Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Myymäläympäristö elämysten tuottajana

Kirjoitettu 23.10.14
Esseen kirjoittaja: Anders Bertlin
Kirjapisteet: 2
Kirja: Myymäläympäristö elämysten tuottajana
Kirjan kirjoittaja: Susanne Markkanen
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Myymäläympäristö elämysten tuottajana

Susanne Markkanen

 

Olipa pitkästä aikaa heikko kirja. Vähän jopa harmittaa, että käytin tähän monta tuntia aikaa vielä siinä uskossa, että saan tästä kirjasta hyviä vinkkejä huonekalukauppaan. Aika korkealentoisia ideoita, jotka ovat aika haastavia toteuttaa täällä Suomessa! Olen kritisoinut aika paljon akatemialla samanlaista ilmiötä. Ihmiset tulevat sanomaan, että tee niin tai näin, tai minä olisin tehnyt asiat näin. Aika harvoin ne kuitenkin pohjautuvat mihinkään, varsinkaan kokemukseen. On aika helppoa heittää esimerkiksi, että olisitte vieneet huonekaluliikkeen Helsingin keskustaan, mutta olisiko kyseinen henkilö pystynyt itse sitä toteuttamaan? Onko hänellä tarkkoja laskelmia, mitä vuokratilat maksavat Helsingissä? Onko tietoa edes siitä, kannattaako huonekaluliikkeen olla edes keskustassa? Tai minkälaiset markkinat on Helsingissä? En sano, että on ei kannata ollenkaan heittää ideoita, mutta minun mielestäni niiden pitäisi pohjautua johonkin!  Ehkä olen vaan liian vanha enkä enää innostu mistä tahansa, sekin on mahdollista! Ihmettelen myös kirjassa sitä, miksi toistaa samat esimerkit moneen kertaan, minulla ne meni kyllä jakeluun jo ensimmäisellä kerralla. Pahimmillaan sama tarina tuli esille kolme kertaa!

 

Kyllä tästä kirjasta oli jotain hyötyäkin. Tuli vahvasti meidän Unkarin matka mieleen! Käynnit niin FC Barcelonan stadionilla kuin Apple Storessa kyllä avartaa. Tuli puolessavälissä kirjaa mieleen, että kirjan kirjoittaja on vaan halunnut lähteä kiertämään maailmaa ja on kirjan avulla saanut siihen syyn. En vaan usko perusjunttisuomalaisen olevan vielä valmis ottamaan vastaan kaiken, mitä isot miehet tekevät maailmalla. Olen jopa huomannut, että nöyrä ja vaatimaton linja voi vedota paremmin suomalaisiin asiakkaisiin.

 

Mutta mielipiteet sikseen, ja katsotaan mitä sain irti kirjasta. Tykkään aina tehdä merkintöjä, kun luen kirjoja. mutta en ole koskaan tehnyt vielä näin vähän merkintöjä. Aloitan aina merkintöjen tarkastelun esseetä varten kirjan alusta, mutta teen tällä kertaa poikkeuksen. Nimittäin usein käy niin, että kun aloittaa alusta, loppumerkinnöille ei jää tilaa tai ne käydään hyvin nopeasti vaan läpi. Paljon olin eri mieltä kirjan sisällöstä, mutta tästä olen täysin samaa mieltä:

 

”Myyjästä muodostuu henkilö, joka rahankäsittelyn ja kassakoneiden käytön sijaan eläytyy brändin maailmaan, vie kuluttajan mukanansa tämän tuotemerkkimaailman saloihin sekä luo hänen kanssaan unohtumattomia elämyksiä ja ainutlaatuisia brändikokemuksia.”

 

Suomessa ollaan koko ajan huolissaan siitä, että koneet syövät myyjät pois. En usko ihan niin käyvän. Ihmisiä tarvitaan aina, ei välttämättä rahastukseen, mutta palveluun, makutuomariksi, näyttämään miten tuotteesta saadaan kaikki irti sekä jopa kaveriksi. Tämän takia minun mielestäni kaikkien akatemialla kannattaa harjoitella myyntiä. Mielestäni Ville kirjoitti hyvin aiheesta tällä viikolla meidän Facebook- ryhmässä. Hyvä suunnittelu ei riitä, hyvä markkinointi ei riitä, jos ei ole myyntiä. Leijonaluolasta olen oppinut myynnin tärkeyttä! Vaikka olisi kuinka hyvä projekti tahansa, aika harvoin he sijoittavat rahaa yritykseen, jolla ei ole myyntiä. Ennemmin tai myöhemmin tulee kysymys: ”Paljonko teillä on myyntiä?”.

 

Toinen asia jota olen miettinyt paljon tällä viikolla, ehkä jopa liian paljon, on tämä kohta kirjassa:

 

”Mikäli kuluttaja päättää hankkia tuotteen, hän siirtyy shoppailun toiseen vaiheeseen tietokoneiden luo, jossa hän valitsee tuotteet, jonka jälkeen ne toimitetaan hänen kotiinsa maksimissaan kolmessa päivässä. Tämä on myös hyvä malli siitä, kuinka online-shoppailu yhdistyy sulavasti ja luontevasti perinteiseen shoppailuun.”

 

Miten saataisiin yhdistettyä sulavasti netti ja kauppa? Eli meidän nettisivuthan on työn alla. Tuntuu muuten mahtavalta, kun voidaan maksaa ensimmäinen palkka verokortin kautta ulkopuoliselle työntekijälle! Pystyin työllistämään henkilön oikein suoraan meidän firman kautta.

Nettisivuilla pitäisi kuitenkin ratkaista pari ongelmaa. Miten maksaminen tapahtuisi – otetaanko verkkomaksaminen yhdeksi vaihtoehdoiksi vai tapahtuuko maksaminen itse myymälässä? Toinen ongelma on lähettäminen. Koska meidän hinnat on niin edullisia sekä huonekalut painavia, monessa tuotteessa lähettäminen maksaisi enemmän kuin koko tuote itsessään. Tähän pitää keksiä joku ratkaisu! Epäilen, että jos otetaan verkkokauppa käyttöön, pelkkä nouto tai kotiinkuljetus (30€) voisi olla paras ratkaisu. Koska jos niitä alkaa lähettämään, pitäisi antaa asiakkaalle myös palautusoikeus. Tässä tulisi ongelmaksi se, että ensin asiakas maksaa kovan summan lähettämisestä ja sen jälkeen joutuisi maksamaan vielä vaikka puolet rahdista, jos haluaa palauttaa tuotteen. Halpojen ja painavien tuotteiden ongelma. Joku sanoisi tähän, että eihän se ole ongelma, sehän on mahdollisuus! Kiitos tästäkin kommentista, jatketaan eteenpäin!

 

Lyhyt hyvä vinkki kirjasta vielä:

 

”Lisäksi selvisi, että mitä enemmän valaistus kirkastuu, sitä enemmän asiakkaat kiinnostuvat tuotteista.”

 

Myymälä on ehkä vieläkin vähän pimeä, joten muutama loisteputki pitäisi vielä vaihtaa sellaisiin, joissa olisi enemmän valoa.

 

Tällainen kirja tällä kertaa, edessä vielä essee Saiturin markkinointikirjasta, sitten 50 pistettä on täynnä. 50!! Olen sen verran huono ja hidas lukemaan varsinkin, kun en lue omalla äidinkielelläni, että huh. Jos minä saan aikaiseksi 50 pistettä ja vielä nautin siitä, silloin kuka vaan voi onnistua siinä. Tällä rahalla tuli tällainen essee!

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!