Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Myynninmurtajat

Kirjoitettu 19.11.13
Esseen kirjoittaja: Johanna Mantila
Kirjapisteet: 2
Kirja: Myynninmurtajat
Kirjan kirjoittaja: Petteri Hakala ja Lalle Michelsson
Kategoriat: 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Myynninmurtajat

Petteri Hakala

Lalle Michelsson

 

 

Luin Myynninmurtajat kirjan kehittääkseni lisää myyntitaitojani sekä saamalla konkreettisia apuja Taivas+ Helvetti projektiin, jossa jälleen myymme kirjaa sekä haastamme yrityksiä lahjoitus haasteeseen.

 

Edelliseen myyntikirjaani verrattuna (Perusmyyjästä Supermyyjäksi) myynninmurtajat kirja oli siinä mielessä parempi, että siinä kerrottiin todellisten casejä sekä konkreettisia vinkkejä siihen kuinka voi oppia paremmaksi myyjäksi. Eikä vain jaariteltu siitä minkälainen hyvä myyjä on. Kirjassa näkyy, että sen ovat kirjoittaneet ns. tekemällä ja kokemuksien kautta oppineet myyjät.

 

Poimin kirjasta kaksi täysin konkreettista asiaa, joista on minulle paljon apua näin projektin alkuvaiheessa.

 

Puhelin soitto

 

Kyseisessä projektissa tulen tekemään suoranaista puhelinmyyntiä sekä buukkaamaan ”isompia” myyntikäyntejä puhelimessa.

Kirja tarjoaa puhelin soiton suunnitteluun hyvän muistilistan:

–          Kerää tietoa kohteesta ha ihmisistä

–          Aseta tavoite

–          Mieti vastaväitteet – miksi asiakas ei tapaa sinua, ja niihin vastaukset

–          Mieti mikä asiakasta eniten kiinnostaa ja tee siitä avauslause

–          Varaa kalenteristasi kaksi eri aikaa, jotka sopivat sinulle ja tarjoa ne asiakkaalle

–          Soita!

Lisäksi kirjassa on ytimekäs esimerkki, miten puhelinkeskustelu voisi mennä.

Puhelin soitosta tärkeimmäksi asiaksi koin avauslauseen merkityksen. Annetaan asiakkaalle, joku hyöty. Syy miksi hänen kannattaa kuunnella tai tavata minut.  Esimerkiksi: ” Haluaisin tavata keskustellakseni siitä, miten saattaisi olla mahdollista saada teille jotain hyötyä aikaiseksi” (äkkiä avauslause syrjään ja jatketaan) ”Sopisiko sinulle, että tavataan ensiviikon maanantaina..” Mitä asiakaskohtaisempi avauslause on, sen parempi. Tämän takia tietojen kerääminen on tärkeää. Taivas + Helvetti projektissa avauslause voisi koostua vaikka seuraavista asioista: Työntekijöiden kehittäminen, työntekijöiden joululahja, nuorten tulevaisuuden takaaminen, nuortein syrjäytymisen ehkäisy, lisä tuotto jälleen myynnin kautta, yrityksen näkyvyys ym.

 

Käynnin suunnittelu

 

Kun myyntikäynti on saatu buukattua, on aika siirtyä käynnin suunnitteluun. Myöskin tähän alueeseen kirja tarjoaa hyvän muistilistan.

 

–          Analysoi kohdetta – Käytä nettiä

–          Aseta tavoite

–          Aseta varatavoite

–          Valitse yhteyshenkilöt

–          Miksi asiakkaan kannattaa ostaa – listaa kaikki hyvät asiat, joita asiakas saa

–          Mieti miksi asiakas ei ostaisi – mieti valmiiksi vastaväitteet

–          Valitse apuvälineet (esitteet, esitykset ym.) – laita ne järjestykseen

–          Missä tapaatte? – Kenttä etu

–          Milloin kannattaa tehdä päätöskäynti tai puhelu?

–          Mieti mielenkiinnon herättäjät ja tee avauslause valmiiksi

 

Myynti tilanteeseen ei voi koskaan varautua täysin. Ikinä ei voi varmaksi tietää mitä tulee tapahtumaan tai ostaako asiakas. Tärkeintä on ottaa etukäteen asioista selvää siten, ettei homma kaadu silkkaan tyhmyyteen.  Kuten kirjassakin sanotaan: myyjäksi ei synnytä vaan siihen opitaan. Kirjoja lukemalla saa hyvän pohjatiedon, mutta itse oppiminen tapahtuu käytännön työllä.  Jos asiat ja kun asiat eivät mene juuri niin kuin olin suunnitellut niin mitäpä siitä. Jokaiselle asiakkaalle ei voikaan myydä, eikä kaikkien ihmisten kemiat yksinkertaisesti kohtaa vaikka itse asia olisikin hyvä. Tärkeintä on yrittää ja jaksaa painaa aina eteenpäin lannistumatta sekä oppia ja kehittää itseään aina jokaisesta käynnistä. Tämän vuoksi varsinkin epäonnistuneista käynneistä on hyvä tehdä joku koonti.

 

Pitää vaan muistaa mennä myyntitilanteisiin asiakkaan hyöty pääpointtina- Puhua yhdellä suulla ja kuunnella kahdella korvalla, tässä oikeassa suhteessa.

 

Ahkeruus on hyvinä ja huonoina aikoina paras tapa menestyä. Mitä enemmän soitan, buukkaan, käyn ja myyn sitä isommat mahdollisuudet on saada kauppaa ja sitä enemmän kehityn.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!