Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa?

Kirjoitettu 27.05.16
Esseen kirjoittaja: Essi Järviö
Kirjapisteet: 2
Kirja: Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa?
Kirjan kirjoittaja: Dale Carnegie
Kategoriat: 1.5. Oppimisen klassikot

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Vuorovaikutustaidot. Dale Carnegien kirjan Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa mukaan hyvillä vuorovaikutustaidoilla on mahdollista saada ihmiset pitämään minusta, ja saada muut ajattelemaan kuten minä. Johtaja tarvitsee hyvät vuorovaikutustaidot ollakseen hyvä työssään. Nämä taidot jokainen varmasti osaa teoriassa, mutta joka ikisellä on niiden kanssa hankaluuksia käytännössä. Miksi?

Toisen asemaan asettuminen

On helpompaa katsoa asioita omasta näkövinkkelistä, kuin asettua toisen asemaan. Varsinkin, jos kemiat eivät ollenkaan kohtaa, voi toisen näkökulmaan samaistuminen olla todella vaikeaa. Siinäkin voi kuitenkin kehittyä. Itse osaan mielestäni ajatella ristiriitoja rakentavasti ja muidenkin näkökulmasta.  Joskus kuitenkin oma mielipide vain pulpahtaa kärkkäästi suusta ulos, ja kuulostan siltä, kuin minulle olisi olemassa vain yksi totuus ja muut olisivat väärässä. Onneksi yleensä tajuan tilanteen melko nopeasti ja vaihdan asennetta rakentavampaan suuntaan. Jälkeenpäin aina nolottaa.

Toisen asemaan asettumisessa auttaa se, että on oikeasti kiinnostunut toisesta ihmisestä. Koittaa miettiä ja kyselee, miksi toinen on tätä mieltä, miksi hän toimii näin, mikä toiminnan taustalla on. Tällaisten kysymysten avulla on jo helpompi nähdä asia toisen ihmisen silmin.

Toinen tärkeä seikka on, että antaa toisen puhua itsestään, omista mielenkiinnonkohteistaan ja ongelmistaan. Itse huomaan usein, että kun joku kysyy kuulumisia, kerron omista jutuistani, mutta jätänkin vahingossa kysymättä toiselta, mitä hänelle kuuluu. Miksi?! Joka kerta hävettää, kun tajuan tilanteen jälkikäteen. Lähtökohtaisesti esimerkiksi tiimin kuulumiset kyllä kiinnostavat, mutta jotenkin se vaan unohtuu, kun omat asiat ovat aina päällimmäisenä mielessä. Omista kuulumisista onkin sitten mukava puhua, ja on kiva, kun toinen kuuntelee. Monesti myös käy niin, että ennen kuin saa, pitää antaa, siis korvat kuulolle ja suu suppuun! Kun olen kiinnostunut muista ihmisistä aidosti, voin odottaa saavani samaa kohtelua itsekin.

Toisen asemaan samaistuminen toimii erityisen hyvin myynnissä, tarkemmin tarpeenkartoitusvaiheessa. Konkreettinen esimerkki tältä keväältä: Asiakas kertoi haluavansa ostaa markkinointivideon. Ajattelin, että okei, hoituu. Kyselin kyllä, millaista videota asiakas on ajatellut ja kuvakäsikirjoitus tehtiin seuraavaa tapaamista varten. Seuraavalla tapaamisella kuitenkin paljastui, miten pintapuoliseksi asiakkaan tarpeen kartoitus oli jäänyt. Esittelin kuvakäsikirjoituksen ja asiakas alkoikin pohtimaan, missä hän ylipäätään käyttää videota, kuinka pitkä sen pitäisi olla ja pitäisikö videoita olla useampi pieni pätkä, vai yksi pitkä video.

