Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa

Kirjoitettu 08.06.17
Esseen kirjoittaja: Juuso Nieminen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa
Kirjan kirjoittaja: Dale Carnegie
Kategoriat: 1. Oppiminen, 8.3. Havahtuminen - ihmisenä kehittyminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Elämässä, jossa sinulla olisi vain yhteen kirjaan lukuoikeus, kannustaisin sinua valitsemaan tämän kirjan. Se on samalla myyntiopas, johtajuuden klassikko, markkinoinnin tukipilari sekä henkisen hyvinvoinnin airut. Aika kovat meriitit yhdelle kirjalle. Miksi se siis häkellyttää tällä tavalla? Koska se käsittelee ihmisiä ja heidän välistä vuorovaikutustaan. Ja siitä lähtee liikkeelle myös kaikki toiminta.

Mieti tavallista päivääsi: ketä tapasit, ketä yritit tavoitella ja kenet kohtasit vain ohimennen? Minkälaisen muistijäljen jätit? Päivämme koostuvat ihmiskontakteista ja vaikka yrittäisimme varta vasten välttää tapaamasta ketään, tulemme silti aina kohtaamaan jonkun. Miten siis saamme parhaan kokemuksen irti näistä hetkistä, joina olemme tekemisissä muiden kanssa?

Suurin mahti maailmassa

Ratkaisu saattaa kuulostaa monienkin mielestä liian simppeliltä. Tästä huolimatta, avain menestykseen on empatia. Toki tulee huomioida, ettei pelkkä empatia riitä. Mutta se on lähtökohta, joka auttaa alkuun.

Olen pyrkinyt noudattamaan kirjan periaatteita elämässäni, ja olen huomannut, kuinka ne lopulta tekevät arjesta sujuvampaa sekä edistävät kirjan kannen lupaamia asioita tapahtuvan. Ihmisten käsittelyn taito on kuitenkin kuin taidetta, jossa tasapainotellaan erilaisten tuntemusten välillä yhtä hienotunteisesti kuin maalari käsittelee pensseliä maalatessaan taulua. Nämä perusmenetelmät vaativat osakseen aitoa läsnäoloa, jotta meidän on mahdollista aistia pieniä nyansseja toistemme käytöksessä. Se on se mihin esimerkiksi myyjät ovat harjaantuneet. He havaitsevat asiakkaan äänenpainon perusteella tai kehonkielestä milloin on hyvä hetki kysyä klousausta tai tarjota lisävaihtoehtoja. Tai tämä on ainakin oma ajatukseni. Totta kai on olemassa myyjiä, jotka luultavasti eivät ole koskaan kiinnittäneet näihin asioihin huomiota. Heiltä asioiden havainnointi tapahtuu mitä todennäköisimmin kuin luonnostaan tai tiettyjä maneereita opetellen.

Esimerkkinä voin mainita Frank Bettgerin ja tämän kirjoittaman kirjan How I raised myself from failure to success in selling, jonka vieläpä satuin lukemaan heti tämän reflektion aiheena olevan kirjan jälkeen. Kaikki opit, joita Frank kirjassaan jakeli, linkittyivät suoraan Dale Carnagien kirjaan Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa, sillä erotuksella, että Frank keskittyi lähinnä erilaisiin tekniikoihin, jotka oli havainnut toimiviksi. Dalen teos puolestaan keskittyy luomaan meistä henkilöitä, joilta vastaavat tekniikat syntyvät kuin luonnostaan, oma käyttäytyminen voimavaranaan. Tällöin meidän ei tarvitse erikseen opetella ulkoa muistamaan erilaisia tekniikoita, sillä hyvät ihmisten välisen kanssakäymisen periaatteet ovat jo juurtuneet meihin.

Johtajan saappaat

Johtajuudessa on kyse ihmisten ohjastamisesta. Työntekijöiden luottamus on voitettava puolelleen ja siten saatava samalla alaiset tekemään vaadittavat työtehtävät. Se, miten tämä kaikki näkyy omassa toiminnassani on mielestäni harjaantunutta. Ihmisiä pitää osata käsitellä yksilöinä ja yhtälailla nähdä asiat toisen silmin. Sana empatia, kaikuu jälleen korviini. Kuinka sitten asiat tapahtuvat ja mitä olen ottanut käytäntöön?

Tiedostan, että olen hyvä kuuntelija, tai ainakin silloin kun niin haluan. Aina ei tosin empatiani riitä syventymään kuunnellakseni 100% läsnäololla toisia ihmisiä. Joskus tuntuu, että ihmiset joko pönkittävät itsetuntoaan tyhjän päiväisillä jutuilla ja huutelulla, puhuvat muuten vain asian vierestä tai esittävät jotain, jota en koe aidoksi. Välillä käy myös niin, että pönkitän itse omaa egoani, enkä koe toisten ajatuksia itseäni hyödyttäviksi. Tästä viimeisimpänä mainitusta piirteestä minun ainakin tulisi hankkiutua eroon:

  • Ole aidosti kiinnostunut muista
  • Ole hyvä kuuntelija. Rohkaise muita puhumaan itsestään.

Joka tapauksessa kannatan ehdottomasti näitä periaatteita. Sarjaan kuuluu myös periaate hymyillä, mikä on asia johon pyrin joka päivä. Eri asia on toki onnistunko siinä.

Lähtökohtaisesti siis aidolla läsnäololla ja empatialla saavutetaan suurin osa kirjan Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa opeista ja periaatteista. Nyrkkisääntönä voidaan pitää kiinnostusta muita ihmisiä kohtaan. Meidän tulee osata asettua toisen asemaan tarpeen niin vaatiessa ja kuunnella enemmän sekä puhua vähemmän. Vaikeneminen on kultaa, puhuminen hopeaa.

