Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Myönteisen muutoksen työkirja

Kirjoitettu 13.12.15
Esseen kirjoittaja: Camilla Heikkilä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Myönteisen muutoksen työkirja
Kirjan kirjoittaja: Raija Salmimies ja Sirkku Ruutu
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Syksy on mennyt aika tukkaputkella VTL-hommissa, 24H tapahtuman sekä JTC:n parissa, ja nopeasti muuten menikin. Nyt kolmannen vuoden alkaessa kuitenkin yhä enemmän aletaan puhumaan omasta tulevaisuudesta, ammateista, mitä akatemian jälkeen tapahtuu. Itsekin huomaan miten koko ajan enemmän ja enemmän sitä kysellään, että no mitäs sitä nyt sitten alan puuhamaan kun valmistun ja mikä minusta tulee. Tietyllä tavalla olen aina ollut siinä mielessä hetkessä eläjä, enkä oikein stressaa siitä, että pitäisi tässä vaiheessa jo tietää, mitä sitä tulevaisuudessa haluaa tehdä. Luotan siihen, että se kyllä valkenee ja kirkastuu jossakin vaiheessa. Toisaalta se on kuitenkin alkanut hiukan ahdistamaan, että ei ole sitä päämäärää mitä kohti mennä. Usealla Dynaamialaisellakin alkaa tulevaisuus hahmottumaan, ja he tietävät mitä asioita heidän kannattaa vielä viimeisenä vuonna tehdä, jotta niistä on hyötyä tulevaisuudessa. Suoraan sanottuna hiukan kadehdin heitä. Miten minä en muka voi tietää mikä minua kiinnostaa ja innostaa?

Nyt loppu akatemian aikana pyrin panostamaan enemmän omaan unelmointiin, visiointiin ja haaveiluun, että saisin kaivettua itsestäni niitä asioita, jotka ajavat minua eteenpäin. Itse olen tykännyt juuri siitä, että akatemian aikana olen kokeillut paljon erityyppisiä projekteja, ja vaikka ne eivät välttämättä suoranaisesti johda mihinkään tulevaisuuden työpaikkaan, niin ne ovat kuitenkin antaneet minulle hyvää pohjaa ja referenssiä tulevaisuutta varten.

Oman itseni tutkiskeluun otin kuitenkin nyt lukuun Raija Salmimiehen ja Sirkku Ruudun ”Myönteisen muutoksen työkirja” sekä Marko Kulmalan kirjan ”Kasvu”.

 

Myönteisen muutoksen työkirja auttaa kartoittamaan hiukan omia arvoja, haasteita, vahvuuksia, tuntemuksia ja niiden vaikutusta tekemiseen ja hyvinvointiin. Kirja sisälsi teoriaa, pohdiskelevia tehtäviä sekä ihan konkreettisia käytännön tehtäviä.

Olen todella huono luomaan omia pitkän ajan tavoitteita, mutta tämän kirjan jälkeen ja muutenkin nyt jos haluan tsempata omien tulevaisuuden näkymien maalailun kanssa, niin ajattelin että ehkä voin yrittää.

Ensimmäinen asia oli luoda tavoite, jonka saavuttaminen on minulle tärkeää ja hyödyllistä; à No tässä vaiheessa muodostin tavoitteeksi siis sen, että minulla olisi jokin suunta akatemian jälkeen sille, mitä haluaisin tehdä/missä haluaisin jatkaa.

Toiseksi tuli miettiä, että mitkä asiat puoltavat sitä, että tavoitteen saavuttaminen on mahdollista;
–> Olen akatemialla, jossa on mahdollista kokeilla kaikkea. Akatemialla on myös hyvät mahdollisuudet luoda verkostoa. Näitä minun pitäisi vain osata hyödyntää vielä tehokkaammin.

Kolmanneksi tuli täyttää motivaatioportaat välitavoitteineen ja aikatauluineen;

1. Maaliskuun loppuun mennessä olen tutkiskellut itseäni, ottanut aikaa unelmoinnille ja haaveille, käynyt ammatinvalintaohjaajalla sekä kirkastanut toimialaa, tekemistä, kontakteja ja yrityksiä jotka minua innostaa.

