Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Myymäläympäristö elämysten tuottajana

Kirjoitettu 11.12.14
Esseen kirjoittaja: Emma Kyyrä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Myymäläympäristö elämysten tuottajana
Kirjan kirjoittaja: Susanne Markkanen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ostaminen, kuluttaminen ja omistaminen ovat kuluneen syksyn aikana alkaneet ahdistamaan minua. Onnen ostaminen ei ole mahdollista, ja olen huomannut nauttivani enemmän luopumisesta, uuden tavaran haalimisen sijaan.

Aiempaa minääni, jota myös monissa esseissäni käsittelen, on kuvannut ostamisen into ja kiinnostus kuluttamiseen. Osasyitä muutokseen on varmastikin muutaman kuukauden ”matkalaukkueläminen”, kun huomasin, kuinka vähällä sitä oikeasti tuleekaan toimeen, sekä vaatearsenaalin karsiminen. Käyttämättömiä, muutaman vuoden sisällä kertyneitä vaatteita löytyi yli seitsemän jätesäkillisen verran, lähemmäs tuhat yksilöä, joka yllättävän voimakkaasti herätti siihen, kuinka ostaminen on ollut vain ostamista, ilman syytä tai käyttötarkoitusta.

Tämän vuoksi kirja elämysshoppailusta aiheutti vahvoja vastustusreaktioita, etenkin puhuttaessa virkistysshoppailusta terapiamuotona ja elämäntapana. Tätähän maailmassa on, shoppaillaan ja kulutetaan mikä ehditään, ostetaan onnea. Ajatus yhdistettiin vielä hyvin voimakkaasti mielen manipulointiin ja hetkelliseen onnellisuuteen (joka edelleen johtaa lisäostoksiin) sekä ärsyttävästi urheiluun minkä vuoksi en vain yksinkertaisesti halunnut olla kirjan kanssa samaa mieltä. Oppi jäikin ehkä pinnalliseksi.

Jyväskylässä elämyksellisiä myymälöitä ei hirveästi mielestäni ole, ainakaan mitään mikä olisi verrattavissa ulkomaisiin kauppoihin. Markkinoijan Tie-koulutusohjelmassa tutkimme elämyksellisyyttä Kööpenhaminan keskustan liikkeissä, ja lisäksi kokemukseni matkoilta USAan asettavat toki myös riman korkealle. Hyviä liikkeitäkin kuitenkin löytyy. ToysRusissa on erityinen sisäänkäynti lapsille, sekä leluja esillä heidän tasollaan (pikkulapset alhaalla, isommat ylempänä), Partioaitta on tiivistunnelmainen, ja puisten pintojen avulla tuntuu kuin saapuisi metsään. Lisäksi myyntitiski on normaalista poikkeava. Harjun paperi ja Pienikamari Yliopistonkadun varrella houkuttelevat tietynlaista kohderyhmää ihan vain katselemaankin. Muistan molemmat kaupat lapsuudestani aivan erityisinä, elämyksinä.

 

Maalaistori Joulu Pop-Up

 

Kuukausi takaperin tein Experience Economyn pohjalta esseen Kotakahvilan elämyksellisyydestä, joten kyseistä kuppilaa en näe tarpeelliseksi tässä käsitellä, vaikka joitain käytännön tekoja tästä opuksesta kodalle päätyykin.

Nyt joulukuussa pidämme omaa myyntipistettämme Mittavan tyttöjen kanssa Joulu Popupissa. Lyhyen kestonsa vuoksi myymälä on suunniteltu minimaalisella rahamäärällä, ja liikeessä olevat muut myyntipisteet vaikuttavat vahvasti myymälän ulkonäköön. Vaikka sijainti onkin tänä vuonna viime vuotta keskeisemmällä paikalla, on asiakkaiden sisälle saaminen ollut yhtä haastavaa kun vuosi sittenkin.

Lyhyen myyntiajan vuoksi markkinoinnin olisi oltava hyvin aggressiivista ja aktiivista, mitä se ei ehkä ainakaan alkukuusta ollut. Ennakkomarkkinointi myöskin puuttui kokonaan.

Makkinoinnin lisäksi sijainti keskeisimmässä Jyväskylän kauppakeskuksessa aiheuttaa myös toisen kaltaisia haasteita. Kuinka saada ihmiset sisälle myymälään käytävältä juuri meille?

Kirjan erillinen osio myymäläympäristön vaikutuksesta kuluttajaan antoi hyviä näkökulmia asian pohtimiseen ja käytännön tekoihin.

 

Näyteikkuna

Näyteikkuna on ensimmäinen silmäys kauppaan. Popupissa on myynnissä eri tuottajien tuotteita, ja hyvin erilaisia tuotteita, joten näyteikkunalle ei nähty hyväksi asettaa joitain tiettyjä tuotteita, kuten pitkäaikaisessa liikkeessä esimerkiksi uutuuksia. Näyteikkunasta on tehty neutraali, jouluteemainen ja yksinkertainen. Ei ehkä hirvittävän houkutteleva, mutta tämä jättää ainakin suoran näköyhteyden myymälään sisälle.