Ymmärrämmekö useinkaan, mistä lähtökohdista käsin joku toimii tai tekee valintansa? Näemme lopulta vain oman puoliskomme tarinasta ja kaikki muu jää pimeyden peittoon. Sen vuoksi meidän tulee ensiksi ymmärtää, ennen kuin voimme vastata mietteisiin:

  • Älä arvostele, tuomitse tai valita
  • Kunnioita toisen mielipiteitä. Älä koskaan sano: “Olet väärässä.”

Mitä tämä kaikki näkyy tiimiyrityksessä? Toimintatavat, käytös ja maneerit juontavat menneisyyteen, josta käsin usein toimimme. Työskennellessä toistemme kanssa, nämä piirteet nousevat väkisinkin pintaan. Sen vuoksi meiltä vaaditaan kärsivällisyyttä ja ymmärrystä, jotta opimme toimimaan yhdessä näistä eroavaisuuksista huolimatta.

Ole johtaja

Kuinka kohdella työntekijöitä? Ihmismieli on niin kovin usein herkkä, eikä se suostu ottamaan vastaan väärin ilmaistuja kehotuksia tai käskyjä. Asioiden suhteen tulee olla hienotunteinen ja kyetä tulkitsemaan tilanne vaaditulla tavalla:

 

PERIAATE 1: Aloita kiitoksella ja vilpittömällä arvonannolla

Jokaisen meistä ottaa helpommin palautetta tai muita kommentteja vastaan, kunhan vain aloitamme kiitoksella ja arvonannolla. Korotamme tällöin toisen hieman kuin jalustalle, josta hän on valmiimpi kuulemaan oikean sanottavamme. Tiimiyrityksen palautekeskusteluissa on hyödyllistä kerrata aluksi onnistumisia ja kohokohtia matkan varrelta, ennen rakentavan kritiikin aloittamista.

 

PERIAATE 2: Kiinnitä huomiota toisten virheisiin epäsuorasti

Koskaan ei tulisi sanoa suoraan kuinka, joku on epäonnistunut. Nämä ajatukset meidän tulisi naamioida muun sanomamme keskelle, kuitenkin niin, etteivät ne jää huomiotta. Taitolaji, joka vaatii käyttäjältään kärsivällisyyttä ja malttia.

 

PERIAATE 3: Puhu omista virheistäsi ennen kuin arvostelet toista

Tämä käsittelee hieman saamaa kuin Periaate 1, mutta toisesta lähtökulmasta käsin. Itseään alentamalla ja inhimillistämällä nostamme jälleen toisen hieman kuin jalustalle, jotta hänen on helpompi ottaa vastaan palautetta. Henkilö, joka on tällä tavalla tehnyt itsestään inhimillisen on jo valmiiksi maan raossa, joten toisen on sujuvampaa ottaa kritiikki vastaan.

 

PERIAATE 4: Esitä kysymyksiä suorien käskyjen sijasta

Kysymysten asettelutaito on johtajan ja valmentajan tärkeitä ominaisuuksia. Se auttaa muita herättelemään omia ajatuksia ja kokemaan oivalluksia. Suoraan sanomalla jää asioista monta oppia ja ymmärrystä saamatta.

 

PERIAATE 5: Anna toisen säilyttää kasvonsa

Palautteen antaminen tulee tehdä hienotunteisesti. Koskaan ei pidä ryhtyä kritiikkiin, jos on havaittavissa, että se saattaa vaikuttaa muiden kuvaan palautteensaajasta. Varsinkin jos on tapahtunut epäonnistumisia, ei meidän tule puuttua niihin räikeästi tai näkyvällä paikalla.

 

PERIAATE 6: Kiitä vähäisintäkin edistystä ja esitä kiitoksen sanoja aina kun edistymistä tapahtuu. “Esitä hyväksymisesi lämpimästi ja jaa kiitosta runsain käsin.”

Kiitos on hyvin voimallinen sana. Sitä ei voi viljellä koskaan liikaa. Se kannustaa ja luo positiivista ilmapiiriä. Tulee käyttää paljon ja usein.

 

PERIAATE 7: Anna toiselle hyvä maine ylläpidettäväksi

Meidän ei tulisi koskaan puhua pahaa toisista. Sen sijaan, olisi suotavaa, että kannamme myös muiden hyvää mainetta mukanamme. Positiivisuuden kierre ruokkii näin myös itseämme ja tekee meistä vahvempia.

 

PERIAATE 8: Käytä kannustusta. Saa virheen korjaaminen näyttämään helpolta

Henkinen tuki esteiden ylittämiseksi on enemmän kuin arvokasta. Kannustaminen auttaa jokaista meistä jaksamaan myös haastavien aikojen ylitse. Esteistä tulee tehdä mahdollisimman pienikokoisia.

 

PERIAATE 9: Saata toinen tekemään mieluusti sen mitä haluat hänen tekevän

Tehtävät, joihin monesti muita valtuutetaan, saattavat olla joskus ikäviä. Sen vuoksi meidän tulee huomioida toisten tuntemukset tarkasti ja pyrkiä luomaan kuva työn mielekkyydestä. Oikeanlainen, kannustava ohjeistus saa ihmeitä aikaan.

 

Tiimissämme on hyvä palautekulttuuri, ja monia näistä asioista helpottaa se, että olemme oppineet hyviksi palautteen vastaanottajiksi. Se ei kuitenkaan merkkaa, etteikö näitä periaatteita tulisi silti noudattaa. Ne edesauttavat jokaista keskustelua, olimmepa sitten kuinka avoimia palautteelle tahansa.

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!