Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa?

Kirjoitettu 21.11.17
Esseen kirjoittaja: Salla Kankaanpää
Kirjapisteet: 2
Kirja: Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa?
Kirjan kirjoittaja: Dale Carnegie
Kategoriat: 2. Yhteisöllisyys, 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 2.2. Tiimityön taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa? Niinpä, siinäpä vasta kysymys. Dale Carnegien alun perin vuonna 1936 kirjoittama klassikko tarjoaa tähän kysymykseen lukuisia vastauksia moninaisten esimerkkien avulla. Kirjaa on käännetty lähes kaikille tunnetuille kielille ja sitä on myyty 15 miljoonaa kappaletta. Yksi löytyy myös äitini kirjahyllystä, hassu sattuma.

Ihmiset ovat siis jo yli 80 vuoden ajan havitelleet ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa. Tosin alun perin nimi oli How to Win Friends and Influence People, joten käännös ehkä aavistuksen vääristää alkuperäistä. Kyse on kuitenkin lopulta siitä, miten parantaa ihmissuhteitaan, olipa kyse sitten urasta tai yksityiselämästä.

Kirja lupasi paljon, jopa konkreettisia tuloksia. Jo alkusivuilla Carnegien ohjeisti lukemaan kirjaa hyvin huolellisesti, ajattelemaan lukemaansa, jopa alleviivaamaan tärkeitä kohtia ja palaamaan niihin sitten myöhemmin uudestaan. Kuten kirjailija itsekin totesi, näitä ohjeita on kerrattava säännöllisesti, etteivät ne unohtuisi.

Elämänohjeet, joita Carnegian kirjassaan tuo esille, ovat mielestäni perusjuttuja ihmisten kanssa toimiessa, hyviä käytöstapoja ja -malleja. Maailma olisi paaaaljon parempi paikka, jos jokainen lukisi tämän kirjan – ja noudattaisi sen antamia ohjeita. Heti tiedän pari tyyppiä, joille haluaisin lähettää kirjan joululahjaksi, nimettömänä tietysti.

Ei vaan. Itsekin olen painin itseilmaisun kanssa. Olen aina ollut se tyyppi, joka sopeutuu. En ole koskaan ollut väittelijä tai kokenut omia mielipiteitäni ainoaksi oikeaksi vaihtoehdoksi. Iän tuoman kokemuksen (ja ehkä tapojen) myötä, toivon monissa tilanteissa muiden toimivan tietyllä tavalla. Koska en ole juurikaan joutunut miettimään itseni ilmaisemista ristiriitatilanteissa, en ole saanut siihen harjoitusta. Lopulta tilanne kärjistyy, ärsyynnyn ja suustani vaan ryöpsähtää jotain, sen tarkemmin sitä muotoilematta. Ja sitten kaikilla on paha mieli, erityisesti minulla itselläni.

Ihmisen käsittelyn perusmenetelmiä

Koen olevani hyvä ihmisten kanssa, olipa kyse sitten asiakkaista tai ystävistä. Pidän ihmisistä ja yleensä ihmiset pitävät minusta. Ihmisten käsittely on minulle luontaista. Pyrin olevani hyvä ystävä ja ystävällinen kaikkia kohtaan.

Älä arvostele, tuomitse tai valita. En ole himonipottaja tai -valittaja, mutta myönnän arvostelevani välillä ihmisiä ja heidän tapojaan tehdä asioita – tai olla tekemättä. Paha tapa on manailla jotakin tyyppiä toisen selän takana. Hyi minua!

Ihmissuhteita on erilaisia ja peilasin monia kirjan oppeja useisiin erilaisiin ihmissuhteisiin, muun muassa parisuhteeseeni sekä tiimini toimintaan. Jos noudattaisin kaikkia kohtia, etenkin parisuhde olisi varmasti yhtä ruusuilla tanssimista. Usein nimittäin se kaikista läheisin joutuu näkemään sen puolen, mitä muut eivät välttämättä koskaan edes näe. Tästä lähtien mietin kaksi kertaa ennen kuin mainitsen jostakin asiasta, olipa se sitten tekemättömät kotityöt kotikolossa tai kassakriisi tiimin keskuudessa. Kuten kirjan loppupuolella ehdotettiin, pyrin asettumaan ensin toisen osapuolen rooliin, ennen kuin avaan suuni ja osoitan jotakuta syyttävällä sormellani.

