Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Mutta vai ja? Kritisointi vai kannustus?

Kirjoitettu 28.01.16
Esseen kirjoittaja: Janita Mikkola
Kirjapisteet: 2
Kirja: How to Win Friends and Influence People
Kirjan kirjoittaja: Dale Carnegie
Kategoriat: 1. Oppiminen, 2. Yhteisöllisyys, 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 2.2. Tiimityön taidot ja työkalut, 2.3. Yhteisöllisyyden kehittämisen työkalut, 4. Johtaminen, 4.2. Johjajan / valmentajan taidot ja työkalut, 8. Henkinen kasvu

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Jo muutamia vuosia sitten ostin ja luin Dale Carnegien kirjan ”How to Win Friends and Influence People.” Halusin lukea sen nyt uudestaan ajatuksella, sillä jo ensimmäisen lukukerran jälkeen poimin siitä pari hyvää vinkkiä käyttäytymistapoihini. Ehkä toinen lukukerta kasvattaa sosiaalista älykkyyttä vielä lisää?

Aikaisemmin kirjasta minulle jäi mieleeni pieni, mutta merkittävä asia: henkilön nimen muistamisen tärkeys. Ihmisen nimi on hänelle alitajuisesti tärkeämpi kuin voisi ajatella; se on hänen identiteettinsä, asia joka tekee hänestä tietyllä tavalla uniikin muuhun massaan verrattuna. Henkilö, jonka olet tavannut vain kerran, mutta jonka nimen muistat seuraavalla tapaamisellakin vaikka edellisestä olisikin aikaa, on tästä todella otettu. Hänelle tulee se tunne, että koska sinä muistat hänen nimensä, sinä olet kiinnostunut hänestä ihmisenä, ja silloin hänenkin tulisi siis muistaa sinun nimesi. Pieni, helppo ja kuitenkin tärkeä tapa, jolla sinäkin jäät toisen ihmisen mieleen. Tämä helpottaa myös verkostoitumista paljon.

Monesti sanotaan vain ”minulla on huono nimimuisti”, mutta oikeastaan nimen painaminen mieleen on aktiivinen toiminto. Se helpottaa jo paljon, jos kättelemisen yhteydessä esimerkiksi toistaa toisen nimen, ikään kuin varmistaakseen, että kuuli sen oikein. Tai liittää nimeen jonkin mielikuvan (mitä erikoisempi, sitä parempi), sekä toistaa nimeä muutaman kerran mielessään. Tällöin nimi harvoin enää unohtuu. Tämän luettuani päätin panostaa nimen muistamiseen toden teolla, eikä se olekaan enää vuosien harjoittelun jälkeen vaikeaa. Muistan, kun tapasin viime kesän Mukian ja Täpinän yhdistymisinfossa kaikki tulevat tiimiläiseni ensimmäistä kertaa. Olin kätellyt kaikkia ja käynyt nimikierroksen vain kerran läpi, ja puolen tunnin päästä siitä joku sanoi minulle, että ”varmaan kaikki nimet unohtui heti.” Se hämmästyksen ilme tiimiläisteni kasvoilla, kun vaivatta ja takeltelematta luettelin jokaisen henkilön etunimen ringissä – oikein.

Kirja antoi minulle muitakin hyödyllisiä työkaluja loppuelämäkseni – kuten hymyilemisen vaikutuksen sekä aidon kiinnostuksen muita ihmisiä kohtaan ja sen osoittamisen. Nyt toisella lukukerralla pyrin ujuttamaan jokapäiväisiin tapoihini ainakin muutaman työkalun lisää.

Haluan – Haluaisitko?

Kirjan alkupuolella kerrotaan, kuinka herättää toisessa aito halu jonkin asian tekemistä kohtaan. Jos toivot henkilön tekevän jotakin, hänessä pitää herättää sisäinen halu muutokseen. Puhu siitä, mitä HÄN haluaa; kukaan ei ole kiinnostunut siitä, mitä sinä haluat. Asetu HÄNEN asemaansa. Ole innostunut, jotta hänkin voi innostua siitä!

