Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Monopoli

Kirjoitettu 09.12.13
Esseen kirjoittaja: Anders Bertlin
Kirjapisteet: 2
Kirja: Monopoli
Kirjan kirjoittaja: Alan Axelrod
Kategoriat: 8.2. Yrittäjänä kasvun taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Monopoli

Alan Axelrod

 

Kaiken mitä tiedän bisneksestä opin pelaamalla monopolia -kirja oli mielenkiintoinen. Opin kyllä paljon itse monopolin pelaamisesta mutta vähemmän bisneksestä. Nostan kyllä hattua kirjailijalle jos hän on oppinut kaiken bisneksestä pelaamalla monopolia. Itselläkin tuli kyllä monta hyvää koppia kirjasta, esimerkiksi niinkin yksinkertainen asia kuin: jos heität noppaa niin vastakkaisten puolten summa on aina yhteensä seitsemän. Myös muutamia bisnekseen liittyviä opetuksia tuli, kuten missä ajassa mikäkin tontti maksaa itsensä takaisin. Ennen kuin mennään bisnesopetuksiin niin tässä yksi mielenkiintoinen asia ihan elävästä elämästä:

 

”Samalla tavalla oma kohtalomme riippuu myös valinnoistamme eikä vain lähtökohdistamme.”

 

Monopolissa lähtökohdat ovat aina samat. Jokaisella on yhtä paljon rahaa, ja jokainen seisoo samassa ruudussa. Niin se ei kuitenkaan mene elävässä elämässä. Tiimissä kun meitä on 17 ”pelaajaa” niin kaikki ovat eri lähtökohdista. Emme edes seiso samalla lähtöviivalla. Itse olen pitkään ollut jo työelämässä, kun toiset vasta aloittavat uransa. Myös lähtökohdat raha-asioissa ovat erilaiset, jollekin tietty summa on paljon ja toiselle vähän. Kaikkihan on vain siitä kiinni, että onko tottunut käsittelemään rahaa vai ei. Miksi sitten halusin tämän kirjoittaa? Koska lähtökohdat on otettava huomioon tiimiä rakentaessa. Muutamalle rahapalkkiot merkitsevät kaikki kaikessa, kun taas toiselle oppiminen on se tärkein juttu. Onneksi kuitenkin olen sitä mieltä, että näitä kahta voi yhdistää. Tekemällä yleensä sekä oppii että hyötyy. Joten olkoot lähtökohdat mitkä hyvänsä, tärkeintä on, että lähtee pelilaudalla liikkeelle.

 

Tässä kolme opetusta, jotka pätevät myös Monopolipöydän ulkopuolella:

 

Toimi vähentääksesi sattumanvaraisuuden merkitystä kaikissa hankkeissasi.

Kumoa sattumanvaraisuutta tietämyksellä.

Luo onnea ymmärrykseen perustuvan itsevarmuuden avulla.

 

Sana sattumanvarainen pitäisi jättää mahdollisimman vähälle bisneselämässä. Sopimukset pitää aina tehdä paperille. Kun johdat projektia, niin pitää yrittää ottaa kaikki mahdolliset seikat huomioon. Sen takia on varmasti hyvä laittaa mahdollisimman paljon paperille. Tee esimotorola. Nyt vasta olen alkanut tajuta esimotorolan merkitystä. Esimotorolalla voidaan vähentää virheiden määrää, kun  olemme yrittäneet kartoittaa riskien määrää. Kun tekee myös selkeän projektisuunnitelman, kaikki voivat arvioida projektin onnistumista. Esille voi tulla asioita mitä sinä et ole miettinyt, ja taas asia joka olisi jäänyt sattuman varaan paljastuu.  Kun teet projektisuunnitelmaa, pyri myös tuomaan esille lukuja, kirjassa tuodaan asia esille näin:

 

”Rahan ohjailu ja käsittely vaatii halukkuutta hihojen käärimiseen ja numeroiden pyörittämiseen, mikä käy ilmi Monopolissakin.”

 

Mitä kuluja on? Mistä meidän voittomme tulee? Paljonko meille maksetaan? Näiden asioiden esilletuonti projektisuunnitelmassa poistaa myös sattuman varaan jääviä asioita. Olisi hyvä jos mahdollisimman vähän tulisi ns. yllättäviä kuluja. Lyhyesti myös toinen asia mikä tiimissä tällä hetkellä puhuttaa. Lainataan ongelma suoraan kirjasta:

 

”Pelissä on tärkeää, samoin kuin liike-elämässä, että jokainen pelaaja ottaa vastuun toiminnastaan ja hoitaa itse varojaan ja omaisuuttaan.”

