Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

”Jos et onnistu ensimmäisellä yrittämisellä, yritä uudelleen. Ja uudelleen. Sitten voit jättää homman sikseen. Ei ole mitään järkeä olla idiootti.” – W.C. Fields

 

Siinäpä on mielestäni kirjan pääsanoma. Kirjassa kerrotaan 25 tarinaa ”epäonnistuneista onnistujista”, jotka ovat mokien kautta nousseet menestykseen. Mielenkiintoiseksi tarinat tekevät se, että tarinoita löytyy eri henkilöistä niin 1700-luvulta aina nykypäivään saakka. Henkilöitä löytyy Donald Trumpista ja Steve Jobsista Michael O`Learyyn. Unohtamatta Liptonia joka nousi pekonin myynnin kautta legendaariseksi teen myyjäksi ja valmistajaksi. Pidin erittäin paljon kirjasta, sillä se oli helposti luettava, sekä kirjassa pohdittiin rehellisesti asiakassuhteita ja sitä mitä markkinoinnissa tehdään väärin nykyään. Mielenkiintoisesti oli myös kirja kirjoitettu, sillä se pisti silmään, että kirjailija puhui hyvin vähän myyjistä tai yrittäjistä. Kirjailija kuvasi suurinta osaa markkinoijina, sillä hän laski myynnin osaksi markkinointia. Tottahan se mielestäni onkin, sillä markkinointia myyntikin on.  Jos et osaa markkinoida itseäsi ja tuotettasi, tuskin myytkään mitään. Sillä myyntitilanne on yleensä henkilöltä henkilölle myyntiä, on sitten tuote mikä tahansa. Mutta sitten itse asiaan, kerron tässä reflektiossa itselleni kolahduksia tuottaneista asioista.

 

”Menestyneet ihmiset ovat toimineet poikkeavilla tavoilla ja vastoin markkinoinnin perinteisiä oppeja. Sen sijaan, että olisivat olleet, kuten oppikirjat suosittelevat, hyvin asiakaskeskeisiä, he ovat asiakasvastaisia – eräissä tapauksissa asiakkaiden tietoiseen kyykyttämiseen saakka.”

”He onnistuivat tekemällä asiat hyväksyttyjen ja perinteisten kaavojen vastaisesti. He ovat kaupallisia toisinajattelijoita. He onnistuivat huolimatta vakiintuneista markkinointiperiaatteista, ei niiden ansiosta.”

 

Niinpä niin, onko asiakas sittenkään aina oikeassa? Ei mielestäni. Olen jo pitkään pohtinut tätä kyseistä asiaa, sillä mielestäni maailma on muuttunut siihen suuntaan että asiakkaalle pitää kertoa selkeästi mitä hän tarvitsee. Samaa asiaa olemme Bisnerassakin pohtineet. Ehkä asiakas ei tiedä tarvitsevansa tarjoamaamme? Tottakai tällainen ajattelutapa riippuu siitäkin että millä alalla toimit. Jos esimerkiksi ravintolassa asiakas sanoo, että kala on pilaantunut, niin silloin asiakas on lähtökohtaisesti oikeassa. Perinteisestihän markkinointia nykymaailmassa suoritetaan sillä ajatteluperiaatteella, että asiakas on aina oikeassa, on ala sitten mikä tahansa. Tähän ajatukseen en ole ikinä syttynyt. Ehkä hieman röyhkeää ajattelua, mutta sitä maailma tarvitsee lisää. Olenkin tajunnut kirjan luettuani, että minun sekä tiimini pitäisi opetella ajattelemaan ja tekemään aivan toisella tavalla asioita kuin muu valtavirta. Yritän itse ottaa omaan ajattelumaailmaan periaatteen, että tehdään juuri sitä mitä muut eivät ainakaan kehtaa tehdä tai tehdään aivan päinvastaisesti kuin toiset. Pohtiessani omaa historiaa huomaankin, että monesti olen tehnytkin niin riippumatta siitä koskeeko asia työelämää, opiskelua, harrastuksia tai ylipäätänsä elämää. Niinhän se äitinikin aina sanoo allekirjoittaneesta: ”Helvetti ku se on jääräpää ja tekee mitä tahtoo” 😀

 

”Ratkaisu ja poispääsy markkinoinnin nykyisestä umpikujasta on aivan yksinkertainen. Tutkimalla niitä, jotka eivät ole noudattaneet perinteisiä markkinointioppeja ja oppikirjojen sääntöjä, löytyy toimiva vaihtoehto vallitsevalle asiakaskeskeiselle markkinointikonseptille. Eli voimme oppia erityisesti niiltä, joiden vallitsevan markkinointiviisauden mukaan olisi pitänyt epäonnistua, mutta ketkä kuitenkin onnistuivat.”

