Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Myllytupa tarinankertojana

Kirjoitettu 16.04.17
Esseen kirjoittaja: Venla Luhtanen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tarinallistaminen
Kirjan kirjoittaja: Anne Kalliomäki
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 7.3. Innovatiivisen yrityksen kehittäminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Aamu on aikainen ja aavistuksen usvainen. Tuvasta kuuluu astioiden kilinää. Tuvan emäntä tiskaa tuvassa aamun vanhetessa kohti päivää. Viime yön sateet saavat ilman tuntumaan kostealta. Päivästä tulee lämmin ja aurinkoinen, toteaa naapuritilan isäntä. Kylän halki kulkeva tie on hiljainen aamupäivisin. Satunnaiset ohikulkijat suuntaavat kohti Viitasaaren kylää – tärkeille asioille, jotkut pysähtyvät Tuvalle matkallansa. Tuvan emäntä, Iita myi kahvia ja Pilsneriä kylän miehille päivisin pienimuotoisena harrastuksenaan. Joka kesä Myllyn tupa on meille paikka, joka kerää koko kylän väen yhteen illanviettoon. Juhannukseen jokainen kylän neito laskee päiviä. Tuvan isäntä viettää suurimman osan päivästä Suovanlahden Myllyllä. Kahvittelun ohessa Iita kertoo, että vuodesta 1896 lähtien Suovanlahden mylly on kuulunut kahdelle tilalle: Kemppaalalle ja Ukonniemelle. Siellä Aukusti jauhoi viljaa Mäntylän, Kimingin, Ilmolahden ja Vesannon kylän isännille. Augusti Hytönen on kylälle tärkeä ja arvostettu mies ja yhdessä vaimonsa kanssa he ovat päättäneet jatkaa suvun perinnettä kylän mylläreinä. Vuosien saatossa tarinat vaihtoivat omistajaansa ja kylän miehet saivat kahvia juodakseen. Myllytupa on monille rakas kesänviettopaikka, joka kutsuu luokseen vielä vuosikymmenten jälkeen.

Vielä tänäkin päivänä Myllyn tupa kertoo tätä tarinaa niin asiakkaille, ohikulkijoille ja mökkiläisille – sekä kutsuu teidät osaksi tätä perinnettä.

 

Tarinallistamisen tärkeimmät lainalaisuudet

 Anne Kalliomäki – tarinallistamisen ammattilainen avaa ymmärrystämme tarinoiden tärkeydestä liiketoiminnan ja personal brandingin puolesta. Jos haluat oppia kirjoittamaan ja ymmärtämään tarinoita, suosittelisin sinulle Juhana Torkin Tarinan valta –kirjaa, se kertoo sinulle miten toimiva tarina rakennetaan. Kalliomäki ei kerro meille, miten tarinoita tulisi kirjoittaa – vaan kertoo miten etsiä elementit yrityksen tarinaan sekä jalostaa ne osaksi yrityksen palvelupolkua. Kuitenkin, hyvän tarinan elementit koostuvat mielenkiintoisesta henkilöstä joka herättää sympatiaa, se on osaksi faktaa ja fiktiota sekä kantaa mukanaan sopivaa draaman kaarta.

Kaikki lähtee stooripuusta.  

Stooripuu on työkalu, jolla hahmotetaan yrityksen tarinaelementit. Se ei kerro sinulle oikeita vastauksia, vaan sinun on löydettävä oikeat vastaukset. Tänä kesänä vastaan Myllytuvan markkinoinnista ja koin tarinallistamisen kautta strategian luomisen luonnolliseksi, ihan vain siksi että Myllytuvan tarina ansaitsee sen omakseen.

 

 

 

Juuret – tämä hetki on se, mihin tahtoisin jokaisen yrittäjän paneutuvan. Mikä tekee sinun yrityksestä erikoisen tai erottuvan joukosta? Nämä ovat niitä asioita, jotka yrityksen historia pitää sisällään, mitä yrityksesi edustaa ja mitä merkittäviä asioita haluaisit itse nostaa esiin yrityksen identiteetissä. Se voi myös olla jotain mitä haluaisit antaa itsestäsi ulos – itse laitoin keskelle juurien sydämen kohdalle Myllytuvan oman arvolupauksen ”Kesän ikimuistoisin kahvihetki”. Myllytuvasta tekee erottuvan se, että se on pieni kahvila pienessä kylässä keskellä ei mitään, sillä on vahva historia mikä vaikuttaa koko kyläyhteisöön, sillä on juuret vahvasti 1800-luvulla ja kahvilatoiminta on peräisin vuodesta 1981.

