Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Myymäläympäristö elämysten tuottajana

Kirjoitettu 24.05.13
Esseen kirjoittaja: Sami Pääkkönen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Myymäläympäristö elämysten tuottajana
Kirjan kirjoittaja: Susanne Markkanen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luomassa paremmin myyvää myymälää

Kaikilla kivijalkamyymälän kauppiailla on yhtenäinen pulma, kuinka luoda myymälä joka vetää asiakkaita puoleensa ja saa heidät ostamaan. Raaka prosessi alkaa markkinoinnista jotta asiakkaat löytävät myymälän, tämän jälkeen runsas tarjonta ja laadukas palvelu hoitavat lopun. 90 % suomalaisista kauppiaista voisi varmaan yhtyä tähän, eikä siinä sinällään mitään vikaa olekaan. Kuitenkin kun pyritään sitouttamaan asiakasta ja saamaan hänen keskiostosta suuremmaksi tarvitaan jotain muuta.

Myymäläympäristö elämysten tuottajana olisi kirjan paikallaan jokaiselle Kauppakulman Pop Up- joulukylän uudelle kauppiaalle. Nykyään kaikilla on kiire ja 60% ihmisistä sanoikin kirjan gallupissa, että ostoksilla käyminen on stressaavaa ja he mielellään välttäisivät sitä. Samaan aikaan vastaava määrä ihmisiä maksaa keinoista joilla he saisivat levätä. Jatkuva suorittamisen tarve näkyy myös joulukaupassa ja se saa asiakkaat poikkeamaan mahdollisimman nopeasti mahdollisimman keskitetyillä kauppapaikoilla. Ymmärrämme siis ettei pelkkä miellyttävä layout tai hienot displayt auta kaikissa tilanteissa. Harva on edes tullut ajatelleeksi että valaistuksella, musiikilla ja myymälän hajustuksella voisi olla suuri merkitys ostotapahtuman klousaamiseen.

Myymälän väritys myös välittyy suoraan brändikuvaan sillä harmaa on Jenkeissä kallis ja korkealuokkainen (Apple yms.) kun taas Kiinassa ja Japanissa harmaa on vastine halvalle. Purppura taas kuvastaa Jenkeissä edullista ja Aasiassa päin vastaista. Ehkä olet myös huomannut miellyttävän tuoksun kun avaat ensimmäisen kerran uuden iPhonen pakkauksen tai istahtamalla uuden Mersun kyyditettäväksi. Haju ei ole lainkaan tunkkainen, tehdasmainen tai hajuton. Syynä ovat valmistajien käyttämät tuotehajusteet, näin yhdistät ensikerralla tutun hajun ja turvallisen tuotteen.  Kauppojen hedelmäosastoilla vallitsee raikas ja jopa hyvin herkullinen tuoksu. Tekisi lähes mieli syödä tuotteet paikan päällä. Hajusteita käytetään siis lähes kaikkialla, paitsi niissä pienmyymälöissä joissa Jouluostoksilla voisi tuoksua pipari ja glögi.

Kirja on ainoa puhtaasti myymäläympäristöön ja sen imagoon keskittyvä suomenkielinen teos. Vieläpä suhteellisen tuore sellainen, se tuo kaikille tulevaisuuden kauppiaille uusia mielenkiintoisia ideoita jotka ovat jo muualla Euroopassa itsestään selvyyksiä. ”Vähittäiskaupan sektorilla testattiin Niken urheilukenkiä ja tuoksua. Suurin osa kuluttajista valitsi Niken kengät, jotka olivat huoneessa, jossa oli kukkaistuoksu. He olivat myös valmiita maksamaan niistä reilut kymmenen dollaria enemmän verrattaessa tilanteeseen, jossa ilman tuoksua olevassa huoneessa oli täysin samat kengät”.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!