Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Miten perustaa laadukas podcast?

Kirjoitettu 09.05.21
Esseen kirjoittaja: Arttu Hietala
Kirjapisteet: 3
Kirja:
Kirjan kirjoittaja: Arttu Hietala
Kategoriat: 1. Oppiminen, 9.01. Oppiminen, 9.02. Yhteisöllisyys, 9.03. Yrittäjyys, 9.04. Johtaminen, 9.05. Valmentaminen, 9.06. Markkinointi, 9.07. Innovointi, 9.08. Henkinen kasvu, 9.12. Elämänkerrat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Podcast on todella nouseva trendi tällä hetkellä Suomessa. Podcasteja on perustettu viimeiseen vuoteen todella paljon ja voidaan sanoa, että podcastit ovat nousussa. Me perustimme ystäväni, tiimikaverin, Joona Takkulan kanssa vuoden alussa johtamiseen liittyvän podcastin, Johtamista ja kahvia podcastin. Joulukuussa sain idean, että johtamisesta ei voi puhua liikaa. Meillä on Suomessa todella hienoja esikuvia ja ’’johtamisen pioneereja’’, joiden sanalla on paljon painoarvoa. Etenkin nuorien keskuudessa harvoin ymmärretään, mitä se johtaminen oikeastaan on ja mistä se lähtee. Tästä syntyi idea podcastista, jossa keskustelisimme johtajuuden eri osa-alueista mielenkiintoisten vieraiden kanssa. Olen kerännyt tähän reflektioon kuusi kohtaa, jossa yritän antaa vinkkejä podcastin perustamiseen ja havaintoihin, mitä itse olen huomannut matkan aikana.

Meillä on Johtamista ja kahvia podcastissa jo yli 10 000 kuuntelukertaa, satoja seuraajia ja kohderyhmä on hyvin laaja. https://open.spotify.com/show/5t0wl8taFIO6imzmFY1mjD?si=F0RVRQSSRnKbOmw5LB2CdA=

  1. Luo tavoitteet ja päämäärät podille.

 

Me olemme Joonan kanssa paljon puhuneet, että tämän podcast syntyi vain ajatuksesta ja sitten oltiinkin jo itse työntouhussa. Vaikka asia onkin osittain näin, niin silti loimme podcastille tietyt tavoitteet ja päämäärät, mitä sen täytyi tavoittaa. Kun aiheeksi valikoitui johtaminen, osasimme olettaa, että se tulee varmasti herättämään kiinnostusta. Toisena tavoitteena oli hankkia podcastille kuuntelijoita ja lähteä heti alussa jo todella kovalla vieraalla liikkeelle. Halusimme jo ekasta jaksosta luoda fiiliksen, että tämä on laadukasta sisältöä ja olemme oikeasti tosissaan tämän asian kanssa. Olimme Joonan kanssa molemmat käyneet Johtamisen koulutusohjelmaa, jossa molemmat olimme tajunneet, että ennen muiden johtamista, täytyy tuntea ensin itsemme. Tästä saimme ajatuksen, että ensimmäinen jakso lähtee liikkeelle siitä, mitä tarkoittaa esimerkillä johtaminen ja itsetuntemus. Strategiamme oli lähteä siis itsensä johtamisesta ja itsetuntemuksesta liikkeelle, koska se koskettaa meitä kaikkia ja on hyvin ajankohtainen aihe. Nyt paljastin meidän strategian podcastin alkupotkaisulle, on tärkeää määrittää tavoitteet ja päämäärät mitä podilla halutaan. Yksinkertaisilla asioilla: mitä? kenelle? miksi?

 

  1. Puhu siitä, mistä olet itse kiinnostunut!

 

Kun lähdet suunnittelemaan podcastia on hyvä muistaa, että sitä tehdään jotain varten. Ihminen on todella tarkkaileva, se kuulee myös puheesta, jos et ole täysillä mukana siinä. Me pelkäsimme alussa, että kuunteleekohan tätä kukaan, koska olemme aivan uusia tyyppejä tällä alalla. Muistan, että alussa oli todella vaikeaa kuunnella omaa ääntään, koska löysi sieltä jatkuvasti virheitä. Vaikeus kuunnella omaa ääntä vaikeutui entisestään, kun ensimmäisen jakson statsit tulivat ulos ja jo ensimmäisenä päivänä ensimmäistä jaksoa Lasse Kukkosen kanssa oli kuunneltu yli 100 kertaa. Täytyy muistaa siis pysyä omana itsenään, koska yksi elementti, mikä jokaisessa hyvässä podissa on mukana, on aitous.

 

  1. Kerro paljon tarinoita, luo selkeä ja vapaa runko.

 

Pelkän asian puhuminen on usein helvetin tylsää ja se tiputtaa kuuntelijoita jakson aikana pois. On tärkeää, että podcastissa on jokin selkeä runko, joka myös viestitään asiakkaalle. Yksi palaute, mitä me olemme paljon saaneet, on ollut se, että tarinat ovat olleet tosi mielenkiintoisia. Olemme perehtyneet vieraisiimme ja yrittäneet luoda selkeän kysymysrungon joka jaksoon, jonka olemme tuottaneet. Olemme myös sopineet, että jos jokin kysymys vie mukaan, niin aiheiseen saa/pitää syventyä, koska jos se kiinnostaa meitä, niin usein se kiinnostaa myös kuuntelijaa. Runko ei saa olla tiukka, koska se välittyy kuuntelijalle. Jos podissa on vieras, niin hänen kanssa on hyvä sparrata ja sopia, että minkä pituista jaksoa ollaan tekemässä, mistä tänään keskustellaan, mikä on ns. Iso otsikko, minkälaista keskustelua haluamme (Dialogia vai pelkästään kysymyksiä vieraalle) Tässäkin on yksi erottautumiskeino tämän hetkisissä podcasteissa. Huonot hostit turvautuvat kysymyslistaan, eivätkä tuo syvyyttä – omaa persoonaa peliin. Me haluamme pitää vuorovaikutuksellista keskustelua yllä, johon myös itse osallistumme. Tämä tuo vieraalle myös vapautta ja lisäajatuksia aiheeseen liittyen.

