Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Myynnin johtamisen uusi aika

Kirjoitettu 08.01.13
Esseen kirjoittaja: Jarkko
Kirjapisteet: 2
Kirja: Myynnin johtamisen uusi aika
Kirjan kirjoittaja: Nieminen, Tomperi
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Huippumyyjäksi ei synnytä. Myynti on taito, jota harjoittamalla kehittyy jatkuvasti. Tottakai on olemassa luonnonlahjakkuusia kuten huippu-urheilussa, mutta näidenkin luonnonlahjakkuuksien on kaivettava ja tunnistettava lahjansa itse. Olen Tiimiakatemiaa ennen työni puolesta harjoittanut paljon myyntiä, sitä kuitenkaan sen kummemmin miettimättä. Olen oppinut siis jonkin verran käytännössä, niin että Tiimiakatemian aikana olen huomannut sen olevan minulle luontaista ja jopa vahvuuteni. Näin olen Akatemialla ja nyt viimeistään kolmantena vuonna olen alkanut painottaa tekemistäni myyntiin. Tämänkin vuoksi valitsin Niemisen ja Tomperin kirjan ”Myynnin johtamisen uusi aika”. Toiveenani oli saada kirjasta uusia ideoita Buukkaaja-projektiin, jossa vastaan neljän myyjän vahvuisesta (huippumyyjä)porukasta.

Tässäkin kirjassa ja useassa jo lukemissani kirjoissa puhutaan paljon asenteesta. Myyjää motivoi kaikkein eniten tämä itse. Usko tuotteeseen, usko kanssa tekijöihin ja usko markkinoihin on mielestäni tärkeimpiä asioita kirjan esimerkeistä, jotka vaikuttavat porukassamme niin sanottuun sisäiseen motivaatioon. Nämä asiat tulee olla ehdottomasti kunnossa, jotta omaa myyntityötään osaa arvostaa ja sitä kannattaa jatkaa. Olen tuntenut porukkamme vasta hetken, mutta olen erittäin vakuuttunut, että jokainen on oikealla tavalla motivoitunut ja asennoitunut projektia varten. (”Ulkoinen motivaatio auttaa, mutta sisäinen motivaatio ratkaisee”)

Kuten mainittua, oma tehtäväni projektissa on neljän hengen myyntiporukan johtaminen. Vaikka kokemusta myynnistä minulla onkin, ei myynninjohtaminen ole ollenkaan niin helppoa kuin kuvittelin. Ainakin tässä alkuvaiheessa olen tarkoituksella pyrkinyt saada jokaisen myyjän ajattelemaan omilla aivoillaan. Mielestäni liiallinen toiminnan ohjaaminen syö sisäistä motivaatiota ja saa myyjän vain lamaantumaan. On erittäin tärkeää ottaa myyjät osaksi mietintäprosessia, kuten tavoitteiden asettamista ja toimintatapojen luomista. Myyntityö onkin mielestäni yksi eniten ajatustyötä vaativa ala. Myyjät toimivat usein yksin (asiakaskäynneillä), joten on pyrittävä siihen, että jokainen myyjä pystyy ja osaa kehittää tekemistään itse.

Koska emme ole kukaan täydellisiä, aion projektissa ottaa tehtäväkseni myös myyjien osaamisen johtamisen / valmentamisen. Itsensä jatkuva kehittäminen myös projektin ulkopuolelta on erittäin tärkeää. Tehokkaimpia itsensä kehittämisen keinoja myyjänä on muun muassa oman myynnin seuraaminen mittareiden avulla, oman myyntikäyttäytymisen jatkuva seuraaminen ja kehittäminen, teoriatiedon eli myynnin kirjallisuuden haaliminen ja ennen kaikkea jatkuva lannistumaton tekeminen.

 

 

 

 

 

Mietteitä:

  • Paras motivaatio on se, joka tulee itsensä sisältä.
  • Emme ole täydellisiä, näin ollen meidän tulee jatkuvasti kehittää itseämme.
  • Oikeat ihmiset oikeisiin tehtäviin
  • Tavoitteet ohjaavat myyntiä oikeaan suuntaan
  • Luo onnistumisen kulttuuria

 

 

Työkaluja:

  • SMART -tavoitteiden luomiseen:
    • Spesific – Täsmällinen
    • Measurable – Mitattavissa oleva
    • Achievable – Saavutettavissa oleva (mutta haasteellinen)
    • Realistic – Mielekäs ja kytköksissä strategiaan (realistinen)
    • Time-bound – Aikaan sidottu
  • Mittari:
    • Sidoksissa organisaation strategiaan ja kriittisiin menestystekijöihin
    • Päätöksenteon näkökulmasta olennainen, oikea, tarkka, uskottava ja edullinen
    • Innostaa ihmisiä eli on haasteellinen mutta realistinen
    • Kuvaa asioita, joihin työntekijä voi vaikuttaa
    • Helposti ymmärrettävissä

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!