Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Moccalattehipsteri

Kirjoitettu 22.04.13
Esseen kirjoittaja: Anniina Maukonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Moccalattehipsteri
Kirjan kirjoittaja: Riku Vassinen
Kategoriat: 9. YPK:n ulkopuoliset, 9.06. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

http://nyt.fi/20130313-fok_it-228/ Tässäpä mietteitä sosiaalisesta mediasta nykyään.

Moccalattehipsteri oli viihdyttävää luettavaa, ja kirjasta otin ylös ne kohdat, jotka minua huvittivat. Ja ne, jotka laittoivat miettimään omaa toimintaa, osaa asioista vakavasti ja osaa hieman sarkastisesti ja huvittuneesti. Kaikkea tämän esseen sisältöä ei kannata ottaa turhan vakavasti!

Teemme parhaillaan (kyllä, kahden vuoden prosessi…) tiimillemme nettisivuja. (Kysy vain mikä niiden funktio on). Kävimme muutama viikko sitten ottamassa studiossa kaikista kuvat, jotta saamme sitten kivan yhteiskuvan nettisivuille, jossa kaikki hymyilevät kivasti ja näyttävät luotettavilta ja osaavilta. Mutta miksi kangistuimme samaan kaavaan kuin kaikki muutkin yritykset, eli mainokseen jossa on ”ihmeellisiä riemuidiootteja”? Entä jos olisimmekin ottaneet kaikista kuvat esimerkiksi harrastuksensa parissa tai järkyttävä ilme naamallaan? Mitä se olisi kertonut meistä?

Päivitän facebookiani harvoin. Kuten varmaan monet muutkaan ihmiset, en voi ymmärtää ”jaa tämä jos sinulla on viisi sormea” ja ”söin tänään broilerivuokaa ja salaattia, nomnom oli hyvää”-päivityksiä. Kannattaa miettiä kolme kertaa, mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa. Ja kuten Riku Vassinen, kyllä, haluaisin facebookiin ”en tykkää”-napin. En kyllä tiedä kuinka moni sitä uskaltaisi oikeasti esimerkiksi ystävien facebook-päivityksiin linkata: ”Ihanaa, Reijo kosi minua tänään” ”en tykkää.”

http://www.facebook.com/LuxStyle.fi?fref=ts. Tässä on ehkä oudoin yritys facebookin käytöstä. Sivuston ylläpitäjä on ilmeisesti käynyt kurssin, jossa on kehotettu pitämään facebook-sivu aktiivisena. Ohi on menty kovaa ja korkealta. Lempparini on ”Ihana lasi mehua tekee terää. Mikä on sinun lempimehusi?” Mitähän tekemistä tällä kysymyksellä on kauneuden kanssa? Kaikkea pahentaa aikamoiset kielivirheet sivuilla. Tykkääjiä on kuitenkin melkein 4000, eli jotain on kai tehty oikein? Jos jotain hyvää pitää keksiä, niin huumoria tästä saa revittyä ainakin.

Mainoksissa lupaillaan usein liikoja. Voisi olla mielenkiintoinen idea kerrankin mainostaa todenmukaisesti. ”Olemme tiimiyritys Tiimiakatemialta, olemme pari vuotta jo yrittäneet keksiä miten eroamme muista, mutta emme tiedä vieläkään! Ota toki silti synnytys-palvelu meiltä, sillä on kuitenkin eri nimi kuin muilla!”

Kaikkein mielenkiintoisin havainto kirjassa oli seuraava: ”Vasta profiilikuvan päivityksen (tai Instagramiin kuvan lisäämisen) ja kommenttien saannin jälkeen asiakaskokemus on valmis.” Tätä en ollut aikaisemmin tajunnutkaan! Ihmiset haluavat nykyään näyttää sosiaalista aktiivisuuttaan muille, samoin varakkuutta ja osoittaa, että heillä on hauskaa. Etenkin nuoret käyttäytyvät näin. Markkinoijan on siis tiedettävä, miten hänen kohderyhmänsä käyttäytyy.