Herätä toisessa innokas halu. Tämä on ohje, jonka olen siirtänyt käytäntöön heti sen luettuani. Oivalsin, että asiakas ei ole kiinnostunut minusta tai organisaatiostani vaan itselleen saamasta hyödystä. Olipa kyse tarjouksesta, mainoksesta tai esitteestä, muotoilu on toteutettu nyt niin, että asiakas löytää ensimmäisenä sen, mitä itse voittaa ryhtymällä yhteistyöhön kanssani.

Tee näin niin olet tervetullut kaikkialle

Hymyilen ja olen vilpittömästi kiinnostunut ihmisistä ja heidän kuulumisistaan. Kiitän ja olen kiitollinen. En pidä mitään tai ketään itsestäänselvyytenä. Oikeasti. Mikä lahja! Uskon, että minulla on onnellisuusgeeni, joka helpottaa elämääni kovasti muunmuassa ihmissuhteiden luomisessa.

Kerta toisensa jälkeen korostetaan kuuntelun tärkeyttä. Olen oppinut työssäni kuuntelemaan kuin vahingossa. Kuuntelen asiakkaan toiveita, murheita ja ajatuksia. Ammennan niistä paljon elämänkatsomustani. ”Hankalatkin” asiakkaat monesti pehmenevät, kun heitä vain kuuntelee. Uudessa porukassa otan usein tarkkailijan roolin. Kuuntelen, enkä mielelläni puhu päälle, vaan odotan omaa puheenvuoroani. Jos sitä joskus tulee. Tutummassa porukassa toki saattaa välikommentteja lipsahtaa heti, kun ne juolahtavat mieleeni.

Myönnän, että huono keskittymiskykyni hankaloittaa välillä ajatuksen pysymisen mukana kuuntelussa. Elämästäni löytyy lukuisia esimerkkejä ja tilanteita, miten keskittymiseni herpaantuu esimerkiksi puhelinta vilkaistessa tai kiinnittäessäni huomion johonkin toiseen, täysin epäolennaiseen asiaan, enkä kuule hetkeen mitään. Oikein sieluun sattuu, kun muistelen noita tilanteita, eikä niitä tarvitse edes etsiä kovin kaukaa. Tiedän nimittäin itsekin, miten ärsyttävää on, kun toinen ei kuuntele ja silti teen sitä itse. Se on hyvin epäkohteliasta ja välinpitämätöntä. Esimerkit luettuani keskityn enemmän hetkeen ja hetken ainutlaatuisuuteen, jossa ihminen haluaa kerto minulle jotakin.

Kirjan edetessä ihan alkaa miettimään, miten moni muu on lukenut kyseisen kirjan. Onko kiinnostus minua tai tekemisiäni kohtaan ollut laskelmoitua miellyttämistä vai vain sattumaa olla kiinnostunut elämästäni? En tiedä ja ehkä ei pidä edes miettiä, mutta sen tiedän, miten mukavaa on puhua itsestään.

Kuinka saat toiset omalle kannallesi

Kaksi viimeistä kappaletta puhuttelivat minua kovasti. Kuten aikaisemminkin toi jo esille, olen aina ollut surkea esittämään omia mielipiteitäni. Mieluummin hyväksyn jonkun toisen mielipiteen ennemmin kuin lähden väittelemään. Johtunee ehkä myös siitä, että maailmassa on valtavasti asioita, joista minulla ei ole minkäänlaista taustatietoa. Silloin toisen ajatusten hyväksyminen on helppoa.

Ensimmäinen kappaleen ohjeista oli ”Ainoa keino väittelyn voittamiseksi on välttää sitä”. Mikä helpotus, ei tarvitse väitellä! Seuraavat askeleet olivat kohdallani vieläkin merkityksellisempiä, sillä en ole ikään kuin nähnyt, miten pystyisin ilmaisemaan itseäni ristiriitatilanteissa diplomaattisesti.

Toisten mielipiteiden kunnioittaminen ja niiden kuunteleminen perusteellisesti on tärkeää.  Eteenpäin päästäkseen on keksittävä keinot vaikuttaa toisten mielipiteisiin. Tärkeintä on säilyttää maltti ja ystävällisyys.

