Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Miten saada savolainen ostamaan mustikkakukkoa?

Kirjoitettu 07.05.13
Esseen kirjoittaja: Tiia Lappalainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Buyology- Ostamisen anatomia
Kirjan kirjoittaja: Martin Lindstrom
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Allekirjoittaneet päättivät yhdessä Tiia Lehtisen kanssa lähteä Rautalammen emäpitäjään pyörittämään luomu-ja lähiruokaan painottuvaa kesäkauppaa eli tutummin Maalaistori 77700. Tämä essee on kohdennettu nimenomaan Maalaistorin tarpeisiin ja kirjaksikin valikoitui Buyology-ostamisen anatomia.

Kirjan kirjoittaja Martin Lindstrom on kirjoittanut useita kirjoja ihmisten ostoskäyttäytymisestä ja kirja on suunnattu erityisesti kuluttajien käyttöön. Se paljastaa muutamia pointteja siitä, miksi ostamme mitä ostamme. ”Toivon että tämän apuvälineen käyttäjät auttavat meitä ymmärtämään itseämme, halujamme, tarpeitamme ja motivaatiotamme.”

Mikä saa meidät valitsemaan hinnaltaan kalliimman luomutuotteen? Olemme ehkä muodostaneet mielessämme että luomuruoka on laadukkaampaa – saatamme muistaa, miten äiti piti kesäisin kasvimaata ja tomaatit maistuivat mitä makeimmalta herkulta. Tämä muisto on osa somaattista merkkiä, joka on tietynlainen arkipäivää helpottava polku. Aivomme kokoavat nopean vastauksen läpikäymällä valtavan määrän tunteita, tosiasioita ja muistoja.

Yli puolet ostopäätöksistä syntyy spontaanisti somaattisten merkkien ansiosta. Somaattiset merkit auttavat meitä tekemään päätöksiä, esimerkiksi saatamme valita laktoosittoman maidon koska tiedämme, ettei mahamme kestä tavallista maitoa. Ilman tätä valitsisimme aina sen normaalin ja vääntelehtisimme illan vatsakivun kourissa.

Muistatko viimeisimmän näkemäsi mainoksen? Miksi se jäi mieleen? Kirjan mukaan keskivertoihminen voi nimetä 2,21 mainosta kaikista koskaan näkemistään mainoksista. Vuonna 1965 tyypillinen kuluttaja muisti 34% näkemistään mainoksista. Lindstrom muistuttaa myös, että suurin osa meistä on 66 ikävuoteen mennessään nähnyt n. 2 miljoonaa televisiomainosta. Vieläkö mietit näkemääsi mainosta? Ei siis ihme että nykyihmisestä on tietyllä tapaa tullut sokea mainoksille, sitä kun tuppaa tulemaan ovista ja ikkunoista.

Miten jäädään ihmisten mieleen? Kirjassa kuvaillun tutkimuksen mukaan ihmiset eivät muista brändejä, jotka esiintyivät televisio-ohjelmassa elleivät nämä olleet osa keskeinen osa juonta tai tarinaa. Esimerkkinä voi pitää kirjassakin kuvailtua Idols-formaattia, jossa Coca-cola on onnistunut piilomarkkinoinnissaan laittamalla juontajat juomaan Coca-colaa, istumaan Coca-cola pullon mallisissa tuoleissa ja maalaamalla huoneen, johon kilpailijat siirtyvät esiintymisensä jälkeen, seinä tutulla cokiksenpunaisella. Toinen ohjelman suuri sponsori, Ford, ei juuri jäänyt katsojien mieleen pelkillä perinteisillä mainoksillaan.

Millä tavalla Maalaistori 77700 erottuu tavanomaisista mainoksista? Nykypäivänä tarinat ovat jo osa erityisesti ruokamainontaa. Milloin Arlan puhuva lehmä kertoo luonnollisuudesta tai suomalaiset urheilulegendat kertovat Valio Plus maidon vahvistavan luustoa. Mekin aiomme olla tuon trendin aallonharjalla mutta samalla tavoitteemme on myös tuoda kasvoja tuotteiden takaa tunnetuksi. Olemme monella tapaa vieraantuneet ruuan alkuperästä. Maalaistorin tarkoitus on tuoda tuottajat lähemmäs kuluttajaa ja arkea. Tämä onnistuu mm. poistamalla turhat välikädet jakelusta. Parhain mahdollinen tilanne saavutetaan, kun ruoka tuotetaan korkeintaan 100 kilometrin säteellä kaupasta.

Maalaistori 77700 tulee myös toimimaan aktiivisesti erilaisissa medioissa. Blogissa haluamme jakaa informaatiota niin hyväksi havaittujen reseptien kuin uusimpien trendien osalta. Näin asiakas tuntee saavansa jotain vastineeksi. Pidämme reseptikilpailun, jossa asiakasta osallistetaan prosessiin. Lisäksi haluamme olla itse helposti lähestyttäviä, jotta ”nykyihmiselle vieraat” raaka-aineet (esimerkiksi nokkonen) pääsevät uudestaan osaksi asiakkaan arkea. Hyvä ruoka ei ole vain vapaapäivän tai juhlapäivän luksus, vaan hyvällä ruualla arkikin voi muuttua pieneksi juhlaksi.

Maalaistorin eri mediat (facebook, nettisivut ja blogi) sopivat kukin omaan käyttötarkoitukseensa. Facebook-ryhmä soveltuu tapahtumien informointiin, ennakkomyynnissä, sesonkiajan tiedottamisessa ja arkipäiväisenä, nopean viestinnän kanavana. Nettisivut ovat informatiivisempi osuus: siellä jaamme hyvin varmaa ja pelkistettyä tietoa. Blogi tulee olemaan tietynlainen tarinoiden jakamisen väline; reseptien takana on lähes aina tarina. Blogiin tulee myös esittely tuottajista eli henkilöistä raaka-aineen takana. Näin viestintäkanavamme ovat selkeitä ja palvelevat erilaisia asiakasryhmiä.

Kirjan mukaan muistoilla on ratkaiseva merkitys ostokäyttäytymisessämme. Miten herättelemme asiakkaan positiivisia muistoja liittyen ruokaan? Voimme itse esimerkiksi jakaa tarinan siitä, miten äidin paistama mustikkakukko maistui mitä parhaimmalta kuumana jäätelöpallon kera. Tai miten mummo joka kevät odotti malttamattomana nokkospuskaan pääsyä tai keräsi mustaherukkapensaan lehtiä valmistaaksen ihanaa Louhisaaren juomaa. Kun asiakas pääsee osaksi tarinaa – joko itse osallistumalla tai osallistamalla, hän myös todennäköisimmin tuntee tuotteet omakseen. Samalla uusien tuotteiden kokeileminen luo hyviä muistijälkiä, jotka voivat ohjata parhaassa tapauksessa asiakasta monenkin vuoden jälkeen. Puhumattakaan tämän lapsista tai lapsenlapsista.

 

 

 

Tiia Lappalainen                                        Kati Tikkanen

040 549 8264                                           044 525 7590

tiia@mittava.fi kati@mittava.fi

 

Tagit: , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!