Tämän lukemisen jälkeen aloin kiinnittää huomiota asiaan. Jo pelkästään yhden päivän aikana korvaani särähti useamman kerran, kun käytin ilmaisua ”I would like you to do this and this” jutellessani poikaystäväni kanssa (huom. puhumme paljon englanniksi vaikka ollaan ihan suomalaisia). ”MINÄ haluaisin, että teet…” Kukapa nyt mielellään tekisikään mitään kun hänelle sanotaan näin? En minä ainakaan. Ihan hävettää kuinka tökeröltä se kuulostaa nyt kun siihen kiinnittää huomiota.

Myyntityössäkin käytetään juuri tätä tekniikkaa – eiväthän asiakkaat tiedä vielä, mitä he haluavat ennen kuin heille kerrotaan se. Puhuinkin tästä ”Myyjästä voittajaksi” -kirjan reflektiossani, kuinka myyjän tulee tunnistaa asiakkaan puheesta perimmäinen syy, miksi hän haluaisi ostaa tuotteen. Samalla tavalla jos esimerkiksi haluaisit, että ystäväsi alkaisi käymään salilla kanssasi; riittääkö syyksi ”haluaisin, että pitäisit minulle seuraa siellä”, varsinkaan jos ystävä ei ole sali-ihmisiä? Vai kannattaisiko asia muotoilla enemmän näin: ”Lähdetäänkö yhdessä salille vähän antamaan vatsalihaksille kyytiä ja päästämään vähän työpaineita pihalle?” Kuulostaa jo paljon houkuttelevammalta. Kukapa ei haluaisi kovempaa kuntoa ja ajatuksiaan hetkeksi pois työasioista – saati tehdä niin hyvässä seurassa?

Mutta vai ja?

Carnegie esittää yksinkertaisen mutta loistavan esimerkin siitä, kuinka paljon voi vaikuttaa, kun sanot ”mutta”-sanan sijasta ”ja”. Kun vaikka pyrit kannustamaan lapsesi koulumenestystä: ”Olemme isän kanssa ylpeitä siitä, että nostit arvosanojasi tänä syksynä, mutta jos olisit panostanut matematiikkaan vielä enemmän, arvosanasi olisivat olleet vieläkin paremmat.” Tämä ilmaisu kuulostaa hyvältä, kunnes lapsi kuulee sanan ”mutta”, jonka jälkeen alun kohteliaisuus menettää merkityksensä. Siitä tulee vain kömpelö alustus kritiikille.

Merkitys muuttuu täysin, kun muotoilee lausetta uusiksi vain hieman: ”Olemme isän kanssa ylpeitä siitä, että nostit arvosanojasi tänä syksynä, ja kun panostat niihin samalla lailla keväällä, matematiikan arvosanasikin nousee vielä samalle tasolle!” Näin toteamus muuttuu kehuksi sekä hyväksi kannustukseksi tulevaan.

Yritin laittaa tätä pientä kikkaa käytäntöön heti tänään, kun keskustelimme tiimin treeneissä eilisen palautekeskustelun sujuvuudesta. ”Pohjatyö oli todella hyvää. Ja vielä kun ensi kerralla ehdittäisi käsitellä tiimin yhteisiä ongelmia enemmän, niin siitä saadaan vielä enemmän irti.” On tuo ”ja vielä” nyt vähän mukavamman kuuloinen kuin ”mutta jos”, eikä heti tyrmää aiemmin sanottua kehua.

Tiimiakatemialla joskus huomaa ihmisten puhetavasta ja käyttäytymisestä, jos he ovat lukeneet runsaasti asioita johtajuudesta tai tiimityöskentelystä, ja vielä omaksuneet ne opit. Tämä kirja on siitä mukava omasta mielestäni, että se tarjoaa hyvin pieniksi palasiksi pilkottuja käytännön vinkkejä. Pieniä mutta merkittäviä kanssakäymistä helpottavia asioita.

Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!