Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

MYYJÄNÄ IANKAIKKISESTI, AAMEN!

Kirjoitettu 05.02.13
Esseen kirjoittaja: Timo Perttunen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Myynnin Korkeajännitys
Kirjan kirjoittaja: Sarasvuo, Jarla
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 8.3. Havahtuminen - ihmisenä kehittyminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Jari Sarasvuo, Pertti Jarla

Myynnin Korkeajännitys


Sarasvuo ja Jarla ovat kirjoittaneet positiivisesti ”äijämäisen” teoksen. Kirja tuki erittäin positiivisella tavalla minun keskittymistä kirjassa olevilla kevennyksillä, sarjakuvilla. Muutenkin kirjan lukeminen oli paljon mielekkäämpää, kun ei ole pelkästään tekstiä vaan käytetään sitä visuaalisuutta!

Vaikka kirjassa oli siis hyviä pointteja, niin ei tämä siltikään pompannut suoraan minun suosikkikirjaksi.

Olet aina myynyt ja tulet aina myymään

Myimme eilen, myimme tänään, myimme myös vuosi sitten… Siinä vaiheessa kun olemme oppineet ajattelemaan olemme ruvenneet myymään. Kaikki ehkä eivät vielä sitä tiedosta, mutta kun oikein tarkkaan ajattelee niin me myymme kokoajan, nimittäin ITSEÄMME!

 

Olemme myyneet itseämme ihmisenä jo ala-asteella, tietoisesti tai tiedottomasti. Nimittäin jo ala-asteella olemme tehneet johonkin vaikutuksen ja toinen osapuoli on siis ostanut juuri SINUT! Hän on halunnut viettää vapaa-aikaa tai kouluaikaa juuri SINUN kanssa! Joten olet saanut myytyä itsesi hänelle onnistuneesti.

 

Kaikki mitä teetkään on periaatteessa myymistä tai markkinoimista. Sitä ei aina ajattele, mutta niin se vain menee.

 

Olemme joutuneet myymään itsemme aikoinaan meidän kavereille, meidän parhaille ystäville, jokaiselle työpaikalle missä olemme olleet, jopa omalle tyttöystävälle (ja se jos mikä on ollut myymistä). Käytimme monta valttikorttia ja annoimme paljon hyviä tarjouksia ennen kuin ostaja (tyttöystävä) lopulta osti tuotteen eli SINUT!

 

Tulevaisuudessa juuri SINÄ joudut myymään ja paljon. Joudut myymään nimittäin omat mielipiteesi ja uskottavuutesi mm. elämän siirtymisvaiheessa. Hommataanko kakaroita vai ei? Siitä joutuu pitämään myyntitapahtuman. Erotaanko vai pysytäänkö yhdessä? Siinäkin SINÄ joudut taas miettimään mikä on siinä vaiheessa kannattavaa ”liiketoimintaa”.

Mitä parempi myyjä olet, sitä paremmin selviät näistäkin tilanteista. Myy siis kokoajan, koska vain myymällä parannat myyntitaitojasi.

 

Joten uskokaa kun nyt sanon: MYYKÄÄ ITSEÄNNE!

 

MYY ITSEÄSI, ÄLÄ PYSHDY!

 

 


 

 

Viisi (5) myynnin määritelmää:

  • Myyminen on tavoitteiden siirtämistä toisiin ihmisiin niin, että nämä mielellään niitä tavoitteita toteuttavat. TAI:
  • Myyminen on toisten suostuttelua yhteistyöhön. TAI:
  • Myyminen on vuorovaikutusta, joka tähtää kummankin osapuolen käyttäytymisen myönteiseen muutokseen ja hyödyn yhtäaikaiseen kasvattamiseen. TAI:
  • Myyminen on prosessi, jolla ostajan tarpeisiin etsitään toimiva ratkaisu ja autetaan ostajaa hyödyntämään ratkaisun mahdollisuudet. TAI:
  • Myyminen on asiakkaan tuotteeseen liittämän arvon kasvattamista niin kauan, että asiakas kokee arvon suuremmaksi kuin hinnan.


HYVÄ TIETÄÄ JA TIEDOSTAA!

Myyntiprosessin seitsemän (7) vaihetta:

  1. asiakkaan löytäminen
  2. ensikontakti
  3. asiakasehdokkaan arviointi
  4. tuotteen esittäminen
  5. vastaväitteiden pyyntö
  6. vastaväitteiden käsittely ja kaupan teko
  7. kaupan monistaminen

 

Monesti nämäkin asiat ovat ikään kuin itsestään selvyyksiä, mutta välillä ne on silti hyvä kirjata ylös, jottei ne vahingossakaan unohdu.

 

Aina kun lähdet myymään, oli kyse sitten pienestä, keskikokoisesta tai isosta kaupasta, niin olisi aina hyvä tehdä SWOT-analyysi. Sarasvuo ja Jarla painottavat kyseisen menetelmän käyttämistä kirjassaan, sillä se pistää SINUT miettimään ja oivaltamaan uusia asioita, mitä et ehkä olisi älynnyt, ellet rustaisi niitä paperille.

SWOT-analyysi muodostuu neljästä osa-alueesta:

Tiimiakatemialla voimme hyödyntää tätä, mm. tekemällä SWOT-analyysin asiakkaasta kenen luokse m

enemme, ja muutamasta asiakkaan kilpailijasta. Saamme luotua kuvan, että olemme todellakin panostaneet tähän asiakkaaseen ja meillä on jotain konkreettista näytettävää, silloin asiat eivät mene vaan korvasta sisään ja ulos, vaan kuva jää nakertamaan takaraivoon. Jos asia on huolella tehty ja hyvin esitetty, niin kaupathan siitä tulee!

 

Timo Perttunen

+358 40 746 4938

Mittava Innovations

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!