Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Munaa kunnolla

Kirjoitettu 24.05.15
Esseen kirjoittaja: Petri Vainio-Pekka
Kirjapisteet: 2
Kirja: Munaa kunnolla! Mokien kautta menestykseen
Kirjan kirjoittaja: Brown Stephen
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 3.1. Yrittäjien elämänkertoja ja yritysten historioita

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Munaa kunnolla

 

Epäonnistuminen on yksi avainasia menestykseen. Miten voi onnistua, jos ei koskaan epäonnistu? Miten voi tietää onko tuote tai palvelu varmasti hyvä, jos ei munaa kunnolla? Yleensä ne jotka ovat epäonnistuneet esimerkiksi markkinoinnin kanssa joskus pahasti, on niitä, jotka sitten lopulta tekevät parhaita markkinointi kikkoja. He ovat niitä, jotka uskaltavat tehdä jotain uutta ja ennennäkemätöntä. Kukaan ei voi sanoa etukäteen onko markkinointi tempaus hyvä vai huono, jos se on erilainen kuin muilla. Mutta jos se on tarpeeksi erilainen se voi olla mahdollisesti myös jymy menestys.

Yrityksen johtajat tuppaavat ottamaan liikaa mallia toisistaan. Toki jos miettii tiimiakatemiaa, niin esimerkiksi gurumarkkinoinnin on lukenut todella moni tiimiakatemialainen. Tietysti tiimiakatemiassa mahdolliset markkinointi kirjat ovat melko vähässä. Ja on tietysti helppo lukea niitä kirjoja, joita monet suosittelevat. Onko tämä siis onnistunutta markkinointia jonkun kirjan puolesta? Vai onko tämä vain uskalluksen puutetta muilta? Täytyy myöntää, että itse olen todella huono lukemaan ja näin ollen minulle on todella tärkeää, että kirjaa suositellaan minulle. Minulla jää helposti kirja lukematta, jos sitä kukaan muu ei ole lukenut. Joten markkinointi on purenut siis ainakin minuun.

Asiasta toiseen, pointtini oli siis, että monet yrityksen johtajat lukevat samoja kirjoja, käyvät saman koulutuksen yms. näin ollen kaikki markkinointi on melko samanlaista. Ja tämä ei tarkoita vain johtajia. Toki isoilla firmoilla on oma markkinointi tiimi joka hoitaa nämä asiat, mutta uskon että pointtini selvisi. Se, että miten sitten saadaan uudenlaisia markkinointikikkoja, onkin mielenkiintoinen kysymys. Tässä ihmisten täytyy vain ottaa itseään niskasta kiinni ja kokeilla rohkeasti jotain uutta. Ei voi jämähtää samoihin vanhoihin kaavoihin. Ei esimerkiksi Steve Jobsista olisi tullut niin mahtava ja innovatiivinen, jossei hän olisi uskaltanut kokeilla jotain uutta. Ei hän käyttänyt aikaa markkinatutkimuksien tekemisiin vaan hän tarttui härkää sarvista ja alkoi töihin. Ja kuinka hän pärjäsi? Mielestäni melko hyvin.

Toisaalta jos ajattelee yrittäjiä, jotka ovat pärjänneet hyvin, esimerkiksi KFC perustaja Eversti Harland Saunders epäonnistui kaikessa mitä hän teki ennen KFC:tä. Hän ei pärjännyt armeijassa, ei lakimiehenä, eikä edes muulipaimenena. Miten hän sitten onnistui tekemään maailmankuuluisen franchise yrityksen? Hän vain kokeili jotain uutta, josta hän itse piti. Ja kappas siitähän se idea sitten lähti. 62- vuotiaana hän osui kultasuoneen kirjan sanojen mukaan ja yritys lähti lentoon.

On hauska ajatella esimerkiksi meidän visiota ”The new era of business” tämä tarkoittaa, että jos haluamme tähän pyrkiä emme voi myöskään markkinoinnissa tyytyä samoihin vanhoihin ideoihin. Olen todella iloinen siitä, että synnytimme Bisnera 2.0:n jossa kaikille tuli uutta intoa tehtäviään kohtaan. Näin ollen voin kuvitella viestintä ja markkinointi tiimiltämme melko paljon uusia kokeiluja. Toivon sisimmissäni, että syksyllä tulee meiltä jokin hieno uusi juttu, joka kiinnittää asiakkaissamme ja muissa akatemialaisissa mielipiteitä. Synnytyksessä uusia ideoita tulikin melko paljon, mutta pidetään jännitystä nyt vielä hieman yllä syksyyn asti.

Yrityksen täytyy siis voittaa pelko ja tarttua tuumasta toimeen ja tehdä jotain uutta. Samoin se, että yrityksen avain asia on se, että jokainen uskaltaa puhua toisilleen. Esimerkiksi jos toimitusjohtaja keksii ”hyvän” idean markkinoinnin suhteen, eikä markkinointijohtaja uskalla sanoa siitä mitään hänelle, ollaa syvässä vedessä ilman happea. Kaikista tärkeintä yrityksissä on se, että jokainen uskaltaa puhua toisilleen, eikä pelkää seurauksia, jos tuleekin sanottua vastaan. On tärkeää, että kukaan ei pelkää ketään töissään tai varo sanojaan, varsinkin jos jokin idea on oikeasti huono, eikä vain välttämättä omasta mielestään.

”Epäonnistuminen on tärkein tuotteemme” – Johnson & Johnson

Epäonnistuminen on tärkeää tietyissä mittapuissa. Tietysti, jos kokoajan epäonnistuu, ei se tee kellekään hyvää, mutta niin kuin Finnchatin toimitusjohtaja sanoi, niin kauan voit epäonnistua, kun sinulla on siihen varaa. Tähän me kannustamme myös tiimissämme ja tähän tuleekin muutos. Me kannustamme epäonnistumaan, koska silloin tiedämme, että oikeasti yritimme kaikkemme. toki onnistumisia unohtamatta. Tarkoitan toki siis sitä, ettei ketään kannusteta tarkoituksella epäonnistumaan, vaan sitä että jos niin käy, sille ei voi sitten mitään. Tällöin on mietittivä epäonnistumisen syyt ja miettiä ratkaisut niille, jottei näin kävisi uudelleen. Keksimme tähän melko hyvän tavan. Käymme epäonnistumisen jälkeen treeneissä motorolan läpi ja tiimin voimin mietimme ratkaisua, miksi näin kävi. Samalla palkitsemme jollain tavalla tämän tiimiläisen siitä, että hän uskalsi tehdä näin. Mielestäni tämä on kokeilemisen arvoinen juttu ja tämä tulee varmasti menemään käytäntöön.

On mielenkiintoista nähdä, kuinka saisimme tiimiimme positiivisen epäonnistumisen tunteen, eikä sellaista, että sitä täytyy pelätä. Kukaan ei tule koskaan lähtemään tiimistä sen takia, että on epäonnistunut. Vaan se tulee viemään meitä eteenpäin, kohti suurempia munauksia. Kirjan nimikin kertoo jo sen, että on munattava kunnolla, jos haluaa menestyä ja tienata kunnolla!

 

Petri Vainio-Pekka

Osuuskunta Bisnera

0400774653

petri@bisnera.fi

 

Tagit: , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!