Vassinen antaa kaksi ohjenuoraa EVVK-kaavan merkeissä:

  1. On oltava intohimoinen sen suhteen, mitä tekee
  2. On ymmärrettävä, että lähes kaikkia muita ihmisiä ei voisi vähempää kiinnostaa mitä yrityksesi tekee tai mitä teillä on sanottavaa

Intohimo ja asenne meiltä tähän hommaan löytyy, siitä ei ole epäilystäkään. Mutta meidän on Myllytuvan markkinointia tehdessä kysyttävä itseltämme “Miksi tämä kiinnostaisi ketään pätkän vertaa?” Aina tämän kysymyksen itseltämme kysyttyä, voimme punnita esimerkiksi facebook-postauksemme sisältöä ja tarpeellisuutta. Koskettaako se asiakkaitamme tarpeeksi? Aiheuttaako se reaktioita? Halutaanko tätä sisältöä jakaa?

Oivalluksista syntyy usein parhaat ideat. Mutta oivallus on raakaa duunia! Se vaatii aikaa ja työtä. Siksi tulee viettää aikaa kohdeyleisösi parissa ja tutkia heitä. Tuntosarvet on oltava koko ajan ylhäällä. Koska vietämme kesällä Myllytuvalla aikaa asiakkaidemme kanssa joka päivä, toivon, että saamme kuulla paljon asiakkaiden toiveita. Niihin on myös jollain tavalla reagoitava, sillä usein niissä on perää.

Kirjassa esiteltiin myös sosiaalisen median käyttöohjeet:

1. Kaikki lähtee perusasioista. Nämä meillä on kunnossa.

2. Toiminta vaatii jatkuvaa läsnäoloa. Olen yrittänyt etsiä Suovanlahteen/kyläyhteisöihin/kesätapahtumiin liittyviä artikkeleita, joita voisi julkaista facebook-sivuillamme. Niitä on tosin löytynyt huonosti, joten olemme pitäneet sivustoa yllä nyt ennen avaamista pienillä ”teasereillä” ja kysymyksillä. Kesällä aktiviisuus tietenkin lisääntyy, kun toimintamme alkaa.

3. Ajoitus on tärkeää. Asioissa pitää olla ajan hermolla. Siksi meidän pitää olla perillä Suovanlahdella ja Viitasaarella olevista tapahtumista, jotta voimme tarpeen tullen tarttua niihin.

4. Improvisaatio tuo lopullisen muodon.

5. Yhteisöllinen asia. Varsinkin tämä koskettaa Myllytuvan facebookia. Millainen sisältö saa Myllytuvan tykkääjät tuntemaan ryhmän yhteisölliseksi?

Facebook- mainonta on niin tehokasta, koska sen avulla voidaan tietää mistä asiakas pitää, missä hän on ja asuu, ketkä ovat hänen ystäviään ja millaisissa heimoissa hän liikkuu. Siksi mainonta on niin helppoa kohdistaa juuri oikealle kohderyhmälle. Tämän vuoksi printtimainonnan osuus on vähenemässä, tietenkin kohderyhmästä riippuen. Meidän on Myllytuvalla kuitenkin turha tehdä tällaista kohdennettua facebook-markkinointia, sillä se sopii paremmin nuorisolle. Meidän tehokkain kanavamme on kuitenkin suosittelu ja puskaradio.

Tiimiakatemialla puhutaan koko ajan epämukavuusalueelle menemisestä ja että sitä pitäisi tehdä. Riku Vassinen on asiasta tätä mieltä: ”Ihmisen voi olla välillä terveellistä tehdä jotain, missä on huono. Kuitenkin paras tulos tulee, kun pääosan ajastaan käyttää siihen, missä on todella hyvä. Tai ainakaan ei hävetä koko aikaa. Eli jos menet epämukavuusalueelle, tule sieltä helvetin äkkiä takaisin.” Epämukavuusalueella ei tarvitse olla koko aikaa! Onhan tämä totta. Epämukavuusaluella käyminen opettaa ja kenties kasvattaa. Kuitenkaan et pysty antamaan itsestäsi 100 % panosta, jos sinulla ei ole intohimoa hommaa kohtaan. Silloin myöskään tulokset eivät ole parhaanlaisia.

Lopuksi tärkein juttu meille Myllytuvalla: asiakakasalvelun virheen korjaaminen, se menee näin

1. Osoita että välität

2. Korjaa tilanne

3. Hyvitä.

 

Kiitos kun luit ajatuksiani!

Anniina

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!