 

Vastuun ottamisessa on meidän tiimissämme parantamisen varaa, nimenomaan henkilötasolla. Kun on vastuutehtäviä jaossa, aika harva meistä tarttuu niihin. Vastuunottamisessa on itselläni myös peiliin katsomisen paikka, laiskasti ja varovasti olen kyllä tarttunut tehtäviin. Jatkossa yritän kyllä vähän hanakammin tarttua työntekoon. Myös kohtaan ”hoitaa itse varojaan” on nostettava tasoa ensi vuonna. Olkoon sitten yhteiskassa tai Gäppi niin kuluja tulee saman verran. Jokaisen on tehtävä töitä, että saadaan nämä kulut peitettyä. Onneksi Smartum projekti alkaa ensi vuoden alussa ja siitä projektista minulla on kovat odotukset. Smartum yritetään hoitaa kunnialla kotiin, ja tästä projektista todellakin hyötyvät kaikki niin rahallisesti kun oppimisen suhteen. Onneksi joulukuusta eteenpäin meidän tiimille tulee kk-check, missä näkyy niin jokaisen raha-asiat kuin kirjapisteet ja ristipölytykset. Kirjassa asia ilmaistaan näin:

 

”Ei ole varmempaa tapaa hankkiutua vaikeuksiin liike-elämässä kuin se, että on päivästä toiseen autuaan tietämätön varoistaan ja veloistaan.”

 

Vaikeuksiin ollaan myös hankkiuduttu, rahaa ei ole tullut. Ja yksi syy siihen varmasti on, että kukaan ei tiedä paljonko on tuonut rahaa firmalle ja paljonko sitä pitäisi tuoda. Myös firman velan määrää ei tunnu edes taloussolukaan tietävän. Onneksi tähän tulee nyt muutos!

 

Toisaalta vaikka kaikki kuviot ja tiedot olisivat viimeistä huutoa, niin se ei poista tätä ongelmaa:

 

”Älä erehdy tämän asian suhteen. Pelissä oleellisia asioita eivät ole pankki, pelilauta ja nappulat, vaan ihmiset.”

 

Asiakaskäynnit pitäisi saada toimimaan. Ihmiset tai asiakkaat ovat ne, jotka tuovat numerot siihen kk-checkiin. Itsehän olen asiakassolussa, joten tähän asiaan voin vaikuttaa. Olen miettinyt, että asiakasviikot pitäisi järjestää meidän tiimissämme uudestaan. Meidän tiimillämme on todella hyvät muistot asiakasviikoista, oli liikettä ja sähinää, joka johti myös siihen, että kauppoja syntyi. Onneksi nyt lopultakin asiakaskäyntitavoite ollaan saatu määriteltyä yritykselle, se varmaan rohkaisee kaikkia poistumaan onkapannusta asiakkaisiin. Näihin asiakaskäynteihin annettiin myös muutamia hyviä vinkkejä kirjassa, ensimmäinen tämä jo legendaksi muuttunut:

 

”A, B, C: Always Be Closing eli Lyö Kauppa Lukkoon.”

 

Toinen neuvo:

 

”Kun lähestyt toista pelaajaa, älä yritä hieroa kauppoja painostamalla, vaan korosta sopimuksen hyödyllisyyttä hänen kannaltaan.”

 

Tulee heti mieleen Sateentekijä. Siinä kirjassa usein toistettiin sitä faktaa, että näytä asiakkaalle mitä rahallista hyötyä hänelle muodostuisi tästä kaupasta. Asiakastavoitteiden lisäksi on hyvä, että meidän tiimissämme mietitään, miten mennään asiakkaan luokse. Hyvä olisi tässä vaiheessa, että kukaan ei lähtisi myymään asiakkaalle ”ihan mitä vaan”. Näkisin että tässä asiassa ollaan edistytty. Kävi niin kuin kirjassa sanotaan:

”Kaikki yritykset muuttuvat ja kehittyvät niin sisäisesti kuin ulkoisestikin.”

 

Niin varmasti käy myös meidän Dynaamialle, parempaan päin ollaan koko ajan menossa.

 

Minähän sain tästä kirjasta paljon irti! Ihan vielä kuitenkaan en ole sitä mieltä, että kaiken  mitä tiedän bisneksestä opin pelaamalla monopolia, mutta varmasti voin sanoa, että jotain mitä tiedän bisneksestä opin pelaamalla monopolia. Yksi tosiasia on kuitenkin, että kaiken mitä tiedän monopolista opin lukemalla tätä kirjaa. Pitäkää pää ylhäällä, jos joskus joudutte kohtaamaan minut monopolissa!

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!