Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Muuttuva markkinointi

Kirjoitettu 10.04.16
Esseen kirjoittaja: Jake Vitikainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Muuttuva markkinointi - luo, voita ja hallitse markkinoita
Kirjan kirjoittaja: Philip Kotler
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Olemme tiimissäni Bisnerassa alkaneet keskittyä markkinointialaan. Mutta jotta voi osata markkinointia täytyy osata markkinoinnin perusteet, josta voi alkaa rakentamaa omaa nykyajan osaamista alalla. Tästä syystä lähdinkin etsimään vanhempia kirjoja joissa näitä asioita käsiteltäisiin. Kirjastosta löysinkin markkinointiguru Philip Kotlerin kirjan Muuttuva markkinointi – luo, voita ja hallitse markkinoita.

 

Markkinoinnissa on tarkoituksena saada ihmiset luovuttamaan jokin resurssi tai herättää muissa ihmisissä jokin reaktio. Asiakkaan reaktiota ei kuitenkaan synny, ellei ihmisille tarjota reaktion tai resurssin luovuttamisen vastineeksi jotain sellaista, mitä he arvostavat. Vaihdanta onkin markkinoinnin peruskäsite. Näin kirjasta sieltä täältä poimittuna mitä markkinointi sinällään tarkoittaa. Eli tarkoituksena useimmiten on saada asiakas haluamaan luovuttamaan rahaa (resurssi) tarjoavalle yritykselle, niin että asiakas saa vastineeksi jotain mistä kokee saavansa hyötyä (vaihdanta).

 

Markkinoinnista puhuttaessa käytetään yleensä kahta yleistä, mutta virheellistä käsitystä.

  1. Markkinointi on myyntiä. Myynti on osa markkinointia, mutta markkinointiin kuuluu paljon muutakin. Markkinointi ei voi olla yhtä kuin myynti, koska markkinointi käynnistyy jo paljon ennen kuin yrityksellä on tuotetta, mitä myydä. Markkinointi jatkuu koko tuotteen elinkaaren ajan. Monesti olen itsekin kuullut ihmisten puhuvan, että markkinointihan on myyntiä. Ja heti kirjassa kerrottiin että ei muuten ole, myynti on vain osa sitä. Tarkemmin ajateltuna niinhän se on. Esimerkiksi kaikki tutkimukset, mitkä tehdään ennen tuotteen valmistusta että onko tuotteelle edes kysyntää, on markkinointia.
  2. Markkinointi on pääasiassa osasto. Rajoittunut näkemys markkinoinnista on, että se on vain yksi osasto muiden joukossa. Monesti totta kai yrityksillä on oma osasto, joka suunnittelee ja toteuttaa yrityksen markkinoinnin, mutta jos markkinointia tehdään vain yhdellä osastolla, yritykset olisivat pahasti hakoteillä. Jokaisen osaston täytyy huolehtia omalla panoksellaan omalla alueellaan, että asiakas saa hyvää kohtelua. Jos esimerkiksi talousosastolle soittaa asiakkaan talousvastaava, ja hän saa huonoa palvelua, voi olla varma, että sana leviää asiakasyrityksessä. Näin ollen markkinointi epäonnistuu jos tätä tapahtuu useasti.

Kirjassa käsitellään markkinoinnin hallintaprosessin päävaiheet. Tätä voisimme hyödyntää ja soveltaa Bisnerassa kun suunnittelemme asiakkaillemme markkinointikampanjoita. Voisimme käydä läpi kaikki osat kerrallaan ja pohtia ideamme mahdollisuuksia vaiheiden kautta. Tässä siis vaiheet:

MT (markkinatutkimus) -> SKA (segmentointi, kohdesegmenttien valinta ja asemointi) -> MM (markkinointimix, esim. 4P) -> T (toteutus) -> V (valvonta)

 

”Markkinointi tarkoittaa taitoa löytää mahdollisuuksia, kehittää niitä ja hyötyä niistä. Ellei markkinointiosasto näe ympärillään lainkaan mahdollisuuksia, koko osasto on syytä lakkauttaa!”

Eli tiivistettynä löytää markkinointimahdollisuuksia. Se on alue, joka liittyy johonkin ostajan tarpeeseen ja mielenkiinnon kohteeseen. Alue, jossa yritys voi hyvin todennäköisesti toimia kannattavasti, jos se tyydyttää kyseisen tarpeen. Näitä alueita kun löydämme, kun asiakkaamme meidät tilaa löytämään markkinoinnin haasteisiinsa apua, olemme oikealla tiellä. Pidän taitoa haistaa markkinarakoja bisneksille ja markkinointimahdollisuuksien tunnistamista erittäin tärkeänä. Kokemukseni mukaan monet menestyneet ihmiset ovat hyviä siinä. Yritän pitää oman mieleni avoimena, jotta oppisin itsekin haistamaan mahdollisuudet. On kyse sitten tuotteen keksimisestä tai asiakkaan yritykselle löytämästä markkinointimahdollisuudesta.

 

Kuluttajien palveleminen ja tyydyttäminen on markkinointistrategian perimmäinen tarkoitus. Jotta voi tyydyttää kuluttajia, on tarpeen tietää heistä paljon. Kirjassa esitellään 7 tärkeää kysymystä, jotka on hyvä käydä läpi esimerkiksi meidän kun suunnittelemme tuotteelle kampanjaa, jotta iskemme oikeaan kohtaan. Tässä siis kysymykset:

  1. Keitä kuluttajat ovat?
  2. Mitä he tarvitsevat?
  3. Mitä tavoitteita he pyrkivät saavuttamaan?
  4. Keitä osallistuu ostopäätökseen?
  5. Miten kuluttajat tekevät ostopäätöksensä?
  6. Milloin kuluttajat näyttävät olevan valmiit ostamaan?
  7. Mistä kuluttajat mieluiten ostavat?

Mielenkiintoisena kohtana kirjasta löytyi myös hiukan erilainen näkökulma tuohon aikaisemmin mainittuun markkinointimixiin. Perinteinen 4P- on omalla tavallaan myyjän näkökulmasta tehty kun taas uutena minulle tullut 4C – on tehty kuluttajan näkökulman mukaan. Markkinoijan tulisi ensin ajatella 4C:tä ja sen jälkeen 4P:tä. Tässä esittelen lyhyesti näiden kahden erot:

4P                                                             4C

Product (Tuote)                                       Customer Value (Asiakkaan saama arvo)

Price (Hinta)                                             Cost to the customer (As. koituvat kustannukset)

Place (Saatavuus)                                     Convenience (Mukavuus)

Promotion (Markkinointiviestintä)         Communication (Viestintä)

 

”Yritys menestyy pitkällä aikavälillä parhaiten, jos se antaa markkinoille sitä, mitä ne haluavat.”

Näinhän se menee, ihmiset ostavat sitä mitä tarvitsevat tai haluavat. Meidän täytyy Bisnerassa löytää keinot siihen että opimme huomioimaan jokaisen projektin kohdalla mitä asiakkaat haluavat. Tässä siis reflektioni kyseisestä kirjasta. Hiukan oli hankala välillä lukea, koska kirja on kirjoitettu sen verran kauan aikaa sitten, niin kaikki ”tulevaisuus” jutut olivat vähän turhia. Mutta sitä en lähtenytkään kirjasta hakemaan, vaan perinteisiä markkinoinnin asioita ja niitä sain.

Jake Vitikainen

Bisnera

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!