2. Huhtikuun loppuun mennessä olen kartoittanut yrityksiä ja kontakteja, jotka minua kiinnostavat, ja tavoitteena tähän mennessä on löytää myös opariaihe

3. Syyskuussa minulla on opinnäytetyö menossa, sekä muutamia kontakteja kiinnostaviin yrityksiin ja kiinnostaville aloille

Salmimies ja Ruutu nostivat myös esiin odotukset sekä arvot, kuinka ne vaikuttavat tekemiseen. Meille luodaan odotuksia monesta eri suunnasta (vanhemmat, ystävät, työkaverit, puoliso, isovanhemmat jne). Pohdin sitä, että minkälaisia odotuksia minuun kohdistuu mistäkin suunnasta, ja kuinka se vaikuttaa minuun. Mitä tuntemuksia ne herättävät ja mitä ne saavat minut ajattelemaan. Kieltämättä täytyy myöntää, että muiden odotukset vaikuttavat itseeni aika paljonkin… Suurimmat ja useimmat odotukset liittyvät varmaan juurikin noihin tulevaisuuden suunnitelmiin ja ammatinvalintaan. Tietyllä tapaa varmaan nekin ovat saaneet minut ajattelemaan enemmän ja enemmän tulevaisuutta ja sitä, että olisi hyvä olla jokin päämäärä akatemian jälkeen.

Myönteisen muutoksen työkirjassa oli suuri määrä erilaisia tehtäviä liittyen mielen toimintaan, tavoitteiden asettamiseen, itsetuntoon, stressin hallintaan, hyvien kokemusten lisäämiseen, henkiseen kasvuun jne. Omasta mielestä ihan älyttömän hyviä, ja minusta tuntuu, että taidan palata tähän opukseen vielä tulevaisuudessakin. Tämä essee kuitenkin painottuu pääasiassa tavoitteisiin ja tulevaisuuden hahmottamiseen, joten pari vinkkiä otin vielä itselleni käyttöön:

 

 

1 Ongelmista tavoitteita

Itse meinaan kasata itselleni hiukan liikaakin ”ongelmia”, joihin tulee välillä takerruttua ihan liikaa. Salmimies ja Ruutu esittelivät yhden keinon, jota voi tällaisissa tilanteissa kokeilla; ”Jos elämässä tuntuu olevan paljon ongelmia, ja niistä on vaikea päästä eteenpäin, ne kannattaa tavoitteistaa.”

Tavoitteen tulee olla jonkin hyvän alkamista, ei huonon tavan loppumista. Tavoitteen tulee myös olla selkeä/konkreettinen, mitattavissa toiminnan/käytännön kautta, realistinen ja oikeasti kiinnostava.

Tällainen olisi varmasti auttanut minua alkusyksyllä hiukan jäsentelemään ajatuksia, ja muutenkin pääsemään irti itse aiheutetuista ”ongelmista”. Nyt kuitenkin loman alkaessa, tuntuu että harteilla ei ole ongelman ongelmaa! Loppusyksy on mennyt jotenkin mukavan rennosti, mukavien puuhien parissa ja lomaa odotellessa

 

 

2 Tasapainon etsiminen

HUT-malli on yksi tapa avata itselleen mahdollisuuksia, jossa otetaan huolet huomioon, mutta samalla avataan sitä, mitä halutaan olevan toisin ja mitä sille voidaan tehdä.

 

 

TEE VAIHE VAIHEELTA:

  1. Kirjaa vasempaan sakaraaHUT-mallin tasapainoasi uhkaavat huolet
  2. Kirjaa ylimpään sakaraan avainsanoin, minkä unelman toteutumisen huolet estävät
  3. Kirjaa oikealle toiminnan/käyttäytymisen tasolla, mitä voisit tehdä kampittaaksesi huolenaiheesi tai tehdäksesi niiden vaikutukset pienemmiksi
  4. Valitse toiminta, jota aiot kokeilla ensimmäisenä,                                                                                                      toisena, kolmantena jne.

 

”Hyvät päätöksesi ja itsellesi tehdyt lupaukset toteutuvat, kun seuraat niiden etenemistä systemaattisesti. Hyvät ajatukset ja ideat eivät riitä, ellet sinnikkäästi ponnistele päämäärääsi kohti.”

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!