Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Myynnin korkeajännitys

Kirjoitettu 13.04.15
Esseen kirjoittaja: Harri Mustonen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Myynnin korkeajännitys
Kirjan kirjoittaja: Jari Sarasvuo & Pertti Jarla
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin Jari Sarasvuon ja Pertti Jarlan kirjan Myynnin korkeajännitys. Kirjassa käydään läpi moderni myyntiprosessi, yhdistäen tekstiä ja sarjakuvaa. Teos on suunnattu kaikille, jotka haluavat onnistua työssään ja ihmissuhteissaan. Oppeja voi soveltaa myös kasvatukseen, johtamiseen, parisuhteeseen ja tiimityöhön!

Aloitimme tiimimme kanssa synnytysmyyntiä ensimmäistä kertaa kaksi viikkoa sitten. Kirjan lukeminen soittelupäivien jälkeen olikin hyvä asia. Näin heti mielessäni virheitä mitä teimme ja sain ideoita mitä meidän tulee jatkossa tehdä. Ensinnäkin kun aloimme soittelemaan asiakkaille, tarjouksemme/esitteemme ei ollut vielä valmiina. Se oli ehdottomasti virhe, sillä osa asiakkaista halusi tarjouksen heti sähköpostiinsa. Asiakas odottaa saavansa tarjouksen sähköpostiinsa heti, parhaimmillaan soitetun puhelun aikana. Nyt pystyimme lähettämään ne vasta seuraavana iltapäivänä, ja se on varmasti tuonut epäammattimaista kuvaa myynnistämme.

Lähetin itse 10 tarjousta asiakkaille, 2 sähköpostiini on vastattu. Muut ovat ehkä unohtaneet, eivät ole kiinnostuneita tai olettavat, että heidät kontaktoidaan uudelleen. Ymmärränkin nyt synnytysmyynnin kautta, miten tärkeää asiakkaiden uudelleen kontaktoiminen on. Tein myös toisen virheen, minkä tiedostan kirjan lukemisen jälkeen. Olen jo nyt myöhässä ottamaan yhteyttä uudelleen. Uusi asiakashankinta on erittäin haastavaa, sillä asiakkaaseen on pystyttävä luomaan luottamus. Siksi yksinkertaiset perusasiat on saatava kuntoon ihan ensimmäisenä. Tarjouksen on lähdettävä heti ja perään on soitettava pian, on osoitettava aitoa kiinnostusta asiakkaaseen.

Kirjassa esitellään kolme myyjä tyyppiä. Miinanpolkijamyyjä, liekinheittäjämyyjä ja kaksoisagenttimyyjä.
Miinanpolkijamyyjä on usein kokematon ja kouluttamaton. Kohtaa paljon ongelmia myynnissä, ei tunne tuotetta, eikä asiakkaitaan. Liekinheittäjämyyjä on tyrkyttäjä, jota kiinnostaa vain oma tuote ja myyntitavoite. Ei niinkään asiakkaan mielipide tai tarve. Agenttimyyjä edustaa ja palvelee sekä yritystään, että asiakastaan. Menestyksen salaisuus on tuotetietoisuus, myyntitaidon ja asenteen yhdistäminen.

Asettaisin itseni tällä hetkellä miinanpolkijamyyjäksi. Myynti tuntuu vaikealta, siihen on välttelevä asenne. Tuotetietoisuus ei ole hiottu parhaimmaksi. Sitä vaikeuttaa myös se, etten ole tehnyt asiakkaalle vielä yhtään todellista synnytystä. Asiakas segmentointimme oli turhan suppea ja osa yhteystiedoista olivat turhia. Turhia ne olivat siksi, että itsekin ymmärsin heti, ettei palvelumme ole kyseistä asiakasta varten. Myynti tuntui olevan hakuammuntaa. Asiakkaiden uudelleen kontaktointi olisi myös pitänyt hoitaa aikaisemmin.

Oli siis hyvä asia lukea kirja nyt, kun huomaan heti suuria virheitä myyntipäivissämme. Yksinkertaisillakin perusasioilla pystymme kehittämään itseämme ja parantamaan laatuamme. Kaupankäynti on asiakaslähtöistä, joten asiakkaan tarpeen kartoittaminen on erittäin tärkeää. Siksi asiakaskunnan rajaamiseenkin kannattaa käyttää aikaa ja se tulee tehdä huolella. Kun asiakas kontaktoidaan on osattava myydä ensin itsensä ja tuotetietoisuuden on oltava kunnossa. Asiakkaaseen tulee ottaa uudelleen yhteyttä nopeasti, näin asiakas saa ammattimaisen kuvan. Asiakas kokee, että hän kiinnostaa myyjää ja niin tulee kiinnostaakin.

Uusasiakashankinta on kokemattomalle myyjälle erittäin vaikeaa. Alankin kallistumaan siihen vaihtoehtoon, että synnytyksiä kannattaisi kaupata vanhoille tai nykyisille asiakkaillemme. Meidän kannattaisi kontaktoida kaikki vähänkin tutut yritykset, sillä näin saisimme helpommin kokemusta myynnistä. Olisi myös erittäin tärkeää saada synnytys kaupaksi, näin kokemuksemme ja tietotasomme itse prosessista paranisi. Tämän jälkeen uusasiakashankinta voisi olla paljon helpompaa.

Harri Mustonen
Ideaosuuskunta Aito
harri@ioskaito.fi

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!