 

Maa – Tuotteet ja palvelusi, joiden ympärille rakennat stoorielementit. Myllytuvan tarjonta on laajasti tuotteiden puolessa, joten keskityn tarinallistamisessa siihen sektoriin enemmän.

 

Runko – Asiakasrajapinta. Kuka on asiakkaasi? Yritystoiminnan kannalta avainasiakas on yrityksesi tärkein henkilö. Mitä sinä myyt ja kenelle? Jos et osaa vastata tähän kysymykseen, tarinallistaminen käy entistä haasteellisemmaksi – sillä siihen pätee samat lainalaisuudet kuin ylipäätään markkinoinnissa ”Et voi markkinoida kaikille kaikkea”. Myllytuvan avainasiakaskunnan voisin pilkkoa kahteen osaan, sillä mökkikulttuuri kylässä on yhtä vahva kuin kanta-asukkaiden kanta.

  • Mökin omistava ”lapsellinen” perhe. Vanhempien ikä 30-42. Usein asioilla käy äidit ja lapset. Lapsien ikä noin 5-17 vuotta. Kertaostos 25 euroa. Tvstä katsotaan usein Haluatko miljonääriksi. Radiokanava Suomipop. Asioi kello 12-15 välillä.
  • ”Laatutietoinen” nuori aikuinen, lähikunnan asukas. Ikähaarukka 21-35. Ei lapsia, yhteinen aika haetaan ystävän kanssa Myllytuvalta. Kertaostos 16 euroa. Välttelee valtavirtaa, eikä nauti huoltoasemakahvista. Lukee kirjoja ennemmin kuin katsoo tvtä – Netflixin alkuperäissarja (esimerkiksi Please Like me) korvaa television katsomisen. Asioi viikonloppuna 18-22 välillä.

 

Oksisto – Tarinaelementit. Elementit, jotka voisi linkittää yrityksen palveluihin tai tuotteisiin. Ei aivoilla, vaan tunteilla. Mitkä asiat herättävät meissä tunteita, mitkä haluamme välittä asiakkaillemme? Löytyykö yrityksen historiasta tai työntekijöistä mielenkiintoisia henkilöitä, jotka välittävät tärkeää tarinaa? Onko tallessa jokin hyvä esine, kuva tai musiikki, jotka kertovat tarinaa puolestaan?

 

 

 

Tarina palvelukokemuksena:

Tarinapuu on työkalu rakentamaan tarinaa tukemaan sinun yrityksesi palvelua. Tarina itsessään ei kerro meille mitään – eikä tarkkaan rakennettu tarina ole hyödyllinen ellei se tule millään tavalla asiakkaalle ilmi. Tarinoille on olemassa kolme tärkeää pelipaikkaa. Nämä ovat ne hetket, jolloin asiakas on sinun ja tarinasi kanssa kosketuksissa. Vain tällöin on tarinan aika loistaa. Kivijalkamyymälä tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden hyödyntää tarinallistamisen työkaluja käytännössä. Oikeastaan Myllytupa huutaa tätä tarinaa kuulijoilleen jotka sitä eivät kuule, muuten kuin satunnaisesti meidän suustamme. Miten tarinan saa ujutettua osaksi palvelupolkua?

 

Palveluympäristöt:

Tarina on kuin käsin kirjoitettu näytelmä. Palveluympäristö on sen näyttämö. Kun asiakas astuu myymälään, se astuu tarinan maailmaan. Näyttämön on jollain tapaa kerrottava tätä tarinaa. Myllytuvalla ei ole aikaisempina kesinä hyödynnetty tarinaelementtiä ympäristössämme, joten otin ajatuksekseni hoitaa tulevalle kesälle tarinnalistamista sen myymäläympäristöön.

  • Polaroidkamera – asiakkaiden hetkiä tuvalla
  • Kirjoitettu tarina asiakkaiden näkyville
  • Tuvan historiasta kertovia esineitä esille
  • Työasut kuntoon
  • Tarinoita Tuvan historiasta näkyville
  • Soittolistat tukemaan tunnelmaa ja tarinaa

Palvelut ja tuotteet

  • Tuotteet nimetty tukemaan Tuvan tarinaa
  • Ensi kesälle muutama uusi tuote – tukemaan brändiä ja arvoja

Markkinointi

  • Markkinointiin enemmän tarinoita. Historiasta, asiakkaista ja heidän tarinoistaan.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!