Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Myynnin korkeajännitys

Kirjoitettu 29.11.15
Esseen kirjoittaja: Aleksi Suomala
Kirjapisteet: 1
Kirja: Myynnin korkeajännitys
Kirjan kirjoittaja: Jari Sarasvuo, Pertti Jarla
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Myynnin korkeajännitys tarjosi todella hupaisan lukukokemuksen. Raskaiden kirjojen väliin on mukava välillä lukea yhdeltä istumalta meneviä kirjoja. Ylipäätänsä liika kirjapisteisiin tuijottaminen on täysin turhaa puuhaa, asian tärkeyttä ei kirjapisteet kerro.

Back to basics

Tämän kirjan aihe alue oli mielenkiintoinen siitä syystä, että olen kokeillut aivan puhdasta myyntityötä provisio palkalla enne tiimiakatemiaa. Tämän ansioista sain todella hyvän tartunta pinnan kirjaan. Pystyin sijoittamaan itseni sujuvasti kirjan vaiheisiin. Peilasinkin kirjassa olleita tilanteita ajalle, jolloin olin kattoremontti myyjänä alle 1 vuoden pystyssä olleessa yrityksessä. Olimme täysin vanhan myymisen maailmassa, eli maailmassa jossa kysyntä ylitti tarjonnan. Miinanpolkijat ja liekinheittäjä myyjät pystyivät tekemään jossain määrin tulosta. Koen että kävin kehityksen miinan polkijasta liekinheittäjäksi tuona aikana. Olin täysin kokematon myyjä ja minulle annettiin tuote, ja siitä vain kentälle polkemaan miinaa ja kokeilemaan. Pikkuhiljaa tuotetietous iski ja alkoi jäätävä monologi jossa asiakasta ei kuunneltu yhtään. Näin jälki käteen on mukava huomata että nuo päivät ovat onneksi takanapäin, enhän minä osannut myydä yhtään!! miten pystyinkin saamaan kauppaa niillä taidoilla jotka minulla oli silloin. Myynti on muuttunut, parhaat myyjät ovat vakoojia, jotka soluttautuvat ostajien leiriin oppimaan prosessin. Parhaat myyjät valitsevat asiakkaansa tarkasti, tuote sopii asiakkaalle varmasti ja asiakas on maksukykyinen. Asiakaskontaktit syvennetään suhteeksi ja suhde kumppanuudeksi. Vanhat asiakkaat ovat firmalle kaikkein tuottavimpia. Parhaat myyjät eivät hallitse myynnin perusteita, he rakastavat niitä. 1. Valitaan asiakas 2. luodaan suhde 3. syvennetään kumppanuudeksi

Miten minusta voisi tulla uuden ajan huippu myyjä

Kirjassa oli kyllä paljon asioita mitä kannattaa ottaa omaan toimintaan. Ensinäkin asiakkaiden tarkempi valinta ja asiakkaaseen tutustuminen ennakkoon, olemme lasten kengissä tässä. Usein menemme polkemaan miinaa ja selittämään suu vaahdossa tuotteistamme. Olisi varmasti tehokkaampaa valita asiakas tarkasti ja tutustua huolellisesti asiakkaan ongelmiin. Tässä hyvä esimerkki on case jyp brändäys. Onkohan meillä todellista tietoa ongelmasta, ehkä on, mutta asiakas ei välttämättä tiedä sitä. Siksi asian esittäminen vaatii hienotunteisuutta ja dataa.

Suhteen luominen asiakkaaseen vaatii paljon kontakteja. Asiakkaasta pitää huolehtia ja tehdä palveluksia jotta luottamus syntyy puolin ja toisin. 49% asiakkaista lähtee jos heihin ei pidetä tarpeeksi yhteyttä. Tunnen kyllä piston sydämessä, miksi kontaktointi on niin kamalan hankalaa? toki syy löytyy torjutuksi tulemisessa. Kirjassa neuvotaan menemään kohti pelkoa, se helpottaa ajan kanssa tähän vaivaan.

Asiakkuuden syventäminen kumppanuudeksi vaatii ali myymistä ja ylitoimittamista jatkuvasti. Kun tarjoat asiakkaalle jatkuvasti ylitoimitettuja tuotteita ja pidät asiakasta hyvänä, alkavat kilpailija karista kannoilta asettamamme riman takia. Mietitäänpä vaikka technopolista tai real snacksiä. Näissä on huikea potentiaali edetä kumppanuudeksi. Technopolikselle tarvitaan nyt alimyynti ja ylitoimitus jatkokaupan suhteen. Tiimiakatemian rakettimallista löytyy aika makoisat mittarit etenemiseen, kieltämättä!

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!