Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Mustan magian kirja

Kirjoitettu 05.12.13
Esseen kirjoittaja: Ilkka Hartikainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoinnin musta kirja
Kirjan kirjoittaja: Teemu Takala
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Nykypäivänä markkinointia tulee joka tuutista ihmisten elämään. Some, tv, radio, painettu media, katumainonta, suoramarkkinointi, oikeastaan ihan sama minne tahansa menee kohtaa läjäpäin markkinointia. Tämä on luonut tilanteen jossa markkinoinnin parissa ihmiset joutuvat miettimään ja suunnittelemaan todella tarkkaan mitä, miten ja milloin esittävät jotta saisivat mahdollisimman paljon tuloksia. Tässä esseessä käyn läpi ajatuksia sekä toimintamalleja kuinka saadaan tässä kaupallistuneessa nyky-yhteisössä parhaiten tuloksia markkinoinnin saralla.

Markkinoinnissa kuin markkinoinnissa pitää miettiä mitä lisäarvoa pystyy tarjoamaan kuluttajalle. Se voi olla tuotteita, alennuksia tai vaikkapa huumoria kuluttajan elämään. Muuten markkinointi tulee häviämään massan sekaan, joka on sama asia kuin heittäisi sijoitetut rahat kaivoon. Tätä ajatustyötä helpottaa suunnattomasti pienikin taustatutkimus kohderyhmästä ja heidän ajatuksistaan. Tällä keinolla saadaan optimoitua markkinoinnin sisältö sekä toteutus. Kirjassa todettiin asia erittäin selkeästi: ”Valta on kuluttajalla, häntä kiinnostaa vain se mitä hän haluaa, haluaa sen heti ja kaverille kanssa!”. Jari Parantainen tuumasi Sissimarkkinoinnissaan myös samaa. Tutkimuksen tekemiseenkään ei tarvitse käyttää kuukausia aikaan. Ottaa vaan puhelimen käteen, soittaa muutamalle henkilölle joka kuuluu kohderyhmään ja kysyy heiltä suoraan. Alle kymmenellä vastauksella jo saa hyvinkin suuntaa antavan tiedon kerättyä, jolla pystyy jo lähteä suunnittelemaan omaa markkinointiansa.

Kun sisältöön on jo suuntaa antavaa tietoa, voidaan miettiä toteutusta. Kuinka erottua kilpailijoista ja saada maksimaalinen hyöty? Alkuun kannattaa hieman tutustua perinteiseen markkinointityyliin jota mediat on jo kilpailijoiden toimesta pullollaan. Sen jälkeen tietää sen tyylin kuinka ei ainakaan erotu massasta, eli toisin sanoen markkinointi kannattaa toteuttaa uudella ja rohkealla tavalla. Ja jos haluaa rikkoa rajoja, täyty tietää missä sen hetkiset rajat menevät! Markkinointi on omalla tavallaan taiteenlaji, joka vaatii intoa, oivallusta, uskallusta ja kaikkea mitä luovuus pitää sisällään. Mutta niinkuin kaikki taide, markkinointikin pitää omat teoriapohjansa joita ei kannata unohtaa suunnittelun aikana. Tämä sama asia tulee aina esille kun puhutaan markkinoinnista ja kuinka menestyä sillä alalla. Yllätyksellisyydellä saadaan ihmisten huomio kerättyä sekä aiheutettua tunnetiloja, mikä taas johtaa siihen että yritys saa huomiota, joka on aina hyväpuoli. Lyhyesti sanottuna, tee jotain todella radikaalia (mieluiten positiivisessa mielessä) ja erillaista joka herättää ihmisten huomion. Saa nähdä tuleeko nykyisten hipstereitten ongelma myös markkinoinnin puolelle. Erillaisuus on niin tavallista, että tavallisuus on erillaista.

First and most important thing in advertising is to be original and fresh – William Bernach

Markkinoinnista tulisi myös tehdä sellaista johon kuluttajakin voi osallistua. Somessa jakaminen, kommentoimalla, puskaradiossa, missä tahansa sosiaalisessa tilanteessa. Näin ollen kuluttajalle tarjotaan mahdollisuutta osallistua yrityksen toimintaan ja vaikuttamaan sen tekemiseen. Samalla hän, ehkä jopa huomaamattaan, markkinoi yritystäsi/tuotettasi eteenpäin ja näin ollen markkinointikampanjasi alkaa elämään omaa elämään esimerkiksi verkossa. Kirjassa oli esimerkki DNA:n Elämä on! -kampanjasta. Teemu totesikin että kampanjasta olisi tullut vielä parempi, jos kuluttajalla olisi ollut mahdollista jakaa esimerkiksi ystävälleen päivän huumoriannoksen näitten mainospätkien avulla. Oivoi, kunpa olisi some ollut niin tavallinen media kuin se on nykypäivänä!

Mutta ehkä tärkein kohta on markkinoinnin seuranta ja sen kehittäminen. Esimerkiksi some-markkinoinnissa tätä pystytään hallitsemaan todella nopealla sykkeellä. Kun kampanja startataan, ensimmäiset analyysit kannattaa tehdä jo heti seuraavana päivänä ja muokata sisältöä pikkuhiljaa jotta kampanjan tarjoama sisältö saadaan mahdollisimman houkuttelevaksi kuluttajan kannalta katsottuna.

Tässäkin kirjassa painotettiin todella paljon rohkeuteen ja kehoitettiin välttämään puhkianalysointia. Markkinoinnin pyhäksi kolmioksi voisi sanoa: Kokeile, tutki, paranna! Onko tosiaan näin, että kun mennään tarpeeksi suuriin yrityksiin heillä on ”liikaa” rahaa ja markkinoinnin puolelle palkataan suojatyöpaikkoihin satoja ellei jopa tuhansia ihmisiä. Miten muuten tähän kyseiseen taiteeseen voidaan tunkea miljoonia ja miljoonia euroja ennen kuin mitään todella konkreettista saadaan aikaiseksi. Ja voisiko tässä olla ”mullistava” liikeidea? Yksi maksimissaan 10 hengen markkinointitiimi per Adidas, Coca-Cola yms. He vain heti idean saadessaan starttaavat kampanjan, tutkivat ja kehittelevät markkinointia. Tiedä häntä….

Those who lack courage will always find a philosophy to justify it – Albert Camus

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!