemisen raja on hyvin usvainen. Aloittavan yrityksen resurssit ovat hyvin rajalliset ja siksi on hyvä tiedostaa, että myös asioiden tekemättä jättäminen on tärkeää.

Omat ohjeeni aloittavalle yrittäjälle:

  1. Luo selkeät vastuuhenkilöt

Kun yritys ei ole ratkonut tätä asiaa, niin loppupeleissä kaikki tekee kaikkea, eli kukaan ei tee mitään.

  1. Luo selkeät tavoitteet

Tavoitteet täytyy olla innostavia ja niiden täytyy motivoida jokaista. Sen jälkeen minun mielestä kannattaa vasta miettiä tavotteiden relevanttisuutta.

  1. Luo selkeät aikataulut

Kun jotain lähetään tekemään, niin se ei enää riitä, että osataan vastata kysymykseen miksi. Vaan mukaan täytyy ottaa kysymys koska? Aikataulut on hyvä lyödä kalenteriin ja deadlineja noudetaan. Olen itse oppinut kouluaikoina, että asiat tehdään viime tingassa kiireenä, mutta väliaikataulutukset on tuonut minulle asiaan helpotuksen myöhemmin. Aikataulu kannattaa pilkkoa osiin

  1. Mieti yritykselle / itselle sopiva strategiamalli

Yksi yrityksen keskeisistä tehtävistä on erottautua positiivisesti muista samalla liiketoiminta-alueella toimijoista. Yksi yleinen tapa on erottua positiivisesti kolmella eri tavalla: tuotteen (Apple), tehokkuuden (Paras vastine rahoille) tai palvelun kautta (Tarjotaan uniikkia kokemusta).

 

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!