Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Muodonmuutos

Kirjoitettu 14.04.13
Esseen kirjoittaja: Elias Markkula
Kirjapisteet: 1
Kirja: Muodonmuutos
Kirjan kirjoittaja: Esa Saarinen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin Esa Saarisen teoksen, Muodonmuutos. Kirja on inspiroiva, sytyttävä ja ennen kaikkea ajatusta herättävä teos. Sen voi lukea alusta loppuun tai lopusta alkuun. Teos pistää pohtimaan itseään ja omaa oppimista. Itselleni kirja sopi tähän väliin mainiosti, sillä siitä sai mukavasti lisäpotkua omaan muodonmuutokseeni, joka on tällä hetkellä aluillaan.

 

Itselläni on käynnissä muutosprosessi, jossa pyrin itse ohjaamaan mihin suuntaan kehityn. Liian usein olen huomannut miettiväni miksi jokin asia on pielessä tai jotkut eivät tee asioia niin kuin mielestäni on oikein. Varsinkin nyt tiimini liiderinä huomaan tämän konkreettisesti. Mikseivät muut tee niin kuin selvästi pitäisi. Tiimissämme ei ole tarpeeksi potkua tällä hetkellä. Ollessamme NJL- porukkamme kanssa pohtimassa johtajuuden syvimpiä kiemuroita, koin paljon ahaa-elämyksiä. Yksi niistä oli se että tiimi ottaa vaikutteita johtajastaan tiedostamattaan. Jos johtajalla ei ole iso vaihde silmässä, turha odottaa tiimiltäkään samaa. Osittain tästä kokemuksesta suivaantuneena päätin aloittaa oman muodonmuutokseni.

 

On harvinaista, että ihminen johtaa itseään määrätietoisesti, koska ihmiset mieluummin ajautuvat mukana kuin ajattelevat itse”

 

On helppoa sokaistua itseltään ja olettaa asioita. Ihminen harvoin kokee todellisuuden niin kuin se oikeasti on. On helpompaa elää omien uskomusten varassa, joita ei uskalleta horjuttaa. Tämä helppo vaihoehto kuitenkin hämää ja hautaa mahdollisuuden todelliseen kehittymiseen. Juuri tästä syystä olen oppinut arvostamaan palautetta muilta tiimiläisiltäni. Saatuani palautetta olen nähnyt tilanteemme ihan uudesta vinkkelistä. Minulta odotetaan johtajana jämäkkäämpää otetta ja tiukempaa asennetta. Olin ajatellut että annan tilaa muille ja tsemppaamalla pyrin luomaan muihin vauhtia. Nyt huomaan, että tämä on liian sinisilmäinen tapa ajatella.

 

Minun on laitettava isompaa vaihdetta silmään. On taas astuttava isosti epämukavuusvyöhykkeelle ja alettava vaatia. Johtaja johtaa ja hänellä on oltava oikeus vaatia muilta panostusta. Tämä edellyttää sitä, että itse on näytettävä esimerkkiä. Itsensä johtamista, tuota johtajuuden tärkeintä osaa. On saatava oma paketti kuntoon ja oma vauhti sataan viiteen kymppiin. Näin saadaan tiimi tulemaan perästä ainakin sataa kahtakymppiä.

 

Odotat, valmiina reagoimaan. Annat ulkoisten tekijöiden mukauttaa ja muovata esiin linjan. Vaihtoehto olisi: pyrkiä ruoriin itse ja nimenomaan ihmisten kanssa, joilla on sama kiinnostus purjehtia ulapalle.”

 

On helppoa unelmoida menestyksestä, mutta muutos tekee kipeää. Joutuu luopumaan vanhoista tavoista ja ajatusmalleista. Mieli käyttää automaattisesti eri keinoja ja strategioita estääkseen oman oppimisen ja muuttumisen. Itse huomaan joskus käyttäväni sitten-kun-ajattelua. Tämä näkyy asioiden ja tehtävien siirtämisenä myöhempään. Miksi ei aloittaa nyt heti? Minulla on ollut vaikeuksia aloittaa oppimissopimukseni päivittämistä. Vaikka tiedostan, että olisi kaikin puolin järkevämpää tehdä se saman tien, olen viivytellyt sen kanssa. Tärkeää on saada itsensä kiinni näistä ajatuksista.

 

Toinen mielen keino estää oppiminen on ego-ajattelu. Tekeminen nähdään osana persoonaa, eikä ulkoisena kehitettävänä toimintana. Helposti omat virheet ja kritiikki otetaan henkilökohtaisesti. Tällöin on helppo loukkaantua ja katkeroitua kritiikin antajaa kohtaan. Huomasin tämän saadessani palautetta tiimiliiderinä toimimisesta. Vaikka tiesin että palaute on tärkeää ja välttämätöntä, meinasi sen saaminen ottaa koville. Tuotako mieltä minusta ollaan? Tiedostin kuitenkin että saamani kritiikki kohdistui tekemiseeni. Ja tekemistäni voin kehittää. Olenkin kiitollinen saamastani palautteesta.

 

Oppiminen on henkinen, sekasortoinen tapahtumasarja, jota järjestelmällinen työ tukee. Ilman mitään järjestelmää tehokas oppiminen ei ole mahdollista.”

 

 

Mitä tämä siis käytännössä vaatii? Luin jostain, että menestyäkseen, asiat pitää pitää yksinkertaisina. On mietittävä mihin neljään asiaan keskittyy kerralla ja sitten panostaa täysillä niihin. Tällä hetkellä omat neljä tärkeintä pointtia liittyvät johtamiseen: itsensä kehittäminen, tiimin johtaminen, viestintä ja oman asiakasprojektin tai oikestaan asiakkuuden hankinta.

 

Tosiasiahan on, et kun sä aamulla heräät ja päätät et jonku asiaan sä teet paremmin tänään, niin sähän pystyt tekee sen.” – Timo Jutila

 

Nyt kun päätös muodonmuutokselle on tehty, on aika miettiä tavoitteita. Päivitänkin oppimissopimukseni viikonlopun aikana (13.-14.4). Kun tavoitteet ovat kirjallisessa muodossa, ne vääjäämättä käyvät toteen. Tähän käytän apuna saamaani palautetta tiimiläisiltäni, koskien johtajuutta. Toinen on taitoprofiili, josta otan ideoita oppimissopimukseeni ja tavoitteisiini. Oppimissopimukseeni tulee tavoitteet ainakin tälle vuodelle ja actionsteppejä niiden saavuttamiseksi.

 

Elias Markkula

Osuuskunta Millio

elias@millio.fi

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!