Huomasin, että olin ollut liian innokas myymään omaa tuotettani, enkä ollut tarpeeksi kiinnostunut asiakkaan tarpeesta. Minunhan olisi pitänyt kysellä samat asiat ensimmäisellä tapaamisella, mitä asiakas alkoi pohtimaan toisen tapaamisen aikana. Jos olisin tehnyt kunnon tarvekartoituksen ja sen mukaisen tarjouksen ja suunnitelman asiakkaalle, olisin voinut päästä jo klousaamaan kauppaa toisen tapaamisen aikana.

Note to self: Ole kiinnostunut asiakkaasta! Kysele niin kauan, että tiedät täsmälleen, mitä asiakas tarvitsee ja miksi. Tässä on paljon harjoiteltavaa ja mestariksi oppii vain tekemällä.

Kiittäminen

Kiitos. Sana, jota sanon aivan liian harvoin ja jota toivoisin myös kuulevani useammin. Miksi se unohtuu? On helppoa ajatella, että oma työ on arvokasta. Sitä haluaa monesti nostaa muiden silmissä arvokkaaksi, mutta jos hirveästi leijuu omilla saavutuksilla, tuleekin luultavammin halveksituksi ylimielisyydestä. Jos taas arvostaisin enemmän muiden tekemää työtä, saisin varmasti arvostusta takaisinkin. Olen huomannut, että kun saan hyvää palautetta esimerkiksi johtamis- tai kirjoitustaidoista, tulen itsevarmemmaksi ja haluan olla entistä parempi. Kiitos ja arvostus kannustavat eteenpäin.

Nyt olen päättänyt luomaan kiitoksen ja kannustuksen kulttuuria tiimiimme. Tiimi on kesän aikana hajallaan, mutta en halua, että olemme täysin eristyksissä toisistamme. Haluan pitää yllä positiivista ilmapiiriä ja kannustuksen kulttuuria. Jokainen sanoi kesän käytänteitä suunnitellessamme, että haluaa olla perillä muiden projekteista. Jos ilmapiiri on huono, kukaan ei halua kertoa kenellekään omasta jutusta, kun pelkää tulevansa arvostelluksi negatiivisesti. Positiivisessa ilmapiirissä mokiakin on helppo jakaa ja jopa nauraa niille yhdessä. Aloitin jo tänään.

Älä anna suoria toimintamalleja

Älä anna suoria toimintamalleja. Lause on tullut tutuksi monen vuoden takaa seurakunnan nuorten ihmissuhdekurssilta. Sama ajatus tulee vastaan Carnegien kirjassakin. Kun minulle annetaan suoria käskyjä, on ensimmäinen ajatus ”ei” tai ”en halua”. Suorien käskyjen noudattamisessa motivaatio tulee ihmisen ulkopuolelta, ja se ei saa tekemään asioita kunnolla. Jos minut taas huomaamattani johdatellaan ”saamaan oma idea”, alan paljon mieluummin toteuttamaan sitä ja sisäinen motivaatio ”oman idean” käytäntöön viemiseksi näkyy tekemisessä.

Johdattelevien kysymysten esittäminen ei olekaan niin helppoa. Aikuistakin pitäisi neuvoa ja laittaa ajattelemaan kuin lasta. Itselläni on kotona ollut tiukka kuri ja enemmän olen kuullut suoria käskyjä kuin johdattelevia kysymyksiä. Siksi se varmaan onki niin vaikeaa. En oikein tiedä miten tätä harjoittelisin. Pitää alkaa joka tilanteessa miettimään, miten voisin saada suoran käskyn taipumaan kysymyksen muotoon. Tämä on tärkeä työkalu ihmisten motivoinnissa ja siinä, että saa muut tekemään niin kuin itse haluaa. Haluan oppia taidon ja tulla paremmaksi johtajaksi sitä kautta.

Tässä muutama juttu, mitä alan harjoittelemaan aktiivisesti omassa vuorovaikutuksessani. Paljon muutakin kehitettävä toki on, mutta jos keskittyy kaikkeen, ei keskity mihinkään.

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!