Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Mokien kautta menestykseen

Kirjoitettu 16.11.14
Esseen kirjoittaja: Samuli Lehto
Kirjapisteet: 2
Kirja: Munaa kunnolla!
Kirjan kirjoittaja: Stephen Brown
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Munaa kunnolla! -Mokien kautta menestykseen

Stephen Brown

 

Sain kyseisestä kirjasta lukusuosituksen vanhemmalta tiimiyrittäjältä ja päätin kuunnella neuvoa. Kirjan nimi vaikutti jo sinänsä mielenkiintoiselta ja rohkaisevalta. Kirjassa kerrottiin tunnetuista ja menestyneistä yrityksistä ja yrittäjistä, ja siitä kuinka he ovat päässeet niinkin korkealle, mutta eivät ehkä niin perinteisellä tavalla.

Kirjan nimestä saattaa päätellä, että siinä kerrotaan epäonnistuneista yrityksistä, mutta suurin osa tarinoista oli kuitenkin onnistumistarinoita. Toisaalta ”mokien kautta menestykseen” viittaa ehkä hieman onnelisempaan loppuun. Hyvä esimerkki on nykyään kenties maailman tunnetuimman kanaruoan, Kentucky Fried Chickenin (KFC) luonut Eversti Harland Saunders. Kyseinen herra kerkesi kokeilla uraa niin armeijassa, lakimiehenä, junankuljettajana, lauttaoperaattorina, muulipaimenena, rengaskauppiaana kuin jakeluasemayrittäjänä. Lopulta ollessaan jo 62-vuotias, hänen grillatua kanaa tarjoava franchising-yritys löi itsensä läpi maailman tietoisuuteen.

Kirjassa esitellyt tunnetut ja menestyksekkäät yrittäjät ovat toimintatavoiltaan melko räikeästi muusta massasta erottuvia. He ovat markkinointitempauksillaan ja asiakaspalvelullaan uhmanneet käytännössä kaikkia markkinoinnin perusperiaatteita, mutta ovat silti tämän hetkisessä maailmassa tunnetuimpia liikemiehiä ja -naisia. Donald Trump tuo usein esille, kuinka hänestä on hauskaa huiputtaa asiakkaita. Madonnalla on faneja ympäri maailmaa ja konsertit ovat aina loppuunmyytyjä, mutta häneltä on turha odottaa mitään ylimääräistä konserteissa. Halpalentoyhtiö Ryanairin isähahmo Michael O’Leary haistattaa pitkät korvauksia vaativille asiakkaille. O’Leary on tunnettu varsin suorasta puheestaan. Osansa hänen puheistaan on saanut mm. Maailmanpankin ekonomisti Sir Nicholas Stern, joka kirjoitti kirjeen O’Learylle, jossa kertoi olevansa huolestunut halpalentoyhtiöiden vaikutuksesta ympäristöön. O’Learylle se on kuitenkin vielä pientä. Ryanairin sidosryhmät, kuten matkatoimistot, ovat hänen mielestään kusipäitä ja joutavat vajan taakse lopetettaviksi.

Voisin veikatta, että jos meidän juuri perustettu osuuskuntamme alkaisi käyttää Donald Trumpin tai Michael O’Learyn kaltaisten herrojen toimintatapoja liiketoiminnassa, saattaisi lämpimät kontaktit ja asiakkaat käydä pian vähiin. Ihan kaikkea tästä kirjasta ei alkavan tiimiyrittäjän varmaan kannata ottaa opiksi, mutta tarinat ovat varsin mielenkiintoisia ja rohkaisevia. Tärkein oppi minkä itse tästä ainakin haluaisin poimia on se, ettei pidä lannistua epäonnistumisista. Isku kultasuoneen ei välttämättä tule ensimmäisellä, toisella tai kolmannellakaan yrittämällä. Se voi viedä monta kymmentä kertaa, ennen kuin ollaan edes hieman siellä päin. Pitää vaan uskoa itseensä eikä missään tapauksessa lannistua ja luovuttaa. Kaikkea ei tarvitsekaan osata heti, eihän kukaan ole seppä syntyessään.

Itselleni kirjan ajatuksesta kiinni saaminen meinasi olla alkuun hieman hankalaa, kun siinä ei varsinaisesti ole mitään juonta, vaan siinä kerrotaan vuorotellen toinen toistaan erilaisemmista yrittäjistä, jotka ovat hieman kivikkoisemman tien jälkeen löytäneet oman juttunsa. Kirja loi kuitenkin uskoa olla rohkeampi, kokeilla ehkä hieman kepillä jäätä ja toteuttaa itseään epäröimättä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!