Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Miten saan kavereita ja asiakkaita

Kirjoitettu 19.10.15
Esseen kirjoittaja: Aleksi Suomala
Kirjapisteet: 2
Kirja: Miten saan ystäviä menestystä vaikutusvaltaa
Kirjan kirjoittaja: Dale Carnegie
Kategoriat: 4. Johtaminen, 8. Henkinen kasvu

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kaikkien aikojen verkostoitumisteos nro 1. Dake Carnegien kirjoittama kirja vuodelta 1936 tuntuu todellakin ajattomalta teokselta. Ihmisten käsittely ei ole muuttunut lainkaan lähes sadassa vuodessa.

Opinko kirjasta jotain uutta? En. Kirjassa jokainen läpi käyty kappale kertoi asioista jotka tiesin jo ennestään. Missä voi sitten olla vika, jos ihmiset tietävät miten saada ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa. Silti taitavia ihmisten käsittelijöitä on todella harvassa.

Olen oppinut tiimiakatemian ensimmäisen vuoden jälkeen jotain merkittävää. Tieto on yhtä tyhjän kanssa, jos sitä ei osaa käyttää. Kaikki tietää miten saada ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa. Tee muille niin kuin haluaisit sinulle tehtävän. Kuinka usein me todella pysähdymme miettimään mitä todella tapahtuu ihmisten välisessä kanssakäymisessä. Keskustelussa on yleensä kysymys oman edun ajamisesta toisen aivolohkoon ja varmistaa että toinen varmasti tajuaa että mitä sinulle olisi parasta ja sitten tyrmätä mahdolliset vastaväitteet. Mahdollinen loukkaantuminen tulee kysymykseen jos toinen ei tunnu ajattelevan sinua vaan ajattelee omia etujaan ja puolustaa niitä. Aina vaan paranee jos tajuat jostain kumman syystä olevasi väärässä, mutta periaate ei anna periksi myöntää sitä.  On todella helppoa nousta keskimääräistä taitavammaksi ihmisten käsittelijäksi, koska ihmiset ajattelevat vain omaa etuaan.

 

Kuten jo aikaisemmin mainitsin kirjassa ei esitetty mitään ihmeellistä manipulointi keinoa ihmisten kääntämisestä puolellesi vaan kaikki lähtee kaikille tutuista keinoista. Tieto ei takaa menestystä, vaan toiminta.

 

Kuinka saan ihmiset pitämään minusta

Kirjassa annetaan kymmeniä esimerkkejä siitä miten tilanteet muuttuvat jos alatkin kiinnostumaan toisesta ihmisestä itsesi sijaan. Myynti on mielestäni hyvä esimerkki siitä mihin voidaan päästä kun olemme aidosti kiinnostuneita toisesta. Minulla tuli mieleen heti että olenko ollut tarpeeksi kiinnostunut asiakkaasta, vai haluanko myydä oman tuotteeni mahdollisimman helposti omalta kannaltani.

Mitä se tarkoittaa kun olen aidosti kiinnostunut asiakkaasta, se tarkoittaa sitä että saat asiakkaan puhumaan hänelle tärkeistä ongelmista/asioista ja kuuntelet kahdella korvalla ja yhdellä suulla tilannetta.

Saa asiakas tuntemaan itsensä tärkeäksi, kirjassa annettiin loistava esimerkki mitä aion käyttää omassa toiminnassani. Sairaalassa tehtiin laajennusta ja sinne oli tulossa maan edistyksellisin röntgen osasto. Kaikki alkoivat tarjota omaa laitteistoaan ja kertoi asiakkaalle lukuisia syitä miksi juuri heidän laitteisto oli parempi kuin muut. Eräs valmistaja lähestyi tilannetta erikulmasta, hän pyysi asiakasta kohteliaasti käymään tehtaallaan antamassa oman mielipiteensä ja neuvot heidän laitteistostaan. He tekivät asiakkaan ehdottamat muutokset ja ei tarvinnut kahta kertaa kysyä minkä laitteiston sairaala osti. Eli anna toisen mielipiteelle arvoa vilpittömästi.

Eli kaikki lähtee siitä että olet kiinnostunut toisesta ja annat hänen puhua omista ongelmistaan ja mielenkiinnonaiheistaan, näin saat muut pitämään itsestäsi.

 

Miten saan muut omalle kannalleni

Ensinäkin, onko väittelystä mitään hyötyä? mielestäni ei ole. Mitä hyötyä on siitä että kerrot toiselle että olet väärässä! ja sitten vielä todistat sen ja poljet toisen maan rakoon. Jäljelle jää hyvin toden näköisesti murrettu mies joka on tympääntynyt minuun. Hänestä ei ole hyötyä minulle vaikka tietää kantani oikeaksi.

Toinen asia mistä ihmiset tykkäävät paljon ja mistä saat todellista ihailua on se että myönnät reilusti olevasi väärässä. Käsi pystyyn reilusti virheen merkiksi, se saa yleensä toiset laskemaan suojauksen ja ajattelemaan järkevästi ja armollisesti asioita. Mielestäni Bisnera on loistava tässä. Eli me emme lähde yleensä puolustelemaan tekemisiämme esimerkiksi palautekeskusteluissa vaan myönnämme virheet ja keskitymme ratkaisuihin.

Se missä on minulla vielä kehitettävää on se ,että yritän katsoa asioita oikeasti toisen näkökulmasta mahdollisimman anteeksiantavasti. Eli minun pitää keksiä toisille syitä heidän kantaansa.  Tämä antaa todella paljon ajattelulle laajuutta kun tätä harjoittelee paljon. Lisäksi minun pitää yrittää suhtautua myötätuntoisemmin toisten ajatuksiin, olen mielestäni liian ratkaisu keskeinen ajattelija ja se ei ole paras mahdollinen ajattelu tapa.

 

Kuinka olen hyvä johtaja

Kuinka usein sanomme vilpittömästi kiitos! Miksi ihmiset pihtaavat kiitosta ja kehumista niin paljon. Kiitos ja arvonanto saavat aikaa huikeita asioita ihmisissä. Tässäkin pätee sanonta, tee muille niin kuin toivoisit itsellesi tekevän. Haluaisinko arvon antoa ja kiitosta. Tottakai, se tuntuu todella hyvältä jos olen tehnyt asian eteen töitä ja se yleensä kiihdyttää vauhtia ja tuloksia.

Minun pitäisi opetella esittämään johdattelevia kysymyksiä käskyjen sijaan. Se antaa toiselle paljon paremman fiiliksen, vähän kuin toinen olisi keksinyt idean ja tekeminenkin on yleensä sitä luokkaa.

Kirjassa eniten kolahti seuraava käsky, anna toiselle hyvä maine ylläpidettäväksi. Tämän olen kokenut omalla kohdallani todella toimivaksi ja sillä saa minutkin tekemään huomaamattani haluttuja asioita. Tämä on aivan huikea työkalu! Kukapa ei haluaisi pitää yllä mainetta jonka vaikutusvaltainen henkilö sinusta on kertonut. Tässä on mielestäni tärkeää että arvostat henkilöä joka kehuu mainettasi.

 Lopuksi

Kyllähän kirjasta tulikin yllättävän paljon käyttöön vaikuttamistapoja, tai ainakin kiinnitän kaikkeen kanssakäyntiin todella paljon huomiota juuri nyt ja pyrin kokeilemaan kaikkia keinoja mitä kirjassa mainittiin ja on todettu toimivaksi.  Kirjoitin vain mieleenpainuvimmat kohdat tänne.

 

 

 

 

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!