Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Munaa kunnolla!

Kirjoitettu 04.11.13
Esseen kirjoittaja: Mikko Tammilehto
Kirjapisteet: 2
Kirja: Munaa kunnolla! - mokien kautta menestykseen
Kirjan kirjoittaja: Stephen Brown
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 3.1. Yrittäjien elämänkertoja ja yritysten historioita, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Munaa kunnolla! – mokien kautta menestykseen

Stephen Brown

 

Olen aina ollut sitä mieltä, ettei heti tarvitse osata tai olla täydellinen. Ei myöskään seuraavalla kokeilukerralla. Eikä sitäkään seuraavalla! Kokemus, sinnikkyys, palava tahto sekä uskallus tehdä asioita kehittää jokaista tavalla tai toisella. Ei vaan pidä luovuttaa, vaikka kuinka toivottomalta asiat näyttäisivätkin.


Tässä kirjassa kerrotaan monen yrityksen ja yksityishenkilön tarinaa. Miten he ovat päässeet tilanteeseen missä he ovat nyt? Mitä he ovat tehneet ennen sitä? Miksi he ovat onnistuneet? Miksi he epäonnistuivat aiemmin?

Kirjan johdanto kertoi epäonnistumisesta ja onnistumiseen johtaneesta toiminnasta lyhyesti. Kirja oli mielestäni hieman liian onnistumispainotteinen muutamaa tarinaa lukuunottamatta. Onnistumistarinoita on tietenkin mukava lukea, mutta mielestäni se sivusi kirjan pääotsikkoa ja aihetta.

Kirjassa käytiin läpi mm. Applen, Sonyn, WalMartin ja Liptonin menestystarinoita, mutta epäonnistumisen kanssa vietettiin hyvin vähän aikaa. Ainut epäonnistumisista onnistumiseen -tarina mikä mieleen tulee kirjan lukemisen jälkeen oli tarina Dale Carnegiesta. Hän oli se viimeinen henkilö jonka olisi pitänyt menestyä. Hän oli ruma, pieni, peräisin köyhästä perheestä ja huono puhumaan (Tälläinen kuva kirjassa ainakin annettiin). Kaikesta huolimatta, hän teki itsestänsä elämäntaito/itsetutkiskelu-gurun, sekä kirjoitti monta erittäin menestynyttä elämäntaito-opasta, joista tunnetuin lienee bestseller-teos: Miten saan ystäviä menestystä ja vaikutusvaltaa.

Kirjassa käsiteltiin myös eri tarinoiden sisällä eri markkinointikeinoja. Millaisia markkinointikeinoja kukakin on käyttänyt? Miten he ovat olleet erilaisia, näkyvämpiä ja mieleenpainuvampia kuin muut? Hauskinta on, että he olivat joidenkin tiettyjen markkinointikeinojen pioneereja ja sen huomaa, että jotkin tämän päivän markkinointikeinot perustuvat täysin samoille asioille kuin monta kymmentä vuotta sitten. Oli erittäin mielenkiintoista lukea siitä miten ja millä tavalla nämä ihmiset pystyivät tuomaan itsensä niin hyvin esille niinä aikoina kun he elivät.

Munaa kunnolla! oli mielestäni mielenkiintoinen, hauska ja inspiroiva. Suosittelisin kirjaa kaikille. Se avaa silmiä tämän päivän yritysmaailman keihäänkärkeen ja miten johtavat yritykset ovat sinne päässeet. Miten kukakin huipputyyppi on sinnikkyydellään ja periksiantamattomuudellaan rakentanut itse menestystarinan, joka vielä tänäkin tänään ja tulevaisuudessa muistetaan.

 

Viimeiseksi haluaisin sanoa, että tässä maailmassa ei välttämättä tarvitse hyvää tutkintoa ja hyviä arvosanoja eri oppilaitoksista. Mielestäni niitä katsotaan liikaa ylöspäin ja arvostetaan välillä aivan turhaan. En kuitenkaan sano sitä, etteikö opiskelu olisi tärkeää, mutta käytännön osaaminen on hyvinkin paljon eri asia kuin teorian tunteminen. Jokainen rakentaa itse oman menestyksensä ja siihen tarvitaan edellämainittuja ominaisuuksia; sinnikkyyttä, palavaa tahtoa ja uskallusta, tarkoitti se sitten mitä tahansa kullekin. Tätä asiaa on painottanut mm. Sonyn perustaja, menestyjä ja bisnesnero Akio Morita ja sitä on mielestäni ihan hyvä uskoa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!