Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa?

Kirjoitettu 28.11.13
Esseen kirjoittaja: Anette Rautiainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa?
Kirjan kirjoittaja: Dale Carnegie
Kategoriat: Yleinen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kun aloitin lukemaan tätä kirjaa, ajattelin, että se vaikuttaa mielenkiintoiselta ja toivoin, että sitä on mukava lukea. Ja näinhän se asia sitten olikin! Olen itse kiinnostunut siitä, miksi ihmiset toimivat niin kuin toimivat ja yleisestikin ihmisten käyttäytymisestä. Tämä kirja olikin siis todella mielenkiintoista luettavaa minulle! Kirjassa kerrottiin käytännössä kuinka ihmiset saa toimimaan niin kuin itse haluaa. Kuulostaa kierolta ja manipuloivalta, mutta niinhän se taitaakin olla. Kirjassa oli kuitenkin paljon vinkkejä, kuinka saada ihmiset muuttamaan ajatustapojaan ilman, että he ärsyyntyvät siitä.

 

Heti alkuun bongasin periaatteen, jonka mukaan toisessa ihmisessä täytyy herättää innokas halu. Kirjan mukaan ei pidä puhua siitä mitä itse haluaa, vaan siitä mitä toinen ihminen haluaa. Eli täytyy kertoa asia niin, että toinen ymmärtää mitä hän hyötyisi siitä ja näin ollen hänkin haluaa kyseessä olevan asian. Itse sain tämän periaatteen melko nopeasti käytäntöön. Mietimme taloussolumme kanssa, kuinka kertoisimme muille päätöksistämme rahaan liittyen, kuitenkin niin, että olisimme tiiminä mahdollisimman yksimielisiä. Mietimme eri tapoja ja tajusimme, että kaikista parhaiten asian sai tuotua ilmi, kun kerroimme miten kaikki hyötyvät siitä, eikä vain mitä mieltä me olemme asiasta. Tätä periaatetta täytyy kyllä muistaa hyödyntää myöhemminkin.

 

Jos haluat antaa muille itsestäsi ystävällisen ja mukavan kuvan, täytyy muistaa tervehtiä muita eloisasti ja innostuneesti. Saattaa kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta mielestäni tässä se haaste on, että on aidosti kiinnostunut toisesta ihmisestä, eikä sinusta paista läpi se, ettei oikeasti kiinnosta koko ihminen p*skan vertaa. Kirjassa puhutaan myös hymyn tehokkuudesta. Itse olen aina uskonut, että yhdellä hymyllä voi saada paljon aikaan. Vai kuinka moni voi väittää, ettei itsekin tule iloisemmaksi, kun näkee toisen ihmisen, joka hymyilee aidosti? Hymy kuuluu myös puheesta, eli kun puhuu puhelua ja haluaa tehdä vaikutuksen, kannattaa hymyillä samalla vaikka se tuntuisikin aluksi typerältä. Kirjassa kerrotaan William B. Steinhardtista, joka hymyili todella harvoin edes vaimolleen. Hän päätti kokeilla hymyilyn vaikutusta viikon ajan ja ensimmäisenä aamuna pakotti itsensä peilin edessä hymyilemään. Hymyilyn myötä ihmiset alkoivat suhtautua häneen aivan eri tavalla ja hän itse sanoi, että sai ongelmat helpommin hoidettua, kun oli positiivisemmalla mielellä. Tämä on mielestäni täydellinen esimerkki hymyn voimasta, se piristää itseä ja muita. Eihän siis unohdeta hymyillä toisillemme!

 

”Halu olla tärkeä on ihmisluonnon syvällisin tarve”. Tätä periaatetta toteuttamalla saat muut ihmiset pitämään itsestäsi. Esimerkiksi kehumalla toista ihmistä jostain hänen ominaisuudestaan, saat hänen olonsa tärkeäksi. Kuka tahansa haluaa kuulla kehuja itsestään, mutta on kuitenkin tärkeää muistaa olla vilpitön kehuissaan. Usein valheiden läpi pystyy näkemään. Älä siis esimerkiksi mene kehumaan toista ihmistä siitä, että hän on aina ajallaan ja pitää aikatauluista kiinni, jos hän tulee kaikkialle aina myöhässä. Silloin et saa häntä tuntemaan oloaan tärkeäksi, vaan luultavasti vain ärsyyntymään siihen, että valehtelet.

 

”Jos tiedämme saavamme läksytyksen, eikö ole parempi ehtiä toisen edelle ja antaa itse läksytys itselleen.” Niinpä. Useimmissa tapauksissa kun läksytät itse itseäsi ennen toista ihmistä, hän ottaakin anteeksiantavan asenteen ja jopa vähättelee erehdystäsi. Tämä vaatii tietenkin rohkeutta, että uskaltaa myöntää omat virheensä, mutta uskon, että se rohkeus tuo kyllä sitten tulostakin. Tällä tavalla erimielisyydetkin saataisiin varmasti ratkottua nopeammin.

 

Kirjan lopussa listataan, mitä tehokkaan johtajan täytyisi muistaa, kun yrittää muuttaa toisten asenteita tai käyttäytymistä:

  1. Ole vilpitön.
  2. Tiedä täsmälleen mitä haluat toisen tekevän.
  3. Ole empaattinen.
  4. Mieti mitä etua toiselle on siitä, että hän toimii haluamallasi tavalla.
  5. Sopeuta se hyöty toisen tarpeisiin.
  6. Kun esität pyyntösi, tee se niin, että toinen ymmärtää siitä hänelle tulevan hyödyn.

 

Tämä on mielestäni kirja, joka jokaisen tulisi lukea! Kirjasta saa todella hyviä neuvoja kanssakäymiseen muiden ihmisten kanssa. Luulen, että ainakin itseni täytyy lukea tämä kirja vielä joskus uudestaan ja yrittää löytää siitä lisää mieleenjääviä asioita, sillä niitä on kirjassa aivan liikaa muistettavaksi yhdellä lukukerralla. Tässä on siis myös paljon asioita, joita voi viedä käytäntöön. Hymyily ainakin on asia, jonka aion viedä käytäntöön. Myös omien virheiden myöntäminen, ennen kuin joku muu niistä huomauttaa olisi hyvä viedä käytäntöön, vaikka se vaikeaa saattaa ollakin. Minusta tuntuu, että tämä kirja saattoi olla tähänastisista kirjoista sellainen, josta eniten sain/saan irti.

 

Mielenkiintoinen kirja siis kaiken kaikkiaan, kannattaa lukea!

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!