Sivujuonteena on vielä mainittava opetus siitä, miten tulee välittömästi myöntää huomattuaan olevansa väärässä. Virheen myöntäminen on varmasti jokaiselle vaikeaa. Virheet ovat kuitenkin inhimillisiä, eikä kukaan voi välttyä niiltä. Toisinaan väärässä oleminen tekee ihmisestä ihmisen ja helposti lähestyttävämmän. On rehellistä myöntää virheet aina välittömästi kun ne sattuvat kohdalle.

Muista, että toinen voi olla täysin väärässä. Mutta hän ei itse ajattele niin. Älä tuomitse häntä. Kuka typerys hyvänsä voi sen tehdä. Yritä ymmärtää häntä. Vain viisaat, suvaitsevat, poikkeukselliset ihmiset edes yrittävät sitä. Toisella on omat syynsä ajatella ja toimia niin kuin hän tekee. Yritä ottaa ne selville – niin silloin sinulla on avain hänen toimintaansa ja koko hänen persoonan ymmärtämiseksi.

Mielipiteisiin vaikuttaminen kannattaa aloittaa kysymyksillä, jotka saavat ihmisen sanomaan ”kyllä, kyllä”. Tunnistan erään henkilön, jonka mielestä ideat ovat monta kertaan huonoja, kunnes ne hän kokee niiden olevan omiaan. Ymmärrän sen nyt, koska kirjan esimerkin mukaan ainoastaan ne omat ideat ovat kultaa. Olen kokenut haasteelliseksi hänen kanssaan toimimisen, mutta sen on välttämätöntä. Haasteeksi nyt ja tulevaisuudessa on pukea omat mielipiteet ja ajatukset sanoiksi niin, että hän kokisikin niiden olevan hänen omiaan ja ennen sitä vastaisi kysymyksiini kyllä. Tätä voi hyödyntää myös myyntityössä tarjoamalla asiakkaalle ratkaisuja.

Olen toiminut asiakaspalvelutyössä pitkään ja saavuttanut hyvän maineen. Huomaan, että kirjan kohta ”Vetoa jalompiin vaikuttimiin.” on samassa linjassa kanssani. Annan usein takuun työlleni. Otetaan nyt esimerkki, että asiakas ilmoittaa, että häneltä on pudonnut ripsiä hirveästi viikon aikana. Pyydän hänet luokseni, teen pikahuollon veloituksetta, kertaan hoito-ohjeet ja syyt, miksi näin on käynyt. Todellisuudessahan en tiedä, onko hän toiminut hoito-ohjeiden mukaisesti, syy voi olla myös minun huolimattomassa puhdistuksessa. Jos asiakas on toiminut ohjeiden mukaan, hänelle jää hyvä mieli ja hän on saanut arvoistaan palvelua. Todennäköisesti asiakas tulee uudelleen. Mikäli asiakas ei ole toiminut saamansa ohjeistuksen mukaisesti, toivon hänen tuntevan piston sydämessään ja hän kokee olevansa kiitollisuudenvelassa minulle. Asiakas tulee todennäköisesti uudestaan, sillä kokee minun kuitenkin palvelevan häntä hyvin. Tämä on vain yksi lukuisista esimerkeistä. Taloudellinen menestykseni ei kuitenkaan ole niin suuri, sillä hyvä sana palvelusta kiirii kyllä eteenpäin. Pyrin toistamaan tätä toimintamallia myös B to B, kun vain löydän keinot. B to B yhteistyössä on kuitenkin kyse samanlaisesti ihmisistä ja tärkeydentunne on avainasemassa myös heidän kanssa toimiessaan. Joku voisi kuvitella, että näin minua käytetään kerta toisensa jälkeen hyväksi. Se on toki riskinä, mutta haluan uskoa ihmisten hyvyyteen. Enkä ole tullut hyväksikäytetyksi vielä seitsemän yrittäjävuoteni aikana. Muut voi kutsua sitä perseen nuolemiseksi, minä hyväksi asiakaspalveluksi.

Haasteen esittäminen oli mielenkiintoinen keino ihmisten motivointiin. Näkisin sen mahdollisuuksia juuri esimiestehtävissä tai oman tiimin toiminnassa. Myyntikilpailut ja toisten motivointi pikku kisojen avulla saa varmasti tuloksia aikaiseksi.

