Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Myynti on rikki

Kirjoitettu 25.11.19
Esseen kirjoittaja: Mikko Holappa
Kirjapisteet: 2
Kirja: Myynti on rikki
Kirjan kirjoittaja: Kalle Laine
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Teen tällä hetkellä pariakin myyntikeissiä asiakkaillemme ja halusin siksi lukea b2b- myyntiin keskittyviä kirjoja. Valitsin tämän kirjan koska se vaikutti siltä, että jotain voisi mahdollisesti jäädä käteen, mutta valitettavasti taisin lähinnä tuhlata aikaani. Kirja ei pahemmin syvennä, ainakaan omaa osaamista ja tietotaitoa oikeastaan yhtään. Toki myynti on tavallaan samanlaista aina, eli ihmisten kanssa toimimista. Kirja toistaa itseään ja jo kaikkien ikinä myyntikirjoja lukeneen ajatuksia ja peruskaavoja, kuten pitkäjänteisyyttä, hermoja jne. No sitähän se myynti on. Koitat saada kokonaan uutta juttua kaupaksi tai sitten tavoitella uusia asiakkaita. Sinun tulee olla valmis soittamaan 100 puhelua, ennen kuin jollain edes herää yhtään mielenkiintoa, saati että pääset face to face esittelemään juttusi. Se haaste toisaalta myynnissä itseä kiinnostaakin. Pääsee klousaamaan kauppoja itse ja olemaan oikeassa kontaktissa asiakkaan kanssa. Nämä caset mitä juuri nyt itse teen, ei vaadi juuri muuta kuin sen hermojen kestämisen ei vastauksille. Markkinointitoimiston myynnissä, soitan asiakkaalle ja koitan saada asiantuntijaamme heille tapaamiseen, joulukuusien b2b taas on lähinnä jään kokeilemista tikulla ja bändin keikkamyynti vielä täysin opettelu vaiheessa.

Myynti on rikki no niinhän se kirjan nimikin väittää ja koittaa antaa vinkkejä, miten se ei olisikaan niin rikki. Toimimme b2b kaupankäynnissä ja markkinoinnissa jatkuvan murroksen ympärillä. Kanavat muuttuvat ja tuotteet, sekä tarpeet muuttuvat hurjaa vauhtia, mutta myynti se itseasiassa pysyy tavallaan samana. Nykypäivänä tiedon hankinnan helppous tavallaan hankaloittaa myyntiä. Asiakas tietää helposti vähintään yhtä paljon tuotteestasi kuin sinä jo parilla google haulla. Kysymykseen siis tuleekin myyjän todelliset taidot mitkä pureutuvat psykologiaan. Miten olla kaveria asiakkaan kanssa ja voittaa hänen luottamuksensa? Entä miten saada hänet vielä testaamaan tuotteesi ja vielä isompi kysymys on, miten tehdä hänestä pitkäaikainen asiakkaasi? Hyvä myyjä osaa hallita useampaakin asiakasta kerralla ja täyttää kaikkien toiveet. Paras tilannehan olisi se, että on firmassa missä on usea myyjä ja kaikki hallinnoivat omia asiakkaitaan ja uusasiakas hankinnassa puhalletaan yhteen hiileen markkinointipuolen kanssa. Myyntiä ja markkinointia ei mielestäni pitäisi erotella niin paljoa kuin se monessa paikassa erotellaan. Esim. akatemialla monen mielikuva on, että no hyi vittu myynti sehän on sitä, kun otetaan luuri käteen, kun taas markkinointi on kaikkien siistien videoiden ja päivitysten tekemistä ja samalla cool. Eipä se nyt ihan niin karkeasti mene. Markkinointi on myynnin tuki ja päinvastoin eli ne kulkevat käsikädessä. Myyjän pitää pystyä vastaamaan viestinnän tekemään mielikuvaan yrityksestä, tuotteesta ja palvelusta. Jos markkinointi saa aikaan todella upean kuvan jostain tuotteesta tai palvelusta, asiakas ottaa kyllä yhteyttä, mutta tähän puheluun vastaa myyjä eli aaltopituuden tulee olla sama.

Seuraavaksi haluan kehittyä myynnissä syvemmin kuin mitä esim. tämä kirja antoi. Toki parhaat opit tässäkin saa vain tekemällä ja sitä kohti mennään. Olisi varmaan fikuinta mennä jonkun oikeasti ammattilaisen työskentelyä seuraamaan ja ottamaan sieltä oppeja ja mahdollisesti jotain uutta casea itsellekin. Seuraavat kirjat tulevat käsittelemään ihmismieltä ja sen toimintaa ja toivottavasti oma ymmärrys riittää niiden lukemiseen.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!