 

Kuten yllä jo hiukan sivusinkin tätä aihetta, on jotain tehtävä aivan toisin kuin muut tekevät. Kirjassakin mainitaan siitä, että nykymaailmassa suurin osa ihmisistä on jo hyvin perillä markkinoinnin perusteista, sillä samoja oppikirjoja lukee niin moni ihminen. Koitappa siinä sitten erottautua markkinoinnissa muista samoja asioita tarjoavista asiakaskeskeisistä yrityksistä. Siksi juuri kun lukee ja alkaa miettimään aikamme suuria ja menestyneitä ihmisiä, niin huomaa että suurinta osaa heistä leimaa hieman jopa ”erikoisuuden” olemus. Tai ainakin rohkeus ajatella ja nähdä asioita aivan eritavalla. Esimerkkinä huomasin, että moni yrittäjä ei palvo maata asiakkaiden alla vaan he oikeastaan kiusoittelevat niiden kanssa ja tekevät kaikkea päin vastaista, mitä opetetaan asiakkaiden kanssa toimimisesta. Yritänkin jatkossa ajaa tiimini erilaisuuden ajattelun voimaa ja kyseenalaistaa asiakkaiden oikeassa aina olemisen. Yritän myyntipäällikön roolissanikin painottaa, että tehdään enemmän asioita joita muut eivät kehtaa tehdä! 😀

 

”Vaikka sitä ei ehkä oivalla silloin kun se kohdalle sattuu, kaatuminen turvalleen voi olla parasta, mitä ihmiselle tapahtuu.” – Walt Disney

 

Olen monta kirjaa lukenut yrittäjien historioista ja huomaan lähes jokaisen epäonnistuneen jossain vaiheessa uraansa, mutta he kaikki ovat jatkaneet silti päin uusia koettelemuksia. Tämän olen jo alkanut tiedostaa takaraivossani ja ehkä jo hieman odotankin, että milloin se oikea epäonnistuminen tulee. Ja kun se tulee, pyrin ottamaan kaiken mahdollisen opin siitä irti ja tiedostaa, että näitä on sattunut lähes jokaiselle, jotka yrittävät saavuttaa jotain suurta elämässään.

 

Maailman parhaan taidemyyjän Joseph Duveenin asiakkaiden kohteleminen oli myös mielenkiintoinen kohta kirjassa. Hän sai rikkaat ostamaan jopa aivan tarpeettomia taide koristeita aivan törkeillä summilla. Miten hän siinä onnistui? Kirjassa kerrotaan kolme hänen myynnin keinoa: Ensiksi hän kieltäytyi myymästä asiakkaalle. Toiseksi hän vihjaisi, että maalaus on varattu toiselle keräilijälle, joka oli erittäin korkeassa asemassa ja halukas maksamaan kalliin hinnan. Kolmanneksi hän vihjaisi, että asiakas ei ehkä ollut tarpeeksi hyvä kyseistä taideteosta ajatellen. Eli yhteenvetona, hän sai asiakkaan tosissaan kiinnostumaan tuotteesta kun esitti että sitä ei noin vain osteta. Mielenkiintoisia vinkkejä sai tuosta myyntitilanteeseen olla vaikeasti tavoitettava. Kirjassa kerrotaan myös siitä kuinka hän hyvin ymmärsi lahjoihin liittyvän sosiaalisen velvoitteen, joka on jotenkin korvattava. Eli vanha kunnon ”täytyy antaa, että voi saada”. Hän ymmärsi antaa lahjoja asiakkaille, jolloin he saattoivat myydä esimerkiksi taulun hänelle huokeaan hintaan tai maksaa taulusta mukisematta hyvän hinnan. Mielenkiintoisia asioita täytyy myöntää.

 

Kokonaisuudessaan tykkäsin kirjasta todella paljon. Se pisti minut pohtimaan toden teolla asiakkaiden merkitystä ja markkinoinnin huonoa tilaa maailmassa. Aikomuksenani onkin alkaa keväällä näkemään asioita hieman eri tavalla ja tekemään, jotta voimme Bisnerassa joskus saada aikaisiksi jotain täysin erilaista. Niinhän ne todella suuret yritykset ovatkin tehneet. Siihen vaaditaan paljon rohkeutta ja sitä, että ei pelätä epäonnistumisia. Niitä tulee väistämättä jokaiselle ketkä eivät luovuta. Hirveästi oli kirjassa hyviä juttuja ja toivon että tähän reflektioon sain hyviä asioita ymmärrettävästi esille. Mielestäni tuo asiakaskeskeisyys on mielenkiintoinen aihe, sillä se on mielestäni murroksessa tällä hetkellä maailmassa. Ehkä paras olisi olla jossain siellä välimaastossa asiakkaan toisarvoiseksi jättämisen ja täysin asiakkaan maata palvovan välissä. Ehkäpä? Tai sitten ei? Saa nähdä minkä tasapainon aiheeseen Bisnera löytää ja minkä itse henkilökohtaisesti.

Loppuun haluan jakaa vielä kirjasta löytyvän Donald Trumpin menestyksen salaisuuden kiinteistömogulina, joka minua inspiroi käänteiseen ajattelutapaan monessakin asiassa J

”Meidän markkinointistrategiamme oli esittää vaikeasti saatavaa. Se tarkoittaa myyntitekniikan kääntämistä toisin päin. Jos istuu vain toimistossa sopimus kourassa valmiina tekemään kaupat ensimmäisen sisään tulevan kanssa, ihmiset ajattelevat, että huoneistoja ei kysytä. Me emme kiirehdi tekemään kauppaa. Kun ihmisiä tuli sisään, heille näytettiin mallihuoneistoja. Heitä pyydettiin istumaan ja heidän kanssaan juteltiin. Jos he olivat kiinnostuneita, heille kerrottiin, että halutuimmista huoneistoista on jonotuslista. Mitä vaikeammin saatava huoneisto oli, sitä halutumpi siitä tuli.” – Donald Trump

 

Jake Vitikainen

Bisnera

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!