 

Pohjaratkaisu

Myyntipisteiden paikkoja suunnitellessamme otimme huomioon asiakkaan kiertosuunnan, ja asettelimme tuotteet niin, että kiertäessään kaupan ympäri asiakas huomaisi lähes kaikki tuotteet halutessaan. Testailimme myöskin erilaisia vaihtoehtoja, jotta saimme riittävän liikkumaleveyden kaikkialle. Oli hauskaa suunnittelupäivän jälkeen lukea kirjasta, kuinka n. 2m on hyvä käytävän leveys, kun olimme luonnostaan hakeneet kyseistä leveyttä kaikkialle.

Yllättävää on myös se, että ihmiset vastoin ajatustamme kiertävätkin kaupan vastapäivään, kun luulimme kiertosuunnan olevan pääosin myötäpäivään.

Valaistus

Popupilla käytössä on vanhat kunnon loisteputkilamput, mitkä tekevät liiketilasta kolkon ja kylmän, ja ehkä hieman pelottavan. Kiinnitän usein huomiota valaistukseen, ja arvostan eniten luonnonvaloa. Mielestäni valaistuksen vaikutuksen huomaa selkeimmin ruokaillessa, milloin myös maku- ja hajuaistille on ärsykkeitä. Koitappa kotonasi syödä erilaisessa valaistuksessa! Kouluruokakin on yllättävän maukasta hämärässä 😀

Popupilla olisi mukava koittaa vielä erilaisen valon käyttöä. Kuinka myyntiin esimerkiksi jouluinen tunnelmavalaistus joulun alla tai sunnuntaisin? Tuotteet voisi valaista kohdevaloilla.

Värit

Joulu Pop-Up myymälä on valkoinen ja kolkko. Sekalaisen väriset pöytäliinat ja poikkeavan tyyliset myynti displayt tekevät kokonaisuudesta sekalaisen. Oma myyntipisteemme on mielestäni yllättävän harmoninen. Kalusteet valkoisia, muutamia koreja ja porontalja. Väreihin päädyttiin lähinnä tuotteiden yksinkertaisten etikettejen vuoksi: vaaleasta tuotteet tulevat esille.

Musiikki

Joulu Popupissa soitetaan tietysti joulumusiikkia! Sekalaisia sarja joululauluja soi taustalla, hyvin hiljaa, mutta soivatpa kuitenkin. Ei kovin omaperäistä näin joulukuussa.

Hajut ja tuoksut

Maalaistorin tuotteet tuoksuvat, mutta muiden tuotteiden ohella haju ei valtaa koko myymälää. Osasta tuotteistamme on tarjolla haistiaiset, sekä maistiaisena on ollut raakasuklaata.

 

Elämyksellisyys elävässä elämässä

Mielestäni jotkin kirjan vinkeistä ovat kuitenkin tarkasti mietittynä jopa jokaisessa Prismassa. Käytäväleveydet, hyllykorkeudet, tuotteiden asettelut, sisäänkäynnin lähistölle asetetut tuotteet, opastekyltit ja hintalaput ovat oikeasti ajatustyön tulosta.

Elämyksellisyyden pohja onkin toimivassa kokonaisuudessa ja käytännön toimintojen toimivuudessa. Elämyksellisyyttä voi lisätä erinäisillä kirsikkoina kakun päälle. Tai ehkä ennemminkin hillo pohjan väliin, koska elämyksellisyyden ei tulisi olla päälle liimattua. Uskon jokaisen Tiimiakatemian käyneen pystyvän tähän, sillä kyse on lähinnä nokkelista ideoista ja niiden toteuttamisesta. Tiimiakatemialla opetellaan myöskin jatkuvasti erilaista teemoittamista. Lähes jokaisella onkin valmistuessaan useita kokemuksia erilaisista teematapahtumista, elämyksistä. Onkin tärkeää, että kyseisiä asioita pääsee tarkastelemaan mahdollisimman paljon ja usein. Siksi 5E <3

 

Matkaopas?

Matkaoppaana tämä kirja toimi kohdallani loistavasti! Esimerkkeinä käytettyjä kauppoja löytyi ympäri maailman, ja jollain tasolla ne houkuttelevat minua käymään. Ehkä osittain pienenä kettuiluna kirjalle haluaisin käydä katsomassa kyseisiä paikkoja. Minkälaisen reaktion ne minussa saavat aikaan? Ostanko jotain ”vahingossa”? Tunnenko oloni jotenkin paremmaksi? Viihdynkö?

Ja näitä kauppoja oli paljon. Tein niistä itselleni Excel-taulukon, jotta voin käydä niissä. Alla olevat kolme haluan ehdottomasti nähdä, sillä kyseiset kiinnostavat eniten!

Chicago – Niketown

Herzogenaurach – Adidas Factory Outlet (kevät 2015, Learning Cirkus)

Cambridge – Barefoot Books

 

 

 

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!