Ole johtaja: Kuinka muuttaa ihmisiä loukkaamatta tai herättämättä kaunaa

Kirjan teemat jatkuvat viimeisille sivuille saakka. Ihmisten arvostaminen, tärkeydentunteen luominen ja kuuntelun tärkeys. Johtajan roolissa on tärkeää kiittää ja antaa kiitosta hyvin tehdystä työstä. Tässäkin asiassa on tärkeä saada johdettava oivaltamaan asioita erilaisten kysymysten kautta. Vähän kuin aikaisemmassa kappaleessa oli kyse siitä, miten itse saisi toisen ihmisen tuntemaan ajatuksen omaksi ideakseen. Virheiden syntyessä ja ne huomatessa olisi tärkeä kiinnittää huomiota niihin epäsuorasti, ei syyttämällä, eikä niin, että toinen kokisi menettäneensä kasvonsa.

Epäsuorasti huomasin vielä mielestäni tärkeän opin, nimittäin ihmisiin vaikuttamisen esimerkkien kautta, jota toteutettiin koko kirjan avulla. Mikäli pystyn perustelemaan mielipiteeni koetun kautta, pystyn varmasti vaikuttamaan paremmin ihmisiin.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kilpailustrategiat

Jyväskylässä on lukuisia kauneushoitoloita. Miten erottua joukosta? Siinäpä vasta kysymys. Strategisia käsitteitä on useampia, kuten arvot, toiminta-ajatus tai missio & visio ja päämäärät.

Arvoina tässä tilanteessa voisin nimetä muutaman itselle tärkeän jutun. Itselle laatu merkitsee aina. Hinta – laatu suhteen tulee olla kohdallaan. Kun palvelusta on kyse, kaikki ympäristötekijätkin lisäävät arvoa, kuten häiriötön tila, siisteys, tunnelma tai sisustus. Itse tuote on heleä iho, uudet ripset, kynnet tai kulmat. Toinen itselle tärkeä asia on asiakaslähtöinen toiminta. Haluan, että asiakas on tyytyväinen ja usein se onnistuu asiakasta kuuntelemalla ja hänen toiveensa täyttämällä.

Ainutlaatuisuuden ja arvon luomiseksi kirjasta löytyi strategiakanvaasi, joka näytti mielestäni varsin pätevältä työkalulta. Kanvaasi on nelivaiheinen.

  1. Nimeä 6-10 tärkeintä tekijää, joiden uskot tuottavan lisäarvoa asiakkaalle.
  2. Arvioi kunkin tekijän toteutuminen. Miten näitä tekijöitä käytetään ja miten niissä onnistutaan? Matala – Suhteellinen taso – Korkea
  3. Arvioi kahden tai kolmen tärkeimmän kilpailijan tai vaihtoehtoisen ratkaisun arvokäyrä
  4. Valitse tai muotoile oma arvoprofiiili eli käytännössä päätä 2-4 tärkeintä ja lisäarvoa asiakkaalle tuottavaa tekijä, joilla erotutaan markkinoilla.

Tästä viisastuneena kilpailijoiden vakoilu nousee entistäkin suurempaan asemaan!

Missio

Missio merkitsee yrityksen perustehtävää. Viitala & Jylhä mainitsivat hyvän esimerkin perustehtävästä, joka kestää teknologian kehittymisen. Kameroita valmistavan yrityksen missio oli ollut ”Rakennamme ja myymme maailman parhaita kameroita”, mutta miten se kestää aikaa? Sen sijaan, kun perustehtävä oli pilkottu osiin, uudeksi missioksi muodostui ”muistojen tallentaminen”. Nerokasta!

Kauneushoitolani tulee tuottamaan asiakkailleen paljon iloa ja onnea. Niin pinnalliselta kuin se kuulostaakin, hyvään mieleen ja hyvään oloon vaikuttavat mielestäni monet ulkoiset seikat. Tämä ei toki päde jokaiseen yksilöön, mutta kohderyhmäämme kyllä. Olen kohdannut urani aikana lukuisia ihmisiä, jotka kärsivät esteettisistä seikoista esimerkiksi kynsien pureskelusta, aknearvista tai eriparisista kulmakarvoista. Niinkin yksinkertainen asia, kuin kuiva iho saattaa aiheuttaa epämukavaa oloa, etenkin jos atopia aiheuttaa ihottumaa kasvojen alueella. Kyse on siitä, miten asiakas näkee ja kokee itsensä. Kun ongelmaa hoidetaan, itsevarmuus lisääntyy ja asiakas kokee olevansa onnellisempi. Missio voisi siis olla ”itsevarmuutta ja hyvää oloa”.

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!