 

  1. Markkinoi oikein – luo jatkumo

 

Kun mietitään podcastin markkinointia, niin usein se on vaan sitä, että kerrotaan mistä aiheesta tänään jutellaan ja kuka on vieraana. Me olemme halunneet tuoda tähän paljon muutakin. Alussa halusimme tuoda esille sen, että olemme tosissaan, mutta sen jälkeen panostaa asiakaskokemukseen mahdollisimman paljon. Introt ovat olleet meille yksi keino onnistua ja erottua markkinoinnissa. Olemme luonneet joka jaksosta jonkun pätkän, jossa on mielenkiintoista asiaa ja julkaisseet sen etukäteen. Vaikka kyseessä on pelkkä ’’intro’’, niin olemme halunneet tehdä siihen myös siistit visuaaliset elementit, hyvän musiikin, liikkuvan kuvan ja jonkun aiheeseen liittyvän kiinnostavan noston, joka jää kesken, niin että intron näkijän on pakko mennä kuuntelemaan jakso. Vaikka näitä asioita usein vähätellään, niin saimme mm. tällaisen palautteen. ’’Pakko antaa vielä isot pisteet teidän tunnusmusiikillenne, se on yksi syistä minkä takia jäin kuuntelemaan teidän podcastia ja oon nyt ihan koukussa’’.

On tärkeää tajuta, että pienetkin elementit ovat yksi osa kokonaisuutta ja laadukkaasti tehden jokainen asia välittyy kuuntelijalle. Olemme alusta lähtien halunneet kertoa, kuka meillä on tänään vieraana ja mistä aiheesta puhutaan. Musiikilla olemme luoneet fiiliksen ja rennolla asiantuntevalla olemuksellamme vahvistaneet sitä. Kerro selkeästi kuuntelijoille, milloin tulee seuraava jakso ja mitä siinä mahdollisesti puhutaan. Me olemme kertoneet, että julkaisemme joka viikko uuden jakson, tiistaina klo 10.

 

  1. Tee äänenlaadusta paras

Fakta on, että huonolaatuista podia ei jaksa kuunnella kukaan. Se vie kuuntelijoita pois podin ääreltä, vaikka podcast olisi muuten hyvä. Podcastin perustaessa on siis hyvä panostaa laitteisiin ja varmistaa se, että joku osaa käsitellä äänen. Me ensin lainasimme Rodecaster Pro:n ja Podmicit, jotka jälkikäteen ostettiin Graville. Tutkin alussa todella paljon laitteistoa ja äänenlaatu oli yksi asia, josta emme halunneet tinkiä. Sekin oli osotus siitä, että olimme tässä tosissaan. Pelkkä laitteisto ei silti valitettavasti riitä silti takaamaan hyvää äänenlaatua. Äänenlaatua täytyy osata käsitellä. Hyvä äänenlaadun voi tehdä erinomaisesti esim. tunnetuilla videonkäsittelyohjelmilla (Adobe Premiere, Davinci, Final cut pro applen laitteille.) Itse käsittelen äänen Final cutilla, jolla teen pieniä muutoksia ääneen. Usein käytän vähän filtteriä, EQ:ta ja limiterillä säädän äänenvoimaakkuudet kohdilleen. Meidän Co-host Oululainen J.Takkula nimittäin puhuu hieman normaalia kovempaa, joka on vaatinut äänenmiksaajalle hikisiä tunteja välillä!

  1. Valitse mittarit, jotka seuraavat joka jaksossa mukana.

Konseptoidessa podia, on muistettava focus ja tietyt ydinpiirteet, johon podcast perustuu. Tekemistä on jatkuvasti tarkasteltava ja kriteeri on sen takia tärkeää nostaa sille tasolle, mihin yhdessä päädytään. Olen kertonut aiemmissa kohdissa äänenlaadusta, rungosta, teknisistä ominaisuuksista ja pienistä nyansseista, joista muodostuu iso kokonaisuus, mutta meilläkin oli muutamat pääpointit, jotka ovat toistuneet meillä joka jaksossa.

 

  • Relevanttia – Joka jaksosta olemme omasta mielestä saaneet laadukkaan ja keskustelu on ollut hyvin maanläheistä ja oikeaa tietoa. Vieraat on tuonut tähän paljon panosta, mutta olemme joka jaksossa halunneet tuoda uutta tietoa ja näkemystä esille.
  • Asiantuntevaa – Nuoresta iästä ja kokemuksesta huolimatta olemme saaneet hyvää palautetta siitä, että keskustelumme on hyvin asiantuntevaa. Tähän auttaa varmasti se, että nuoreen ikään nähden, meillä on silti Joonan kanssa paljon kokemuksia johtamisesta ja ne ovat hyvin erinlaisia. Pystymme syventymään aiheisiin, koska opiskelemme itse aiheita päivittäin, olemme niiden kanssa tekemisissä ja olemme kiinnostuneet niistä.
  • Viihdyttävää – Jaksot ovat rentoja ja se tuo jaksoihin esiin paljon aitoja naurunhetkiä, repeämisiä, sönkötystä, sanavirheitä. Sellaista, joka on arkipäivää ja johon on helppo samaistua.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!